Growth & Marketing Strategy
Ett hÄllbart varumÀrke och tillvÀxt gÄr hand i hand
I utbildningen Growth & Marketing Strategy placerar du dina kunskaper inom varumÀrkesutveckling, produktutveckling och tjÀnsteutveckling i marknadens framkant. Det hÀr Àr din möjlighet att förstÄ hur man bygger en marknadsstrategi frÄn grunden som bÄde skapar tillvÀxt och Àr hÄllbar över tid.
Resultat efter utbildningen
- Du kan utveckla och implementera en effektfull marknadsstrategi utifrÄn företagets affÀrsutmaning
- Du kan bedöma marknadsstrategins genomförbarhet med hÀnsyn till affÀrsnytta och affÀrsrisk
- Du har ett helhetsperspektiv pÄ varumÀrkesutveckling, vÀrdeerbjudande, tjÀnstedesign och produktutveckling
- Du kan analysera, bedöma och hantera de komplexa frÄgestÀllningar och situationer som uppkommer i marknadsarbetet - inom bÄde B2C och B2B
- Du Àr ett steg nÀrmare en Business Executive Degree
HĂ LLBARHET I FOKUS â
Kunder, personal och samarbetspartners stÀller idag krav pÄ företag och dess varumÀrken att spegla hÄllbara vÀrderingar och inneha tydliga och transparenta processer kring sitt hÄllbarhetsarbete. I utbildningen lÀgger vi dÀrför stor vikt pÄ kunskapsutvecklig inom olika hÄllbarhetsaspekter av marknadsarbetet, i bÄde specifika kursmoment och övergripande pedagogik.
SĂ GĂ R DET TILL
Metoden bakom utbildningen bygger pÄ att du tillÀmpar de idéer som utbildningen presenterar i praktikfall, affÀrssimuleringar och i den egna verksamheten.
PÄ lektionerna utforskar du tillsammans med övriga deltagare och lÀrare hur ny kunskap kan tillÀmpas i företagets situation. I workshops kring praktiska beslutsfrÄgor fÄr du möjlighet att utveckla dina fÀrdigheter och att prova din kompetens.
Efter varje lektionstillfÀlle kan du repetera och förstÀrka din förstÄelse av den nya kunskapen genom att titta pÄ korta filmer som sammanfattar de centrala kunskapsmomenten, och via litteraturstudier fördjupa din kunskap inom omrÄdet.
Utbildningsmoment
I denna delkvalifikation fÄr du lÀra dig hur du, utifrÄn företagets affÀrsutmaningar, bedömer styrkor och svagheter i varumÀrket och det produkt-/tjÀnsteutbud som erbjuds under varumÀrkets namn. Du fÄr Àven lÀra dig att identifiera och bedöma de konkurrens- och omvÀrldsfaktorer som prÀglar den tillvÀxtfas som kÀnnetecknar marknaden i nulÀget. Dina iakttagelser och slutsatser blir sedan utgÄngspunkt för valet av inriktningen pÄ marknadsstrategin.
- AffÀrsstrategi och marknadsstrategi
- VarumÀrkesstrategi
- ImmaterialrÀtten och varumÀrket
- Inriktningen pÄ företagets produktutveckling/tjÀnsteutveckling
- NulÀget och val av inriktning pÄ marknadsstrategin
I den hÀr delen av programmet kommer du att fÄ utveckla din förmÄga att utforma varumÀrket och det utbud som erbjuds under dess namn, utifrÄn olika förutsÀttningar i verksamheten.
Du kommer att möta praktiska sammanhang dÀr du mÄste kunna bemÀstra variationer i kundernas krav och behov likvÀl som konkurrens och omvÀrldsförÀndringar. Vid genomförandet av en marknadsstrategi stÀlls du inför olika mÄl- och intressekonflikter och i din roll som marknads- och produktansvarig mÄste du kunna hantera dessa.
- VarumÀrkesutveckling
- Utveckling & design av vÀrdeerbjudandet
- Go to market
- Metoder för analys och utvÀrdering samt mÄtt för uppföljning
- VÀrdera marknadsstrategins affÀrsnytta och risk
I den hÀr avslutande delen av utbildningen sÄ kommer du tillsammans med en grupp av deltagare fÄ möjlighet att utforska företagets affÀrsutmaning och utifrÄn dina iakttagelser bestÀmma inriktningen pÄ marknadsstrategin. Projektarbetet genomförs för en extern uppdragsgivare.
- Analysera och bedöma nulÀget
- Identifiera och precisera affÀrsutmaningen
- UtvÀrdera marknadsstrategiska handlingsalternativ
- Rekommendera inriktning pÄ marknadsstrategin
- Kritisk granskning av valda modeller och arbetssÀtt
Plats & Startdatum
Avgift
69 900 kr (ink moms för privatperson, exkl moms för företag)
AnmÀlningsavgift: 2500 kr.
Delbetala rÀntefritt i 24 mÄnader
Delbetalning: 2913 kr/mÄn
Administrativ avgift: 35 kr/mÄn
Startavgift: 495 kr
Omfattning
14 tillfÀllen, ett pass i veckan. tid för sjÀlvstudier och projektarbete tillkommer
Examen
Utbildningen kan lÀsas fristÄende eller som en del av Executive Degree.
Kontakta mig för mer information
Marika VÀnskÀ
Direkt: 08-657 00 09
VĂ€xel: 020-024 00 24
Mail: marika.vanska@ihm.se
Vill du bli kontaktad av oss?
Fyll i dina uppgifter sÄ hör vi av oss inom kort
Sagt om
Alexandra Lindblom
Business Development Manager
jag valde att fördjupa mig i Growth & Marketing Strategy. Denna termin fokuserade vi pĂ„ att stĂ€rka varumĂ€rket och att maximera vĂ„r konkurrenskraft. Det var verkligen en ögonöppnare för mig nĂ€r det gĂ€llde att se nya perspektiv som tidigare inte var sjĂ€lvklara inom vĂ„rt företag. Ett exempel Ă€r MĂTA-modellen (4Aâs), som ersĂ€tter de traditionella 4Pâs och sĂ€tter kundens perspektiv i fokus istĂ€llet för företagets.
Sebastian Westman
Head of marketing, GleSYS
NÀr jag gick Growth & Marketing Strategy var jag ny i min roll som marknadschef och behövde fÄ redskap för att ta mitt arbete till nÀsta nivÄ. Att just fÄ handfasta tips som jag enkelt kunde implementera i min vardag, var en av anledningarna till att jag valde utbildningen. Utbildning höll en genomgÄende hög nivÄ och det var lÀtt att förstÄ hur det vi gick igenom, pÄ lektionerna, kunde hjÀlpa mig i min roll och företaget att vÀxa. Efter utbildningen kÀnner jag mig tryggare som marknadschef och jag har fÄtt ytterligare förstÄelse för hur viktigt det Àr att ha en marknadsstrategi som följer och stöttar företagets tillvÀxtstrategi.
Ted Jokiniemi
AffÀrsomrÄdeschef, Westra Security
Jag hade kommit till en punkt i karriÀren dÀr jag behövde mer utveckling, kunskap och verktyg, det var Àven viktigt att det gick att implementera direkt i mitt vardagliga arbete. Att hoppa pÄ en heltidsutbildning var inte aktuellt utan jag ville kunna studera parallellt med mitt jobb. Innan jag startade min utbildning sÄ var mitt arbete mer av "Try and learn", vilket i sig inte Àr fel men utbildningen gav mig verktygen och förstÄelsen för de breda penseldragen nÀr det kommer affÀrsutveckling, strategier och marknadsföring. Jag har haft mycket nytta av utbildningen i min karriÀr
Karin Lundberg
Marknadschef, Scorettgruppen
I Growth & Marketing Strategy har jag utvecklat mina kunskaper inom varumÀrkesutveckling, produktutveckling och tjÀnsteutveckling i marknadens framkant. Jag har fÄtt nya insikter för att skapa en hÄllbar marknadsstrategi frÄn grunden, en strategi som inte bara genererar tillvÀxt utan ocksÄ stÄr stark över tid. Utbildningen ger mig verktyg och insikter för att navigera i den dynamiska vÀrlden av tillvÀxt och marknadsföring. Det Àr verkligen en investering i min kompetens inom omrÄdet!
Vanliga frÄgor och svar
16 tillfĂ€llen, 1 pass i veckan. Utöver schemalagd tid tillkommer tid för sjĂ€lvstudier och projektarbete, totalt ca 10-12 tim/vecka. Utbildningsavgift: 69 900 kr. Ăr det din första IHM-utbildning, tillkommer en registreringsavgift pĂ„ 2.500 kr. Litteratur ingĂ„r!
Det finns olika sÀtt att lösa finansieringen.
UngefÀr 30% av vÄra deltagare finansierar privat. Via vÄr samarbetspartner Vasa Kredit har du möjlighet att delbetala utbildningen rÀntefritt i upp till 36 mÄnader.
Om ditt företag vill hjÀlpa dig framÄt, kan de ofta erbjuda en utbildningspott pÄ x antal kronor, och pÄ IHM kan vi sedan dela upp fakturan mellan arbetsgivaren och dig.
Andra deltagare fÄr hjÀlp med finansieringen frÄn sitt företag i form av det lönevÀxling, det innebÀr att företaget lÀgger ut pengar för utbildningen och att ni kommer överens om en lönereduktion som avbetalning. Det Àr en uppgörelse mellan dig och företag.
LÀs mer om vad lönevÀxling innebÀr pÄ skatteverkets hemsida.