Hoppa till innehåll
hero1

Så får du dina digitala kunder att konvertera

Förmågan att konvertera är avgörande för din lönsamhet och tillväxt, samtidigt är det ofta svårt att få struktur på mätarbetet. Vilka faktorer ska man ta hänsyn till och vilka faktorer spelar en mindre roll? Här följer fem grundläggande tips för att komma igång med arbetet mot överblickande konverteringsstrategi.

1. Kom igång med A/B-tester

A/B-tester är A och O för digital framgång, ett känt exempel är Amazon som genom intensiv testning och ständigt utökad testförmåga tog sig till den position de besitter idag. A/B-test innebär i korthet att man visar olika alternativ för olika kunder online för att sedan jämföra kundernas beteenden vid de olika alternativen och därefter optimera efter det alternativ som gav bäst resultat.

2. Mät beteenden

Mät dina kunders rörelser på din sida. Var stannar kunden i flera minuter och var hoppar kunden ut efter en sekund? Vilka olika vägar i din sidstruktur tar kunden för att ta sig till dina konverteringspunkter? Att få en tydlig överblick över kundströmmen på din sida ger en tydlig vägledning till var på sidan du behöver skruva för att optimera din konverteringsförmåga.

3. Knyt ihop externa och interna kanaler

Ibland stirrar man sig allt för blind på optimeringen av sin egen plattform, men glömmer bort konverteringskraften som finns i väl förankrade externa ingångar. Kom ihåg att utbudet av externa kanaler är betydligt mycket bredare än Facebook, Instagram och LinkedIn – varför inte göra en research för att se vilka kanaler som bäst skulle kunna matcha miljön där din kundgrupp rör sig?

4. Optimera dina CTA-knappar

En väg till konvertingen är att slipa och mät dina CTA (Call to action)-knappar. Ingen CTA-ruta är "färdig" från början utan bör optimeras kontinuerligt inte minst för att skapa ”A sense of urgency”, det vill säga att ge kunden en känsla av att de behöver agera snabbt för att inte gå miste om något viktigt. För att en CTA-ruta ska leda till maximal konvertering så krävs maximal aktualitet.

5. Placera mobilen i främsta rum

Även om du själv kanske mest jobbar framför en datorskärm så glöm inte av mobilen i ditt konverteringsarbete. Hälften av all internettrafik går via mobilen och med en enkel analys kan du ta reda på hur statistiken ser ut för just din sida. Om 60 procent av dina kunder använder mobilen för att ta del av dina tjänster, då bör också din sida ska optimeras för just mobilanvändare.


Tipsen berör bara ytan på hur man ska gå till väga för att skapa både en översikt och en plan för sitt konverteringsarbte, Arbetar du med E-handel och är intresserad av dyka betydligt djupare i ämnet?

Ta då en närmare titt IHM:s korta Yrkeshögskoleutbildningen

Digital Analytics - Conversion & Visualization.


Med IHM på distans har affärsutveckling aldrig varit närmare