Hoppa till innehåll
hero1

De tänker digitalisera bort en hel bransch

Författare: IHM Business School

Enligt Adnavems ledning kan deras digitala plattform slå undan alla konkurrenter. Startupbolaget som drivs av välrenommerade affärsmän, saknar varken självförtroende eller innovationsförmåga - vilket kanske krävs om man planerar att förändra en hel värld – Freight Forwarding.

Enligt Adnavems grundare kan deras digitala marknadsplats slå undan alla konkurrenter. Startupbolaget saknar varken självförtroende eller innovationsförmåga - vilket kanske krävs om man planerar att förändra hela den globala logistikbranschen.

På fjärde våningen i ett företagshotell i centrala Göteborg huserar Adnavem. När vi kliver ur hissen möter vi Mattias Sundström, den minst sagt framtidsoptimistiska IT-chefen för bolaget. Vi frågar honom hur bolagets affärsidé skulle kunna sammanfattas i en mening.

– “Vill du att Zlatan eller hans agent ska ta straffen?” Eller, tänk dig en bild på spelare från olika sporter med texten: “Would you like to choose your own dream team?”, svarar Mattias entusiastiskt.

Att sportreferenserna syftar på internationell logistik är kanske inte det första man gissar, men det är den branschen startupbolaget planerar att förändra radikalt. På företagets hemsida erbjuder de varutransport över hela världen, där kunden själv får välja olika leverantörer utan att några mellanhänder involveras - Adnavem menar att de skapat containerfartygens svar på Pricerunner.

Två män

129 miljarder euro i teorin

Mattias Sundström har nästan svårt att hålla tillbaka sin entusiasm inför affärsidén, trots att verksamheten ännu är i startupfas med blott 1,5 år på nacken. När vi frågar var Adnavem kommer befinna sig om fem, sex år svarar Mattias:

– Då har vi 20 procent av Europa och Asien-marknaderna, alla länderna, det tror jag absolut. Service från Freight Forwarding omsätter 129 miljarder euro, i teorin skulle vi kunna ta hela den kakan.

Uttalandet kan låta något kaxigt, men Mattias Sundström har också varit med i branschen ett tag, bland annat som IT-chef för ett logistikbolag i Dubai med över 10 000 anställda.

Diagram Freight Forwarding

20 år efter

Han tar med oss in i ett konferensrum för att beskriva Adnavems upplägg mer konkret. På en storskärm presenteras Freight forwarding-branschen i detalj - med logistiska kedjor och mellanhänder, containerfartyg och internationella hamnar, miljardsummor i dollar och euro. Trots den enorma ekonomiska storleken är det en digitalt eftersatt bransch vi iakttar, enligt Mattias Sundström.

– Freight forwarding-branschen befinner sig 20 år efter många andra branscher när det kommer till digitaliseringen, säger han.

Kortfattat erbjuder traditionella Freight Forward-bolag internationella varutransporter för sina kunder, exempel på kända bolag är DB Schenker och DHL. Yrkestiteln heter speditör och deras uppgift är att paketera och sälja en hel logistikkedja: Från fabriken i Jiangxi till varulokalen i Shanghai, till hamnen Yangshan och vidare över atlanten till hamnen i Rotterdam, ett fartygsbyte senare är varorna i Göteborgs hamn och en tågtransport och en lastbilstransport senare når de ett varulager ett Karlstad.

– Som speditör är man egentligen en resebyrå som köper och säljer information, men man tillför inget egentligt värde. Det fanns en naturlig roll för en speditör innan digitaliseringen, när det var svårt att få tag i global information, men det är det inte längre, säger Mattias Sundström.

Två män vid datorn

Generation Y slår till igen

Han menar att konsumentmakten förändrats radikalt i digitaliseringens tidevarv, vilket påverkat allt från korvkiosker till internationella logistikjättar. En ny, svårflörtad generation har klivit ut på marknaden och de vill inte se några ekonomiska mellanled.

– Millennials vill se alla alternativen, de vill skapa sig en egen uppfattning, göra sin egen research och se prisförslagen och välja mellan dem. Den delen måste in i Freight Forward-branschen.

Enligt Mattias är den tanken så självklart, att det är bara en tidsfråga innan konkurrenter kommer tvingas ta till sig idén som bolaget införlivat - idén att istället för att presentera ett enda paketförslag för kunden, så får kunden själv välja och vraka mellan logistikleverantörerna online.

– Att boka flygbiljetter online är idag något som alla kan, det är ingen som skulle få för sig att gå in till en resebyrå. På samma sätt kommer i framtiden all bokning av transport göras online, och få kommer behöva freight forwarders, säger Mattias.

Ny kurs! Förberedande VD i ägarledda bolag

2+2 dagar. Start i Göteborg 1 okt och i Stockholm 27 nov.

Containerfartyg till sjöss

Momondo för internationell varutransport

När Mattias visar hur det hela går till i praktiken blir jämförelsen mellan flygbiljettsidor online ännu tydligare. På Adnavems sida klickar han i ett formulär var varorna ska hämtas, datum för upphämtning, vart de ska levereras och hur stor container som krävs. Sedan visas ett antal förslag på transportbolag mellan olika knutpunkter. Inga mellanhänder, inga freight forwarders.

– Digitalisering för mig är att kunder själva ska kunna lägga och följa en order, säger han samtidigt som han växlar mellan alternativen tid och kostnad.

Enligt Adnavem själva minskar totalkostnaden för kunden med mellan 10 och 30 procent, vilket bidrar starkt till Mattias järnhårda tro på affärsidén, en idé som ursprungligen kläcktes av vd:n Andreas Wramsmyr.

– Jag har jobbat med transport och logistik i hela mitt liv, jag har jobbat med alla världens speditörer. I min värld blev det ganska självklart att digitaliseringen kommer att förändra även den här branschen, eftersom det redan hänt i resebranschen. Gör inte vi det här just nu, så kommer någon annan att göra det, säger Andreas Wramsmyr när vi träffar honom efter Mattias presentation.

Besöket på Adnavem är över och bolagets outside-the-box-tänk har verkligen imponerat. 2017 grundades företaget, 2018 genomförde de sina första transporter och i inledningen av 2019 säkrades investeringar på 10 miljoner. Nu tänker de växla upp farten ordentligt och expandera. 2020-talet är nu bara några få månader bort, och det verkar som om ingen bransch längre kan fly undan det andra milleniets nya tekniker och kunder.