En av Sveriges bästa arbetsplatser i huset!
– Hej Tommy, hur fick ni det här priset?
– Hej ! Efter många år i byggbranschen ville jag och två kollegor skapa något eget, så 2010 bildade vi MTA. Redan från början ville vi vara ett värderingsstyrt byggbolag med långsiktigt fokus på trivsel för våra anställda och kunder. Vi var övertygade om att om våra anställda kände att vi satsade på säkerhet, arbetsmiljö, träning och andra trivselfaktorer, så skulle de göra ett bättre jobb och våra kunder skulle bli väldigt nöjda.
– Och de anställda trivs?
– Ja, vi har vuxit till 130 personer sedan starten och insåg att vi behövde hjälp att göra en undersökning som kunde visa hur vi låg till. Vi anmälde oss till ”Great Place to Work” som genomförde undersökningen, och 97% av alla våra medarbetare var mycket nöjda.
– För att skapa detta måste ni satsat en hel del på bra ledarskap också?
– Ja, vi ville vara ett annorlunda byggbolag. Det är ganska ovanligt att hantverksföretag hamnar så här högt upp på listorna, det är vanligare med IT-bolag, och då krävdes ett annorlunda ledarskap än vi traditionellt sett i byggbranschen.
– Och då kom ni i kontakt med IHM?
– Inte från starten 2010, för då försökte vi själva utifrån våra egna tankar. Men 2012, när vi mottog pris som ”Årets marknadsförare”, fick vi en värdecheck från IHM och skickade en av våra unga ledare på en utbildning hos er, och han var mycket nöjd. Senare skickade vi 7 personer från ledningsgruppen på ”IHM Personligt Ledarskap” med mycket gott resultat.
– Och nu är ni tillbaka i huset igen!
– Ja, vi vill ha en fortsatt utveckling i bolaget på alla plan. Ännu bättre trivsel, ännu bättre utförda jobb och ännu fler kunder. Så 15 av våra ledare ska nu genomgå Utvecklande Ledarskap.
– Och vad hoppas ni uppnå?
– För att vara en bra ledare krävs att man är medveten om hur man själv verkar och fungerar, så det hoppas jag att vi skall bli. Vi vill också att våra anställda ska känna att vi är tydliga i vår kommunikation, och vi vill skapa en bra samsyn på hur vårt ledarskap ska fungera för att få ett ökat fokus på hur vi gör nytta för våra kunder.
– Då tackar vi och önskar er lycka till i er strävan, och stort grattis till titeln!
– Tack själva!