Upplevelserum gav dem segern i Gyllene Hjulet

"Såhär kan det kännas, så har det känts för många, låt det aldrig kännas så igen för någon. Enough is enough - #notyoutoo."

Så inleder Johanna Ahl, Cecilia Dahlberg, Anna Junholm och Frida Winter det vinnande bidraget i Gyllene hjulets studentkategori 2018. Tjejerna studerar första året vid Konceptutvecklare event & besöksnäring på IHM, och deras vinst är historisk eftersom det är första gången någonsin Gyllene hjulet arrangerar en egen studentkategori.

– Det känns lite overkligt måste jag säga. Ambitionen var att det var en kul grej att vara med på, och nu har det blivit ett ganska stort pådrag som vi inte förväntade oss! Det är branschen som berättar för oss att vi gjort ett väldigt bra jobb, och det är verkligen den finaste feedbacken man kan få tycker jag, säger Johanna Ahl.

Jag träffar tre av de fyra vinnarna, Johanna, Cecilia och Frida när de ska presentera sitt tävlingsbidrag för utbildningens ledningsgrupp på IHM Göteborg. Själva prisceremonin kommer ske under Gyllene hjulet-galan i Stockholm – en gala som arrangerats sedan 1997 och ses som det kanske viktigaste eventet inom den svenska eventbranschen. Själva studenttävlingen gick av stapeln 14 mars.

– Tävlingen pågick i 48 timmar. Kl 17.00 kom en brief i allas mailkorgar och då startade det. Beställaren var fiktiv, vilket gjorde att vi inte kunde skicka en debrief, utan vi var tvungna att skapa utifrån det vi hade. Vi gick inte in för att vinna, vi gick in för att göra det vi kan med det vi har, säger Frida Winter.

Briefens tema visade sig vara Metoo-rörelsen. På tre A4 sidor skulle gruppen presentera en pitch för ett projekt under Almedalsveckan med syfte att skapa bestående engagemang kring hashtagen #metoo. Gruppen hade inte gott om tid, Anna var på annan ort, Johanna arbetade två kvällar, men tjejerna sa att de timmar vi har, de kör vi - och så tog det vinnande konceptet form.

– Vi valde att försöka förmedla känslan av vad metoo är. Nu hör man ofta att metoo var bortkastat, att det inte tas på allvar, att det är uttjatat. Vi ville skapa något större, som inte var så skrikigt. Vi vill få folk att förstå genom en känsla, säger Cecilia Dahlberg.

– Det här skulle ju utspela sig under Almedalsveckan den här sommaren 2018 som ju är valår, så det är mycket brus där nere. På något sätt ville vi sticka ut ur bruset, säger Johanna.

Tjejernas lösning: fyra upplevelserum

– Första rummet med hashtag #bortabrahemmavärst representerar hemmet där man välkomnas in i hemmet av en kvinna med översminkad blåtira. En falsk fasad, berättar Frida och fortsätter:

– Upplevelserum två är arbetsplatsen, hashtag #påvåravillkor. Ur högtalarna hörs anspelningar och glåpord som skulle kunna få vem som helst att känna sig kränkt. Det syns inte på ytan, men det hörs. Upplevelserum nummer tre är krogen, där det spelas otroligt hög musik. Där har vi skådespelare, en man och en kvinna som sitter i baren, man hör inte vad de säger, men man ser. Hon säger nej med hela sin kropp och själ. Alla i rummet upplever det utom han.

Det fjärde och sista rummet skulle bestå av en glasbur med LED-skärmar, så att de förbipasserande ser allt som händer där inne, medan de där inne endast ser bilder och filmer på folk som blivit utsatta för metoo.

– Det sista du får se är en spegelbild av dig själv med hashtagen #Notyoutoo, som var vårt koncept, säger Frida.

Pitchen lyckades övertyga Gyllene hjulets jury, och så tog gruppen hem segern. Trots att det inte finns någon riktig beställare av tjejernas idéer undrar jag vad gruppen tror om möjligheterna att realisera konceptet, att bygga upplevelserummen på riktigt.

– Det är ett klart koncept, det är bara att handla in oss, säger Johanna och skrattar.

– Men Almedalsveckan 2018 är bara några månader bort, så det kan nog bli svårt att lösa, flikar Frida in.

Vad har ni lärt av tävlingen?

– Att kreativitet mår bra i grupp, säger Frida

– Och att vi inte är en grupp som vanligtvis brukar arbeta ihop i skolan, det tror jag varit bra. Hade man varit med de närmaste som kanske tänker lika, då hade det blivit en annan grej, fortsätter Cecilia.

Ett stort grattis till vinnarna som äntrar scenen på Gyllene hjulet-galan i Annexet i Stockholm den 26:e april för att motta sitt pris!

Juryn: Stor chans att det blir en snackis

Så här säger inititativtagare och projektledare av Gyllene hjulets studentkategori, Lina Harbom Hedberg om mottagandet av tävlingen:

– 2018 blev startåret för studenterna att ta plats i branschtävlingen Gyllene Hjulet. Vi startade det som ett pilotprojekt och bjöd in Sveriges YH-utbildningar inom projektledning av events till tävlingen. Ur det lilla startfältet fick vi en väldigt bra uppslutning och känner att vi för ett första år verkligen nått ut och nått fram till studenterna. Vår önskan är att Årets Studentkategori ska bli en årligt återkommande happening för eventstudenter i Sverige.

Så här skriver Gyllene Hjulets jury om Johanna, Cecilia, Anna och Fridas tävlingsbidrag:

Årets starkaste bidrag och därför vår vinnare. Ni har gjort en grundlig research som ni använder er av genom hela projektet; före, under och efter. En relevant hastag & en trovärdig samarbetspartner. Ni har väl bundit ihop start och mål. Er lösning är kreativ och intressant och mycket bra beskrivet, vi förstår hela vägen från start till mål. Juryn gillar att lösningen är helt upplevelsebaserad med skådespelerie IRL - stor chans att det blir en snackis!