VD:n som satte sig själv på skolbänken

I min föreställningsvärld är det inte så många på högre befattningar som inser att de behöver, eller hinner, utbilda och utveckla sig själva. Däremot ser de ofta till att människor i deras omgivning ska spetsa sin kompetens. Men där hade jag fel!

Varje dag, varje vecka, hela året om så har vi VD:s och andra chefer som utvecklar sig själva på IHM. Ofta rör det sig om kortare program eller skräddarsydda lösningar för just det företaget som de är ansvariga på. Men några ser över hela sin kunskapsportfölj.

En av dem är Joakim Lönnberg, 48 år, VD på Lindab Sverige AB, som satt sig själv på skolbänken för att läsa till diplomerad marknadsekonom på IHM. Detta fångar min nyfikenhet och jag åker ner till Grevie, utanför Båstad, för att höra lite mer hur han tänker.

Men först lite kort om Lindab:

Lidhults plåtindustrier, idag Lindab, startade 1956 i Lidhult och är ett ventilations- och byggkomponentföretag. Anledningen att Lindab idag har sitt huvudkontor i Grevie är att småländska grundaren Lage Lindh inte fick gehör för sina idéer i sin hemkommun och 1959 valde han därför att flytta verksamheten till Grevie, med vacker natur och havet som granne, det kan nog vara några smålänningar som grämer sig över detta idag. Koncernen är idag verksam i 32 länder och omsätter drygt 7 miljarder med 4600 anställda. Lindab Sverige AB, som Joakim är VD för omsätter drygt 1,6 miljarder och har ca 250 anställda, men siffrorna är på väg upp, om allt går enligt plan, säger Joakim.

– Hej Joakim, har du ingen utbildning sedan tidigare?
– Jo, absolut, jag utbildade mig till pilot i USA, på en väldigt bra skola.

– Jaha, så pilotutbildningen tog dig till VD stolen, berätta!
– Så kanske man kan se det, men det är nog många faktorer som gjorde att jag blev VD på Lindab Sverige. Jag älskar havet och gjorde min värnplikt som kustjägare, det var fart och fläkt och man måste vara väldigt lösningsorienterad, för det uppstår alltid situationer som man inte räknat med.

Med samma känsla såg jag på jobbet som pilot, man måste klara av stressade situationer och hitta lösningar på problem som uppstår hela tiden, så med det i tanken drog jag till USA och utbildade mig till pilot.

Jag fick jobb som pilot på Eastern Air Charter i 20-årsåldern och träffade under den tiden min fru som också är pilot, för övrigt en bättre pilot. Hon fick sedan jobb på Lage Lindhs, grundaren till Lindab, egna affärsjet.

I början hade de bara en besättning så jag fick jobb på marken. Tanken var att de skulle ha två besättningar, men det blev aldrig så för Lage sålde bolaget, och sedan försvann planet. Istället blev jag produktchef på Lindab i sju år, sedan marknadschef i 12 år och sedan fick jag då VD-jobbet 2012.

– Vad var det som lockade med VD-jobbet?
– Allt, men jag har egentligen ingen drift att stiga i graderna, men som chef är man mitt i! Jag gillar att coacha människor och jag är väldigt tävlingsinriktad, den här rollen innehåller allt det, och det är jäkligt kul! Lindab Sverige har idag 29 kontor från Luleå till Malmö, massor med duktiga medarbetare, och vi är stora, någonstans i alla byggen kommer det delar från Lindab! I oktober slog vi faktureringsrekord all-time:-)

– Och vad tycker dina medarbetare om dig?
– Nu diagnosticerades man inte i samma utsträckning när jag var ung, men många tycker nog att jag är lite hyperaktiv, och det är troligen så, men jag väljer att se det som en inre motor, och jag ser gärna att det händer väldigt mycket runt mig. En del kan nog tycka att jag är lite gnällig för jag kan vara snabb på att säga nej om jag inte tycker att idéer är tillräckligt underbyggda.

Har han verkligen koll kan nog en del undra, jag har inget kontrollbehov, och får ibland höra att jag låter medarbetare driva idéer och tankar själva. Men jag har koll, jag vill att alla mailar beslut till mig, och jag läser allt, men jag kommenterar inte om jag ser att det inte behövs, jag vill att folk ska växa.

– Egenskaper som ofta kan ses som negativa.
– Ja, men för mig är de positiva. Jag tror att det handlar om att jag ser på hela vår affär i perspektivet av en uppånervänd pyramid, där kunderna är överst och jag längst ner, det har jag fått med mig från flyget. Men jag tror och hoppas att de känner att jag lyfter fram mina medarbetare, de vet att jag kan få projekt att växa, jag försöker alltid tillföra energi i möten och jag är en god lyssnare.

– Låter som en väldigt bra chef, vad fick dig att söka till IHM?
– Ja, efter ett år som VD så kände jag 2013 att jag måste förbättra min överblick. En VD idag måste behärska de tre benen: Marknadsföring, ekonomi och ledarskap. Naturligtvis hade jag kunskaper i alla områden, men jag ville förstå allt bättre.

Jag vill ha, om inte ett kunskapsövertag, så i alla fall en djup förståelse för vad det är vi pratar om när vi till exempel har möte med revisorerna. En VD måste vara nyfiken och utbildning är en del av förändring, dessutom ger kunskap trygghet.

Testa din affärskunskaper här!

– Nu har du läst Business Management samt Business Finance och har två terminer kvar, hur känns det så här långt?
– Det känns bra, och jag är här för att landa det här planet. Det är bra lärare som jag upplever som väldigt uppdaterade, det är viktigt när förändringstakten bara ökar. Många av de andra deltagarna blir också en del i mitt nätverk som jag har kontakt och bollar idéer och tankar med.

– Men hur hinner du med allt?
– Jag är också, sedan 2014, regionchef för Norra Europa, så det är klart att det kan köra ihop sig ibland, men det gäller att skapa sig tid och jag hinner med en termin per år. Det handlar om att vilja utvecklas!

– Jag såg i receptionen att ni har en pågående Rosa Bandet-kampanj i hela Sverige, hur kommer det sig, det kanske man inte först och främst förknippar med byggbranschen?
– Nej, det gör man nog inte men den gubbiga byggindustrin måste luckras upp. Runt om oss drabbas vänner, familjemedlemmar och arbetskollegor av cancer och vi är stolta för att vi i år igen har ingått avtal med Cancerfonden och kommer att ge dem ekonomisk support till cancerforskningen.

Välja bort kunder?

– Det känns bra! Så, var är Joakim om fem år?
– Jag hoppas att jag är kvar här på Lindab och skapar lönsam organisk tillväxt. Min chef förstår att jag behöver utmaningar och jag tycker det är jäkligt kul!

– Och var är Lindab om fem år?
– Vi fortsätter att satsa på tillväxt och strategin är att leverera mer färdiga lösningar istället för produkter. Det ska vara enkelt att jobba med Lindab, lite som ”plug and play”, och det blir lönsamt både för oss och kunderna.

– Du berättade tidigare att du, som pilot, lärde dig att sätta kunderna i toppen, är det så ni tänker på Lindab också?
– Definitivt, Lindabs kärnvärden, som stämmer väldigt väl med mig själv, är: Jordnära, Ordning & reda och kundens framgång. Och kundens framgång är jäkligt viktig för att vi ska utvecklas som företag, men det innebär också att vi måste vara duktiga på att välja bort kunder.

– Välja bort kunder?
– Ja, att skapa en långsiktigt bra affär för oss och våra kunder handlar inte om att prisa ut sig på marknaden, istället vänder vi oss till kunder som förstår värdet av hög kvalité och professionellt bemötande i alla delar. Att gå ner UNDER konkurrenternas pris ska man göra när man är övertygad om att man är sämre på allt utom priset.

– Då tackar jag…
– Vänta, du måste se mitt battle room, det var en av idéerna jag införde som VD. Varje vecka har vi i ledningsgruppen korta avstämningsmöten på stående fot i battle-rummet. Här får vi en överblick om vad som ska hända och vad som behöver hända den närmsta veckan. I början tyckte mina medarbetare nog att detta var konstigt, men idag har de vant sig och deltar med liv och lust, känns riktigt bra.

Joakim visar in mig i en trång skrubb där han satt upp allt som händer på en whiteboard. Han förklarar att det är så här man får överblick i och hur de andras avrapporteringar dockar i varandra och stöder den tänkta strategin.

Jag tackar för mig och åker vidare mot IHM Malmö där jag ska träffa…

…ja, glöm inte att titta in på bloggen då och då, för det dyker upp spännande möten titt som tätt.

Aludd