Att försöka förstå framtidens jobb!

Sedan ett antal år tillbaka jobbar jag med content marketing och gör dagligen nya upptäckter i den digitala kommunikationsvärlden, men förstår jag allt?

Nej, långt ifrån. Jag har ett hum om det mesta, men i min ålder så känns det ofta lönlöst att gå på djupet i jakten på förståelse av den nya världen när jag ständigt möter unga killar och tjejer som hanterar många delar av den digitala världen med bravur och självklarhet. Men jag vill ändå försöka förstå hur de yngre generationerna ser på framtidens jobb.

Jag bestämmer möte med Alexander Bjernvinge, 27 år, ursprungligen från Varberg men nu bosatt i Stockholm där han läser första året på IHM Digital Marketing and Sales Analytics. Kanske blir jag något klokare?!

– Hej Alex, kul att du tog dig tid. Hur tänkte du när du sökte den här utbildningen?

– Hej, kul att bli intervjuad! Jag flyttade upp till Stockholm för ca 7 år sedan med drömmen om att bli rockstjärna. Jobb för mig, på den tiden, var bara något nödvändigt ont. Men i takt med att rockstjärnedrömmen falnade och det gick bättre och bättre i mitt jobb som säljare så började jag inse att det är kul att jobba och vara en del av en process framåt mot ett mål.

Efter ett antal jobb inom sälj så hamnade jag på Klarna och här började jag förstå, på riktigt, vad jag ville syssla med i framtiden – konverteringsoptimering. Vi hade många bra internutbildningar på Klarna som gjorde att mitt intresse för detta bara ökade.

– Och om du fördjupar dig lite i vad konverteringsoptimering är så att vi som är lite äldre också förstår!

– Skratt! Då får jag se om jag har den pedagogiska talangen. Men i korthet kan man säga att det handlar om att ta hand om den trafik som man, genom diverse aktiviteter, får in på sin sida eller webbshop. Det här i syfte att få kunden att känna sig bekväm och göra det så enkelt som möjligt i kundens resa mot köp. Om man har en teori om hur den perfekta kundresan ska se ut så mäter man utfallet i realtid, förändrar utifrån den verklighet som kunden levererar, tittar på vilken väg kunden har kommit in via, skruvar och förbättrar alla delar av den processen. Känns det klart?

– Ja, spännande!

– Ett exempel skulle kunna vara om du ser att trafiken på din hemsida leder till köp (eller annat mål) i 20% av fallen, alltså 1 av 5 besökare som handlar, vad behöver vi göra för att 2 av 5 ska handla? Driver vi rätt trafik mot sidan, när 4 väljer att inte handla? Eller ska vi försöka bibehålla 20% som handlar men öka trafiken? Det finns massor av dimensioner i det här.

– Och det är detta ni lär er?

– Ja och mycket annat.

– Innebär detta att, även om du aldrig möter någon kund, så ser du dig som en säljare?

– Ja det kan man säga. Säljprocessen har och kommer förändras mycket och jag ser mig definitivt som en del av det team som leder mot sälj.

– Du har arbetat som säljare några år innan utbildningen och har en hel del kompetens på området, vad var det som gjorde att du kände ett behov av att utbilda dig?

– Som jag var inne på innan så förändras säljprocessen hela tiden och många av de telesäljbolag som jag känner till går sämre och sämre. Det som driver den förändringen är det faktum att kundens beteenden förändras i takt med att de digitala plattformarna utvecklas.

Idag vill kunden söka informationen när det finns tid till det och i sin egen takt, vår roll blir att tillhandahålla det som kunden efterfrågar när det gäller information och inspiration, sedan tar kunden själv kontakt med sälj eller genomför sitt köp digitalt.

– Men om man bara skapar innehåll som handlar om den specifika produkten och olika säljbudskap så skapar man väldigt lite relation till varumärket eller företaget.

– Ja, man måste ha en bredare contentstrategi där det som vi kallar för intresseväckare inte nödvändigtvis behöver handla om produkten eller företaget, det kan handla om saker som företaget är intresserad av och vill synliggöra för att det kan skapa värden hos kunderna att man tycker på ett specifikt sätt.

Dessutom så anser jag att målet att hjälpa kunden på sin kundresa inte per automatik innebär att just vi ska sälja till den kunden, det kan finnas lösningar hos andra som passar bättre.

– Och vad tror du vd:n säger om du slussar kunder vidare till andra?

– Att vara öppen och transparent vinner man alltid på och om vi är de som kunden fått hjälp av, oavsett om det är genom oss eller om det är hos någon som vi rekommenderat, så kommer de att prata och gilla oss så att vi kanske är aktuella vid nästa köp. Dessutom så belastar vi inte våra egna resurser med felaktiga kunder utan kan istället optimera för våra rätta kunder.

– Jag förstår, men allt detta bygger också på att kunden lämnar ett digitalt avtryck som du kan följa och optimera utifrån, och då kommer vi in på det här med ”storebror ser dig”-skräcken och folks integritet, hur ser du på det?

– Med skräckblandad förtjusning! Naturligtvis kan det på många sätt förenkla min vardag, om vi tittar på begreppet ”Internet of things”, att alla apparater är uppkopplade mot nätet, så kan det kännas både bekvämt och skrämmande. Om vi tänker oss att jag har en tvättmaskin som är uppkopplad, där jag fyller på doseringsdelen med tvättmedel av ett visst märke, så känner maskinen av när tvättmedlet börjar ta slut och skickar iväg en inköpsorder digitalt som gör att jag nästa dag har nytt tvättmedel i brevlådan utifrån den kravspec som jag själv satt – känns det bekvämt?

– Ja, verkligen!

– Men det innebär också att jag inte kommer få några nya inputs vad gäller tvättmedel, för processen är automatiserad, och därför kanske jag inte kommer se att det finns bättre alternativ än det jag valt. Nu kanske det inte spelar så stor roll vad gäller just tvättmedel, men tanken kan appliceras i många sammanhang och det är det här som blir våra små filterbubblor. Urvalet av mina inputs blir väldigt kontrollerat. Det gäller även i ditt flöde till exempel på Facebook, som optimeras efter det du har agerat på. Till slut så har du bara ungefär samma tankar, som du själv har, samlade kring dig. Kan vara bekvämt men kan också vara farligt.

– Bra tankar! Nu har du snart gått ett halvt år på utbildningen och det är dags för första LIA:n (lärande i arbete) eller praktik som vi sa på min tid, känner du att du har utvecklats under utbildningen så att du går ut med stort självförtroende till det företag du ska till?

– Absolut, jag tycker att vi i klassen har utvecklats enormt mycket och vi har mycket intressanta diskussioner som för oss framåt. Jag ska göra min första LIA på ett företag som gör webbsidor för små och medelstora företag, så mitt projekt blir att optimera deras egen hemsida så att vi får fler leads, ska bli riktigt kul!

– Så de har inte den kompetensen sedan innan?

– Jo, delvis, men som så ofta så kommer kundernas behov först och man hinner inte med sitt eget. Och jag kommer från skolan med nya verktyg och modeller så vi kan nog sporra varandra.

– Bra, du låter riktigt på! Var hittar jag Alex om fem år?

– Oj vad svårt! Det känns som jag har många möjligheter och jag vill kombinera webbteknik och analys. Jag gillar E-handel, gärna inom sport eller mode så någonstans i den världen hittar du mig. Jag återkommer gärna i frågan längre fram i utbildningen.

– Då tackar jag dig för den här lilla pratstunden. Nu ska du tillbaka till klassen, vad gör ni just nu?

– Tack själv! Just nu har vi grupparbete om KPI:er i socialamedier, vi ska redovisa om en timma, kom och lyssna!

– Det gör jag, vi ses då!

Jag går bort till Alex och hans klasskamrater för att känna av stämningen och lyssna på deras redovisning. Man känner med en gång att det är mycket energi i gruppen, vilket både Janna (som jag har intervjuat tidigare) och Alex vittnat om. KPI, för er som inte känner till det, betyder Key Performance Indicator, på svenska ”Nyckeltal” och i detta fallet så tittar man på vilka parametrar som finns för att mäta om till exempel en kampanj i socialamedier varit bra eller dålig. Här värderar eleverna också vilka KPI:er som är mest relevanta.

Ett citat som dyker upp i en av gruppernas redovisning är ”You can get most out of these social media metrics if you benchmark them against you competition”. Här blir det en bra diskussion om och hur man kan få reda på vad konkurrenterna gör.

Vi har också bra diskussioner kring ämnen som: kvalitet vs kvantitet och hur viktigt det är med ett visst mått av motstånd på socialamedier, här menar man att om alla bara tycker likadant så blir det inte de diskussioner som behövs som bränsle i spridningen.

Vi pratar också om det här med svarstider, hur lång tid är rimligt att kunden får vänta på ett svar och hur tillsätter företagen resurser för att kunden ska få svar. Svaren här skiljer sig naturligtvis åt från olika branscher och företag, men alla är eniga om att detta är frågor som måste prioriteras.

Jag känner mig grymt stimulerad när jag går därifrån, det är roligt att få nya perspektiv genom andras ögon, och det är skönt när det är ett bra diskussionsklimat. Jag hoppas att göra fler nedslag i klassen längre fram, för de är definitivt med och ritar på framtidens jobb, och även om ritningen är någon diffus i kanterna för mig just nu så känner jag att bilden klarnar allt mer. Hoppas ni har haft en trevlig läsning, guidad av Alex, och kommentera gärna om det är något mer ni vill veta så kollar jag om Alex eller någon annan från klassen kan svara.

Ha det gott!

Aludd

Läs mer om Digital Marketing & Sales Analytics