Hoppa till innehåll
hero1

Brinner för mat, människor och marknadsföring

Författare: IHM Business School

Över 20 års erfarenhet av marknadsföring, vilket inkluderar arbete med ett av världens största livsmedelsbolag och möten med den blonda varumärkesikonen Kalle Ameln, porträtterad på Kalles kaviartub.

Nu har Marie Asserlinds karriär fortsatt vidare inom affärsutbildning och hennes entusiasm för människor och deras utveckling fortsätter att smitta av sig i sann marknadsföringsanda.

– Jag undervisar och handleder på öppna och skräddarsydda utbildningar på IHM, både i Stockholm och Göteborg. Jag är från Stockholm och har precis flyttat tillbaka efter att bott i Göteborg i väldigt många år.

Marie är lärare på IHM Business Management - utbildningen som ger dig kopplingen mellan ekonomi, marknadsföring, organisation och ledarskap

– Vilka skillnader märker du mellan Stockholm och Göteborg?
– Jag har inte upptäckt några stora skillnader än, det finns gamla myter om att göteborgare är mycket lugnare och trevligare… Men nej, alla är jättetrevliga även här i Stockholm, så jag får passa på den frågan.

– Varifrån kommer ditt intresse för marknadsföring?
– Jag har alltid varit extremt intresserad av människors beteende, och det ligger nära marknadsföring - varför vi gör eller tänker på ett visst sätt. Jag har jobbat väldigt mycket med kund och kundinsikter och hur vi skapar vi värde för kunden. Så det är intresse för människor som gjorde att jag hamnade inom marknadsföring och affärsutveckling.

– Berätta om din bakgrund?
– Jag studerade till civilekonom på Handels i Göteborg, därefter blev jag trainee inom ICA. Efter det gick jag över till leverantörssidan och började jobba på stora bolag som exempelvis Mölnlycke (SCA) och Abba Seafood. Jag har även jobbat för det amerikanska företaget General Mills, och vi byggde upp en nordisk avdelning för varumärken som Häagen-Dazs och Old El Paso.

Livsmedel har varit kärnan för mig, mat och människor. Jag tror att jag haft de roligaste marknadsföringsjobben som finns. Jag har varit ansvarig för Kalles kaviar, som är en svensk ikon, och jag har fått arbeta i bolag som haft stora resurser vilket gjort att jag fått testa allt utan några större begränsningar.

– Nu blir jag nyfiken, Kalles Kaviar? Kan du berätta lite om vilken strategi ni använde för att marknadsföra Kalles?
– Det är ganska spännande, det är en produkt som är extremt välkänd, men som det ändå inte finns något jättestort intresse för. Traditionellt så handlade det ofta om att göra tre, fyra stora reklamkampanjer om året där man spred budskapet: Det är påsk, tänk på Kalles kaviar.

I början på 2000-talet ändrade vi strategi och började istället arbeta med att få väldigt många kunder att påminnas oftare genom att sprida ut marknadsinsatserna. Det var en satsning på penetration istället för kundlojalitet, och det slog så himla väl ut att vi växte rejält på en mogen marknad.

– Hur kom du i kontakt med IHM?
- Jobbet på General Mills sammanföll med att jag hade två döttrar på väg in i tonåren. Jag hade jobbat väldigt mycket, vilket inte var så bra, så jag bestämde mig för att tagga ner. Då blev jag av en slump kontaktad av en kollega som samarbetade med IHM, han tyckte jag skulle börja undervisa där och dela med mig av mina erfarenheter.

Har du frågor?

Prata med våra erfarna rådgivare - de guidar dig rätt

– Vilka professionella erfarenheter har lärt dig mest?
– Inom Abba Seafood så jobbade vi mycket med innovation och vi gjorde ett par saker som var fruktansvärt roliga och som gick totalt åt pipan. De misslyckade lanseringsprojekten, där vi inte skruvade åt kundvärdet tillräckligt, de har gett de absolut bästa lärdomarna. Det sätter en otrolig respekt mot kunden där längst ut i kedjan, för om vi inte skapar kundvärde har vi inget reason to be.

Jag har haft förmånen att fått arbeta tillsammans med världens bästa reklambyrå, Forsman och Bodenfors, men det vara bara roligt. Det mest lärorika har varit misslyckandena.

– Du undervisar bland annat på en av IHMs mesta populära utbildningar IHM Business Management. Den ska ge ett helhetsperspektiv, men är det svårt att inte falla ner i detaljer?
– Nej, det gäller att kunna se övergripande på en bra marknadsstrategi för att se kundvärdet. Blir man för detaljerad, fastnar man i verksamhetsstyrning - det som sker varje dag, och det finns det andra utbildningar för. Personligen tycker jag om att hålla helikopterperspektivet och ha koll på hela kedjan.

– Vad ingår i det här helhetsperspektivet du beskriver?
– Business Management bygger på de teorier som IHM anser är i framkant inom affärsmannaskap. De är bestämda, men hur vi väljer att exemplifiera dem beror på deltagarnas erfarenheter.

– Varför tror du att undervisningen på IHM ger dig så mycket energi?
– Det beror på att ingen grupp är den andre lik, och därför går det inte att bara gå in och köra samma race, glöm det! Människorna och problemen förändras, så det är alltid något nytt man står inför, och man blir aldrig klar.

Hela världen förändras hela tiden, så jag måste hela tiden arbeta med mitt material och det blir en väldigt stor utveckling även för mig.

NYA MARKNADSEKONOMEXAMEN DIHM - NU PÅ HÖGSKOLENIVÅ

De utbildningar som ingår i Nya DIHM är på högskolenivå - kan läsas fristående eller 4 tillsammans för att få en examen. Du väljer!

;