Hoppa till innehåll
hero1

5 dörrar till innovation med Magnus Penker

Det är inte lätt att få grepp om sitt innovationsarbete. Med hjälp av Magnus Penker, vd för Innovation360 och aktuell med boken Play bold, How to Win the Business Game through Creative Destruction - presenterar vi här fem tips, fem dörrar till vad du bör tänka på för att komma igång med ditt innovationsarbete.

01# Innovation är en lagsport

Det första ni behöver göra är att säkerställa att ni jobbar som ett lag. Många gånger finns det inbygda silos i ett företag eller i en organisation, de behöver ni vara observanta på. Det kan röra sig om väldigt synliga silos i vissa samhällen, till exempel i gulfstaterna så finns en stammkultur, i den asiatiska världen kan det handla om ålder, i den svenska kontexten kan det handla om vilken skola man gått på eller vilket ämne man är expert på.

Det finns synliga och osynliga silos och vi behöver vara observanta på dem och utnyttja kraften i mångfald.


INNOVATION AND BUSINESS GROWTH 5 DAGAR

Lär dig arbeta med innovation på ett strukturerat sätt för att bidra till ökad innovationsförmåga i företag och team.


02# Svara på frågan: Varför finns jag?

När du kan svara på frågan "Varför finns jag" så vet du också vad du ska göra och inte göra. Ett bra exempel är företaget Facit i Sverige som gjorde kanske världens bästa skrivmaskiner. Men de visste inte riktigt vad de sålde, eftersom de såg sig själva göra skrivmaskiner när de egentligen sålde ett stöd för skrivande. Samma sak med Kodak som hade sitt bästa år innan konkurs, de fokuserade på att sälja framkallningsvätskor och inte på vad kunderna egentligen köpte, nämligen minnen.

Ta reda på vilket värde du egentligen skapar, det kommer guida dig till vad du ska skapa i framtiden.

#03 Sätt mål och omsätt dem i handlingar

Det är väldigt lätt för en företagsledning att säga: Nu ska vi göra det här och alla i organisationen svarar: Jippi, nu kör vi. Problemet är att sen när man kommer ut från mötet så känner man ofta, vad exakt ska vi göra nu - och så går man istället tillbaka till det man alltid gjort. Man måste hjälpa till för att bryta ner de här stora målen i konkreta handlingar och coacha på dem.

Vi måste hela tiden fråga oss: Vad fungerar, vad fungerar inte, vad blockerar oss, vad kan vi göra annorlunda? När man gör det och fokuserar på att bryta ner målen i små enheter så kan man också jobba uppåt och nå målen, annars är risken stor att nya mål istället skapar frustration och låsningar i bolaget.

04# En lång resa av lärdomar

Om du väljer att se världen som en lång resa av lärdomar som Edison som uppfann glödlampan eller en av de mest legendariska basketspelarna i världen Michael Jordan - Varje gång de misslyckades så ser de en chans att verkligen göra det perfekta. Tänk på det sättet och bygg på andras axlar, bygg tillsammans och bygg på misstag, skapa en kultur där det är okej att göra fel - men gör gärna felen snabbt och billigt.

05# Acceptera osäkerhet

Acceptera osäkerhet är det första steget mot att verkligen lära sig något. Det här lärde jag mig utav en kollega i USA, han var CTO på NASA Johnson Space Center i 18 år. Han var med och ledde the Moonshot projects. Ingen visste vad som skulle hända, men det hindrade inte dem från att skjuta upp människor i rymden och det gick ganska bra i de allra flesta fall. På grund av det här har vi lärt oss massor om rymden och vad vi kan ta tillbaka till Jorden för att göra fantastiska saker med. Allt från förnybar energi till gummidäck till gore-tex, listan är mycket lång på saker vi fått ifrån rymdteknik och modiga människor.

Du måste hantera osäkerhet genom att först acceptera osäkerheten och sedan bryta ner den, driv experiment och hypoteser och minska graden av osäkerhet över tid.


Alla dessa tips och fler finner du i Magnus Penkers bok, Play bold som redan klättrat högt upp på försäljningslistorna inom Amazons utbud för affärsutveckling. För mer information kring Magnus Penkers arbete med innovation - besök www.innovation360.com.

Magnus Penker x300.jpgPlay bold cover x300.jpg

Vill du slipa vidare på din innovationsförmåga?

Ta en titt på IHM:s utbildningar inom avancerad affärsutveckling

Business Management

Innovation & Business Growth

Sales & Marketing Management

Agil förändringsledning

Utvecklande ledarskap


Med IHM:s nyhetsbrev hamnar du steget före

Nyheter, reportage, specialerbjudanden och mycket mycket annat