The Information Crash!

Göran Adlén släppte nyligen sin senaste trendrapport och det är, som alltid, spännande läsning.

Adlén inleder med att skriva om vilket ”helvete” det är att komponera trendrapporter i dessa tider- hur sorterar man bland all information som finns tillgänglig? Hur ska man veta vad som är relevant? Hans slutsats blir att trend nummer 1 är ”the information crash”. All information som numera finns tillgänglig gör oss inte smartare. Tvärtom verkar informationsöverskottet göra det svårare för oss att lära om.

Under min uppväxt i Gävle, där antalet ungdomar i liknande ålder som jag själv var begränsat, fick jag lov att umgås med människor som hade andra intressen än jag själv. Hobbies, musiksmaker, och politiska åsikter skilde sig inom vänskapskretsen. Det betydde att jag varje dag stötte på åsikter jag inte själv hade, och därmed fick fundera över min egen hållning ganska ofta. Jag gick på konserter med band jag inte själv hade valt, vilket breddade min musiksmak. Jag fick genom mina vänner prova på saker som jag själv kanske inte hade hittat till. Det var jobbigt ganska ofta, tråkigt ibland, och jag är övertygad om att jag växte som människa.

Så, vad har detta att göra med Adléns trendrapport? Inte mycket kanske. Det är ett resultat av mina funderingar kring informationsöverflödet kring oss. All information som finns tillgänglig innebär så klart en massa möjligheter, men en annan sida av myntet är att vi inte behöver utsätta oss för sådant vi antar vara dåligt. Vi behöver aldrig mer genomlida en tråkig TV-tablå under en risig höstkväll- streamingtjänster gör att vi själva kan välja vad vi vill se, och när. Vi kan alltid välja sådant vi redan vet vi kommer att gilla, och därmed smalnas vår värld av. Vi riktar oss mer och mer in på sådant vi tycker om, läser sådant vi håller med om, umgås med människor med liknande åsikter. Paradoxalt nog kan alltså all den tillgängliga informationen göra oss mindre väl bevandrade i företeelser som sticker ut från den sfär vi känner oss bekvämast i.

Trend nummer 9 hos Adlén var hur som helst ”happy economy”, det vill säga att fler och fler företag inser att roligt på jobbet skapar lönsamhet. Självklart är vi på gr8 meetings jättetrendiga och därför ska jag och mina kollegor nu kila iväg på möte ute i solen och käka lite jordgubbar.

Trevlig sommar,

Micke