Nyfiken på Helena Öfverström, ny i rollen som programansvarig

- Hej Helena! Vi träffade på IHM-konferensen, du och jag, och byggde lådbil ihop. Hur tyckte du att det gick?
- Det gick sådär. Det värsta var att vi inte fick köra den.

- Välkommen till IHM, Helena Öfverström! Du har varit lärare och forskare på Handelshögskolan och också kursansvarig på IT-universitetet, på programmet Master of Communication?
- Ja, organisation och ledarskap är mitt huvudsakliga område. Jag har en bred företagsekonomisk bas att stå på och har också undervisat i marknadsföring. Men under senare år har det främst handlat om kommunikation inom organisationer och mellan människor.

- Hur kom du in på det?
- Jag halkade in på IT-universitetet via en kollega. Kursen handlade om hur olika professioner kommunicerar med varann, eller inte kommunicerar – de har alla sitt specifika språk. Marknadsmänniskor talar utifrån målgrupper, ekonomer utifrån siffror osv, och det handlar om att kunna mötas.

Jag har alltid fascinerats av hur kunskap används som maktmedel för att hävda legitimitet utifrån yrkesgrupp och hur yrkesgrupper konkurrerar med varann om att äga en viss kunskap. Men var går gränserna? En annan sak som intresserar mig är hur vissa professioner växer sig starka medan andra dör ut. Präster hade tidigare en stark status, det har skiftat över till medicin och vidare till management, som har stark ställning i dag och dessa skiftningar säger såklart mycket om samhället och verksamheter i stort.

- Var detta fokus för din forskning?
- Jag forskade om ledarskap och professioner, om läkare som blir chefer. Det blir en tydlig konflikt i identiteten, en stor chock för dem. De tror att de ska kunna gå från sin specialistroll som läkare och bli ledare över en natt. Chefer vill de inte bli, de ses som administratörer. Det som händer är naturligtvis att de drunknar i personaladministration, de blir ensamma och känner sig otillräckliga för första gången i sitt liv. Men chefsjobbet handlar ju om att se till att det funkar för de andra, inte om att du själv först och främst ska ha det bra. Och det kräver kunskap om hur en organisation fungerar, vad som utmärker en företagskultur etc.

- Spännande, har du skrivit några ”papers”?
- En avhandling – Steget till chefsskap – som gavs ut av Studentlitteratur, men har inte publicerat någon forskningsartikel. Mitt driv har alltid varit att få människor att förflytta sig och jag vill jobba hands-on med människor, tillsammans med andra.

- Om du fick gå en utbildning i dag, vad skulle du välja?
- Business Finance. Varför? Jag har hållit på med allt utom siffror inom företagsekonomi – jag förstår mekanismer och teorier kring hur verksamheter fungerar, men har inte fokuserat på siffrorna. Det är ju ett annat språk.

- Berätta om dig som person. Familj?
- Jag bor i Torslanda, har två döttrar, 10 och 13 år och två marssvin, Linus och Lukas. Jag har blivit sportig i vuxen ålder och spelar gärna tennis och springer. Spelar i Hönö tennisklubb; det är vi som är utbölingarna i Göteborgs damliga. Jag gillar att läsa och att påta i trädgården, det är en åldersmarkör som blir allt starkare. Heminredning är inte direkt min grej – jag lånade en bok om gardiner, och för det fick jag 200 vuxenpoäng av en väninna.

- Vad visste du om IHM innan du började här?
- Att IHM är en etablerad affärsskola med ett starkt varumärke och god kvalitet. Marknadsföringsinriktat. Flera av mina vänner har gått här och talat väldigt väl om IHM. Att ni har snygga lokaler, visste jag. Sen verkar ni inte heller ha något emot disputerade akademiker. Har man en doktorstitel i Sverige tror många att man är en akademisk mupp.

- Du kommer successivt att ta över portföljen med utbildningar inom affärs- och marknadsutveckling från Mats Engström. Hur känns det att ärva en portfölj som du inte skapat från grunden?
- Oj, det är stort! Det är som att ta över någon annans trädgård. Saker kommer upp och jag tittar på det och undrar om det är ogräs eller en perenn? Det är utmanande, lärorikt och jätteroligt, och Mats är väldigt inkluderande. Och nästa år fyller IHM 50 år, det måste vi fira med en nyputsad DIHM-examen. Det är också oerhört viktigt att vi hittar till nya grupper i samhället och det här är någonting vi ska göra tillsammans – produktutveckling, lärare, marknad och sälj.

- För IHM har mötet alltid varit centralt – det är i mötet mellan människor man utvecklas och verkligen börjar tänka i nya banor. Samtidigt har det kommit en uppsjö av digitalt lärande. Hur ser du på digitalt kontra IRL?- Det digitala är ett verktyg för att mötet ska bli ännu bättre. Som det ser ut i dag, kan det aldrig ersätta mötet. Däremot kan det underlätta för kunden att ta till sig lärandet som sker i mötet, och det är det vi utvecklar nu. Vi lanserar en ny app för Business Management, där deltagarna ska guidas via appen. Självklart måste de fortfarande reflektera, plugga osv, men appen kan underlätta processen.

- Vad tar du tag i bums?
- Jag vill gärna bidra till att förbättra samarbetet mellan affärsområdet Individ, marknad och sälj. Jag tittar över portföljen generellt, genomlyser programmen. Vi ska ”blenda” verksamhetsstyrning som nästa program.

- Många lärare har varit involverade i utvecklingen av våra program. Hur ser du på det?
- De är erhört viktiga samarbetspartners och en del av IHM. Våra lärare är ju dom som möter våra kunder, och därför är det viktigt att vi ständigt utvecklar mötet med deltagarna tillsammans.

- Tack för intervjun, Helena! Vi ser fram emot att jobba med dig!