Hoppa till innehåll
hero1

Boosta din Brand ©red!

Författare: Calle Peyron

På samma sätt som du bedömer trovärdigheten hos en kollega eller en främling du möter, så avgörs styrkan i ditt varumärke av dess förtroendekapital.

Forskningen kring begreppet förtroende är spridd och ingen vet egentligen exakt hur hjärnan gör för att bestämma sig för att lita på dig, ett mobil-märke eller en vårdcentral. Men ärlighet och autenticitet i dina kundrelationer syns på nedersta raden.

Företag med varumärken med högt förtroende har inte bara nöjdare kunder utan även bättre värdetillväxt och högre rörelseresultat. Dessutom är de effektivare och snabbare.

Författaren och förtroendegurun Stephen M.R. Covey pratar om avkastningen på förtroende kommer av högre fart i affärerna och minskade kostnader i verksamheten.

Tänk dig...

...ett offertförfarande där du begär in anbud från två aktörer. En leverantör med skamfilat rykte och bristande trovärdighet, en annan leverantör med en trovärdig framtoning och gott anseende.

Hur lång tid skulle du ägna åt att granska de olika offerterna? Hur lång tid skulle du ägna åt bakgrundskontroll och följdfrågor kring givna löften i offerten? Vilka krav skulle du ställa på försäkringar och sanktioner vid eventuella avtalsbrott? Skulle det skilja sig åt?

Eller, tänk dig...

...en extern rekrytering av en nyckelperson i ledningsgruppen till två olika företag, det ena ett med ett lågt förtroendekapital, den andra med högt.

Hur lång tid skulle processen ta? Hur skulle kvalitén på kandidaterna se ut? Skulle det skilja sig åt?

Slutligen, tänk dig...

...att du välja en restaurang för lite fine dining med din nya partner. En omtalad bistro med goda omdömen och recensioner, eller ett nyöppnat trendställe som inte etablerat ett rykte ännu. Vilket är mest troligt att du väljer?

Öppna dörrar?

Du kanske tycker att jag slår in öppna dörrar. Ja, kanske. För vi pratar om självklarheter som av en yttre betraktare, en kund eller inköpare är bekant. Men från den säljande sidan, varumärkesägarna, tenderar man lite för ofta att bortse från betydelsen av att vara etablerad i medvetandet med ett gott rykte, innan köpet och innan kunden ens kommit fram till konverteringsfasen i kundresan.

I den digitala världen kan t.o.m. ”experter” antyda att du inte behöver bygga varumärken alls. Att sök och content driver trafiken rakt in i konverteringen, utan att varumärket har någon mental placering i kundämnenas hjärnor. Olyckligt och felaktigt.

Men hur gör man?

Om du nu ser min poäng, så undrar du säkert, hur gör man då? Hur stärker man varumärkets förtroendekapital och får Brand ©redibility?

Ett sätt är att checka av de fyra komponenterna i förtroende:

  1. Kommunicerar vi våra ärliga och goda intentioner? Uppfattas vi som ett företag som ensidigt vill ha alla fördelar, eller utstrålar vi en idé om vinna-vinna?
  2. Har vårt varumärke integritet? Har vi rykte om oss att erkänna fel, agera snabbt och rätta till misstag. Lever vi som vi lär?
  3. Signalerar vårt varumärke kompetens och kunnande? Förknippar kunderna varumärket med högt värde för pengarna, expertis inom sitt fält och det bästa alternativet inom produktkategorin?
  4. Kan du visa på resultat? Kommunicerar vi tidigare uppnått resultat som tjänat, kunder, samhälle och er själva? Känner människor att vi levererar det vi lovar, att förväntan och leverans är i balans. Att vi gjort nytta, att det vi erbjuder faktiskt haft effekt?

Fler tips

Om du inte får full pott i checklistan ovan så kan du använda dig av dessa tips i ditt varumärkesbyggande:

  • Tydliggör ett högre syfte och en medryckande vision i företaget. Utgå ifrån något som gynnar alla parter inklusive dig själv. Förklara varför företaget finns till, vilka drivkrafter bortom att tjäna pengar som ni har. Våga stå för något. Var öppen.
  • Börja ge tydliga ömsesidiga löften internt i organisationen. Behandla alla löften som om de vore personliga, lika viktiga som mellan dig och dina familjemedlemmar. När ni håller löften och medarbetare får och ger förtroende, och när kunderna känner att ni agerar med integritet, skala upp det till ett gemensamt varumärkeslöfte – ett brand promise. Men undvik floskler. Tala klarspråk. Understryk nyttan.
  • Utnyttja era styrkor. Utgå ifrån era starka sidor, det som gjort er framgångsrika och uppskattade, strunta ett ögonblick i svagheterna. Lyft fram era talanger, berätta om när ni tillsammans är som bäst. Bygg vidare och utveckla dessa styrkor genom ett hålla era kunskaper relevanta och aktuella. Bygg in fallskärmar för misslyckanden, avdramatisera och motverka felrädsla. Stimulera till ett ständigt lärande. Berätta om det.
  • Främja ett slutresultat-tänkande snarare än ett aktivitetstänkande. Belöna inte en ”få-så-mycket-ur-händerna-som-möjligt”-kultur. Var stolt för det ni uppnår. Belöna de som anstränger sig och förbättrar och visar på resultat. Paketera alla berättelser på ett kreativt lättillgängligt sätt som enkelt kan spridas. Kommunicera berättelser om framgång och resultatrika försök inom och utanför organisationen. Våga sälja och marknadsföra er genom att påvisa tidigare goda resultat.

Varumärkesbyggande är beroende av effekter på förtroendekapitalet. Ett stärkt varumärke ger goda möjligheter till att ta betalt och vinna fler affärer. Förtroende smörjer affärsrelationer och ökar farten i företagandet. Det ger värde och nytta för alla. Lycka till!

Calle

Calle Peyron, lärare, handledare och examinator på IHM. Till vardags driver Calle kunskapsnätverket MIND YOUR BRAND som hjälper stora som små verksamheter att utveckla varumärkesbaserade tillväxtstrategier.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev med erbjudanden, lästips, seminarier, webinars och mycket mer.