Hoppa till innehåll
hero1

IHM rustar Automotive branschen i 28 länder

Idag har Volvo Cars Business School vuxit till en internationell akademi med program för ledare, säljare, servicetekniker och personal inom eftermarknad.

Vi söker upp Tommy Sigvardsson, som fick uppdraget att bygga den akademi som ska rusta Volvos europeiska säljbolag och återförsäljare för framtiden. Inte särskilt förvånande är han en man som älskar utmaningar.

Hej Tommy! I dag har vi spanjorer och schweizare i huset. Berätta!

Ja, det har vi! Det är ledningsgrupper från två av Volvos europeiska säljbolag som är i Göteborg i fyra dagar på utbildning/workshop inom ramen för Volvo EMEA Value Chain. EMEA är ett kluster av Volvos säljbolag/importörer representerade i över 60 länder; EMEA står för Europe, Middle East & Afrika.

Berätta om bakgrunden till akademin

Omvärldsförändringar påverkar bilindustrin väldigt starkt och väldigt fort. Branschen står inför stora utmaningar och därför behöver man rusta säljbolag och återförsäljare för att kunna möta dessa på bästa sätt. Automotive branschen är ungefär 100 år. De första 90-95 åren rullade på som en ganska traditionell affär, men nu påverkas branschen starkt och väldigt fort av nya kundbeteenden, mer tekniskt avancerade bilar, den digitala transformationen, miljökrav och inte minst en oerhörd konkurrens.

Förr kunde de komma till bilhallen 4-5 gånger för att titta, känna in och provköra - nu kan de komma in och redan vara mycket pålästa och beredda att köpa direkt – eller gå till en konkurrent. För att Volvo i framtiden skall ligga i framkant vad gäller utveckling och samtidigt vara lönsamt, måste man utveckla befintliga affärsmodeller och implementera dessa hos sina återförsäljare och säljbolag.

Du är väl insatt i bilbranschen och detta är inte den första akademin du bygger upp, eller hur?

Det stämmer, jag har varit i Volvovärlden i 33 år. Det är en fantastiskt intressant bransch på många sätt. Det händer mycket, det väcker känslor; de flesta har åsikter om branschen, säljare och allt som har med bilar att göra. Bilia Academy var den första akademin vi satte upp när vi tog över kompetensutveckling för Volvohandeln 2009.

I Sverige har vi utbildat volvohandlare i många år i Volvo Cars Business School, och vi har drivit Volvoskolen i Norge i fyra år En akademi är ett oerhört effektivt sätt att i samband med utbildningsinsatser, medvetandegöra det egna varumärket och företagets önskade kultur hos deltagarna.

Och vad vill ni åstadkomma tillsammans?

Vi behöver hitta nya möjligheter att komponera erbjudanden med flera kundvärden. Vi behöver också utveckla bilrelaterade produkter och tjänster som gör bilägandet enklare för kunderna, och som samtidigt bygger lojalitet. En tredje sak är att hjälpa återförsäljarna att utveckla sin affär med begagnade bilar. En såld bil kommer oftast tillbaka som ett inbyte och kan därmed säljas en andra gång. Det är ett nytt grepp att säljbolagen går ut och hjälper återförsäljarna i denna process.

IHM fick uppdraget av Anders Gustafsson. Hur gick du tillväga?
Jag fick en kontaktperson – Network-ansvarig för EMEA - och för honom presenterade jag ett antal scenarion som vi bollade och till sist utmynnade i ett förslag som jag presenterade för Anders. Hans reaktion var: Ta ut det i Europa, testa och se om det funkar. Vi åkte till Schweiz i 2 vändor i somras. Efter div korrigeringar/tillägg var vi redo att testa programmet.
Vi började med alla chefer från EMEA – vi körde skarpt i 4 dagar men det blev samtidigt ett genrep med många kloka synpunkter och åsikter. Vi kände att vi var på rätt väg och jag fick frågan om att leverera detta till 28 nationer under hösten/vintern.

- Så nu kommer ledningsgrupper från dessa marknader till IHM Göteborg?

Ja, först hade vi tänkt åka på turné och köra programmet ute hos dem, men vi ändrade oss. Nu sitter de istället här på IHM med fullständigt fokus; de har tagit sig ut ur komfortzonen, har inga laptops och ringer väldigt få telefonsamtal. Det är enormt uppskattat – de säger att de aldrig tar sig tiden hemma att sätta sig ner och prata om affären i 4 dagar. Det hinner de aldrig. Och de upplever känslan av att komma till en riktig Business School.


Skräddarsydda utbildningspaket eller företagsakademier?

Förflytta ditt företag- med företagsutveckling via IHM