Sveriges mest hypade eko-app expanderar

Rädda mat! Med denna slogan växer den svenska appen Karma explosionsartat.

Redan flitigt omskriven av internationell techmedia så pekar startupbolaget ut riktningen allt fler företag börjar röra sig åt - ekologisk hållbarhet.

Etablerar sig i London

Nu i januari blev Ludvig Berling tillsammans med Karmas medgrundare Elsa Bernadotte, Hjalmar Ståhlberg Nordegren, och Mattis Larsson glädjas åt att se företaget på "30 under 30" - affärstidningen Forbes prestigefulla lista över kreativa affärsinnovatörer i Europa. Samtidigt lanseras nu Karma för fullt i London, utmärkelser och företagspriser regnar ner och journalister ringer i ett till bolaget bakom den kanske mest hypade eko-appen just nu. Vi har pratat med Ludvig Berling om uppståndelsen:

– Det känns jätteroligt att vi fått så mycket positiv feedback på det vi gör, och det visar verkligen på att det finns ett intresse för att engagera sig i frågan om matsvinn. Så för oss har det varit en förutsättning för att nå dit vi vill idag, eftersom många restauranger har anslutit sig på grund av att vi har fått den här uppmärksamheten.

Karmas affärsidé går ut på att sälja överbliven mat från exempelvis lunchrestauranger och caféer som annars skulle slängas, så att överblivna luncher som står i begrepp att hamna i soporna istället reas ut till hungriga konsumenter.

– Storyn till hur vi grundade bolaget är att vi jobbade med ett antal restauranger och caféer här i Stockholm och utforskade lite andra affärsidéer, men under den här tiden kom vi i kontakt med företag som varje dag tvingades slänga bra mat. Ursprungsidén och lösningen vi tagit fram idag grundades i det enskilda problemet berättar Ludvig Berling.

Det har gått undan för Karma. Från att appen lanserades i Stockholm i november 2016 så har de nu fler än 1000 anslutna matställen i 35 svenska städer, samt över 250 000 registrerade användare av appen.

– Det har varit lite av en snöbollseffekt. I början var det extremt tungt, vi var tvungna att gå och knacka dörr här i Stockholm för att ansluta restauranger. Men så fort vi började få den här spridningen så har det rullat på i allt snabbare takt säger Ludvig Berling.

Vände problem till möjlighet

– Varför tror du att Karma lyckats så väl?

– Jag tror att framgångsnyckeln, som vi ser det, är att vi redan från början bestämde oss för att vi ville det skulle vara roligt, enkelt och accepterat att minska matsvinn. Problemet med matsvinn har ju funnits väldigt länge, så när vi bestämde oss för att attackera det här problemet så sa vi att vi inte ville presentera det som ett problem utan snarare som en möjlighet. En möjlighet att rädda all den här maten som inte blivit såld. Just att vi har gjort det till något mer lättsamt har gjort att fler har valt att ansluta.

Samtidigt som Karma sprids över fler svenska städer är de nu uppe i lanseringen av sin app i Storbritannien och London och fokus ligger på expansion.

– Vår ambition är att Karma ska bli ett globalt företag, tjänsten vi jobbar med idag är helt klart applicerbar på flera andra västerländska marknader säger Ludvig Berling.