Vad innebär digitalisering? Svar på era frågor!

Hej igen, så roligt med olika frågor och tack för alla mail, meddelanden och funderingar!

Det märks att det finns mycket osäkerhet hos ledare och det känns därför extra roligt att boken kommer ut nu. Vår stora förhoppning från start har varit att den ska ge ledare och andra läsare ett större självförtroende när ordet digital dyker upp på agendan.

När jag i skrivande stund svara på era frågor har jag precis besökt Google och Facebooks huvudkontor i Dublin tillsammans med några kollegor. Det jag kan konstatera från resan är att det går snabbt. Digitalisering är som en våg som kommer att svepa över alla branscher och företag. De som hakar på nu kommer att vara agendasättande om 5-10 år.

Nedan svarar jag kortfattat på de vanligaste frågorna med ganska breda penseldrag. För längre redogörelser, detaljer och HUR man ska gå tillväga rekommenderar jag självklart boken "Get Digital, or die trying". Nu kör vi!

Vad innebär digitalisering?

Digitaliseringen kommer i fyra perspektiv: inre, yttre, affärsmodell och kultur - i vilka man utvecklar sin digitala kapacitet. Till detta kommer ett ytterligare perspektiv som handlar om ledarskapet som är avgörande för att digitaliseras.

Varför ska man digitalisera?

Allt som går att digitaliseras kommer att digitaliseras, allt som digitaliseras kan kopieras och skalas och allt som kopieras faller i värde. Vi får en rörelse som växer till en tsunami av digitalisering.

Antingen digitalisera eller så dör organisationen successivt. Är det så? På kort sikt så är svaret nej men på en 10 års sikt så är vårt svar ja.

Ta Kodak eller Nokia som exempel. Nokias VDs uttalande i samband med tillkännagivande av försäljningen av sin telefonverksamhet till Microsoft tror jag kommer eka inom svenskt näringsliv de närmsta 10 åren. Han sa: “we didn’t do anything wrong, but somehow, we lost”.

Precis så kommer många svenska företagsledare känna om man inte hakar på nu. För det handlar inte om att göra fel. Nokia i sig gjorde ingenting fel men omvärlden förändrades mycket snabbare än vad de hade räknat med. För att hänga med så måste vi förändras snabbare än vår omvärld.

Var börjar man processen?

Di Digital kunde nyligen berätta att fyra av tio svenska bolag saknar digital strategi, enligt drygt 2 000 av Sveriges mest inflytelserika chefer. Men i styrelserummen framstår bristen som ännu större.

Av drygt 300 tillfrågade styrelsemedlemmar anser 70 procent att deras företag saknar en digital vision, enligt en undersökning av den ideella föreningen Styrelseakademien. Processen med digitalisering börjar alltid med ledarskapet.

Vad behöver man göra innan man sätter igång en digitaliseringsprocess? En rymdfärja bränner 85 procent av sitt bränsle före den når atmosfären. Med digitaliseringen är gäller detsamma - vi måste göra hemläxan först och här handlar det om att planera och förbereda. Rent praktiskt handlar det om:

Att bygga Sense of Urgency (Ledningsgrupp, Styrelse, Ägare) Att forma den Digitala visionen och ifrån denna Skapa en Digital Strategi

Vad behöver man tänka på som ledare?

Oavsett hur mycket vi digitaliserar, så blir människan skillnaden som kommer göra skillnaden. Det är människan som ska förändras och vi måste därför förstå människan och vad som driver henne. Gör resan i rätt ordning och lägga tid, kraft, kärlek och omtanke i första fasen - planera och förbered och tänk efter före och agera därefter.

Vilken kunskap behövs?

DIGITAL KOMPETENS: 2 miljoner människor saknar digital kompetens enligt Svenskarna och Internet, 25 procent av människor mellan 46-55, dvs. de som är chefer.

FÖRMÅGOR: Empati, Flexibilitet, Stresstolerans, Problemhantering, Impulskontroll. Ledarskap för att driva förändring i hyperfart. Vilja.

Vad är det för uppstartskostnad?

När visionen är lagd för vad det faktiskt är man vill åstadkomma så krävs en process och då även en budget. På kort sikt så kommer det att kosta en del men på längre sikt vinner man alltid på att digitalisera sin verksamhet.

Vilka fallgropar finns?

  • Att se det som ett projekt
  • Att se det som något IT ska driva (det är en fråga för hela verksamheten)
  • Att hålla kvar vid gamla modeller och tankesätt
  • Att tro att man är färdig
  • Att göra resan utan kundglasögonen

Vad behöver man veta/ta reda på?

  • Vad våra kunder vill
  • Vad våra konkurrenter gör
  • Vilka beteendeförändringar kommer vi behöva driva för att lyckas
  • Vilka hinder finns på vägen som verkar mot våra mål
  • Vilka resurser kan hjälpa oss på vägen
  • Vad vi inte vet

Vilka beslut behöver man ha koll på för att lyckas med sin resa?

Här är några saker som är viktiga för att lyckas med er resa:

  • Ledarskapet är avgörande, skapa en digital kultur!
  • Kontroll av data, vad man har och hur den används
  • Besatthet av kunden, du måste skapa en bättre kundupplevelse i allt
  • Rätt personer med på resan, om de ej tror på resan så är det kört
  • Du behöver både ha en inre och en yttre digitalisering

Hoppas det gav er lite mer kött på benen! Nu stundar hektiska veckor framför mig med allt kring bolaget, boklansering och seminarier. Nästa bloggspost vill jag fokusera kring digital marknadsföring, så håll till godo!

Arash

Arash Gilan är medgrundare och VD för fullservicebyrån inom digital marknadsföring Viva Media. Arash är även medförfattare till bästsäljare och handboken inom digitalisering Get Digital – or die trying.