Hoppa till innehåll
hero1

6 tips för att möta 2020-talet med data

Tyckte du att 2010-talet gick fort? Nu ökar hastigheten. 2020-talets blixtsnabba utveckling inom marknadsföring kommer inte likna något du kan föreställa dig. Är ditt marknadsteam redo?

För 20 år sedan var det fest. Millennieskiftet ses av många som brytpunkten mellan den analoga historien och den digitala framtiden, men faktum är att det även då gick ganska långsamt – i alla fall om man jämför. År 2000 hade fortfarande inte det första MMS:et skickats i Sverige, Facebook var år bort från att grundas och man fick vara glad för internethastigheter på 0,5 megabit per sekund. Idag är hastigheter på 100 megabit per sekund standard i Sverige – 200 gånger snabbare är millennieskiftets modem.

Den light-speedade teknikutvecklingen har skapat järnhård konkurrens både nationellt och globalt, och med det ett komplext och svårnavigerat företagsklimat där ingen dag är den andra lik. Vill man marknadsföra en verksamhet under det andra millenniets andra decennium så behöver man kort sagt skaffa sig förmågan att hänga med i tempot.

liten bild2.jpg

Idag arbetar alla digitalt och många skulle hävda att en digital marknadsstrategi är en självklarhet för alla bolag med självbevarelsedrift. Sanningen är dock att alltför många aktörer missar viktiga fördelar genom ett näst intill obefintligt digitalt strategiarbete. Ta exempelvis de ofantliga mängder användardata som dagligen flyter mellan företagens fingrar istället för att omvandlas till värdefulla kundinsikter.

Att optimera det egna företagets marknadsföring och försäljning baserat på data har varit i ropet ett tag men att verkligen sätta ljuset på konverteringsoptimering är något som är väl värt att ta med sig in i det nya decenniet.

Konverteringsoptimering

Som marknadsförare på 2020-talet har man inte råd att fråga hur det gick, utan man måste hela tiden fråga hur det går och det är vad konvertingsoptimering handlar om. Här följer tre grundtips för att komma igång med metoden:

1. Gör om övergripande affärsmål till digitala målsättningar och KPI:er

Utgå från företagets övergripande affärsmål och taktiska målsättningar och bryt ner dessa till digitala mål. Målen måste vara genomförbara, begripliga och fördelaktiga. Detta är visserligen en självklarhet, men det har visat sig att många företag har svårt att konkretisera sina affärsmål och då blir det en stor utmaning att utveckla digitala mål.

2. Ställ rätt frågor och förstå din kund

Förstå dina kunder – vilka är de? Vad gör de? Vad gör de inte? Frågorna är många, men faktum är att det är viktigare att ställa rätt frågor än att ställa många frågor. Svaren finns där ute och går att ta reda på, bara du är medveten om vad du vill veta.

3. Våga misslyckas

Det räcker inte med att göra några enstaka A/B-tester eftersom man aldrig hittar den gyllene insikten på första försöket. En avgörande faktor för att lyckas med testprocessen är därför att göra många experiment och lära sig av samtliga – man måste se experimenten, både lyckade och misslyckade som en del av lärandeprocessen.


Kom på en kostnadsfri ECOM konverteringsoptimering-lektion

12 mars 08:15, IHM Stockholm


Marketing Automation

Förståelse för UX, User Experience, kommer spela en stor roll för 2020- talets företag och ett fält som tar vara på detta är Marketing Automation vilket leder oss till tre tips till:

4. Fokusera på kundresan

Utgå från kundresan och låt den leda till rätt teknisk lösning eftersom behov och beteende är de avgörande delarna i den avgörande köpbeslutspro- cessen. Du bör också fundera över hur kundresan skiljer sig mellan dina olika typer av kunder och produkter.

5. Ta små kliv, ett i taget

Det är sällan ett tekniskt problem att få snurr på Marketing Automation eftersom tekniken ligger så pass långt fram, istället handlar svårigheten i införandet om vad vi människor klarar av att adaptera och ta till oss. Därför är det bra att inleda med små förbättringar i organisationen, snarare än gigantiska kliv.

6. Skapa smarta team

En av de vanligaste fallgroparna inom Marketing Automation är att man ser det som ett projekt som enbart rör marknadsavdelningen. Men för att Marketing Automation ska få de resurser som behövs så krävs samverkan mellan i princip alla avdelningar i verksamheten – ett numer vanligt cross team är smarketing där sälj och marknad jobbar tillsammans med gemensamma mål och gemensamma KPI:er.


Kom på en kostnadsfri Marketing Automation-lektion

02 mars 08:00, IHM Göteborg

27 mars 08:15, IHM Stockholm


2020-talet kommer att förändra hela vårt sätt att marknadsföra och sälja. Genom IHM:s utbildningar i strategisk, taktisk och digital marknadsföring får du kunskapen och den praktiska förmågan att möta 2020 datagenererande kunder.