Not For Sale Ale. En god öl för en god sak!

När jag för några veckor sedan hörde namnet ”Not For Sale Ale” första gången, blev jag fast. Vad är det här för öl, vad är det för företag och vad är syftet? Jag måste bara veta mer!

Jag googlar runt lite och hittar deras sida, en i mitt tycke alldeles för tunn sida, men jag hittar i alla fall tillräckligt för att söka efter mer.

Så här började det

2013 satt Ulf Stenerhag, vd på Thurne Teknik, och funderade på att starta ett projekt, som engagerade personalen i någon internationellt viktig fråga. Efter att ha vridit och vänt på några idéer de fått i samband med en workshop, beslöt han att de skulle bjuda in David Batstone, ordförande och grundare för organisation "Not For Sale" , för att hålla ett föredrag om deras arbete mot trafficking.

Efter föredraget, i februari 2014, åt Ulf och David lunch och fortsatte att prata om det jobb som ”Not For Sale” gjorde, och om behovet av att få in mer pengar till verksamheten. Där och då, kanske också på grund av den stora boomen av mikrobryggerier i Sverige, så dyker namnet ”Not For Sale Ale” upp. Båda blir eld och lågor och inser att det här kan bli något riktigt bra! De bestämmer sig för att starta upp företaget ”Not For Sale Ale”, där hela vinsten oavkortat skall tillfalla det arbete organisationen ”Not For Sale” gjorde i kampen mot trafficking.

Trafficking

Enligt organisationen Real Stars, så handlar det om mellan 12 och 27 miljoner människor, som varje år blir offer för trafficking. 79% av dessa är inom sexhandeln, och det handlar till stor del om unga kvinnor och barn.

Begreppet trafficking, människohandel, definierades av FN som utnyttjande av människor genom att till exempel med våld, hot och tvång få människor att jobba med prostitution, slavarbete på fabriker eller olaglig organdonation för att nämna några. Oftast handlar det om att kvinnor från utvecklingsländer kidnappas och transporteras till något industriland, där de får utöva någon form av arbete. Pengarna går till kidnapparna och deras nätverk. Det finns massor av dimensioner av trafficking, och vill du läsa mer om detta är det bara att gå in på Wikipedia. För…

…det här inlägget handlar mer om arbetet att få in pengar för det fortsatta jobbet mot trafficking. Så tillbaka till ölen och företaget ”Not For Sale Ale”.

Jag tittar på en film på deras hemsida. VD Ulf Stenerhag säger, att det här är ett varumärke där 100% av vinsten används för att stoppa den internationella människohandeln. Men det är också ett verktyg för att få slut på modernt slaveri, och att starta en rörelse för en värld där ingen är till salu. Vi vill förändra den här världen med vår öl!

Det är stora ord. Är de för stora? Är det naivt att tro att man kan göra det på det här sättet? Tankarna far runt i huvudet. Lika mycket som jag gillar den här idén, lika oroad är jag för att det bara är just stora ord. Jag bestämmer mig för att rota vidare och ringer upp Ulf på ”Not For Sale Ale” för att höra vad han har att säga.

– Hej Ulf, jag läste om er öl och såg filmen där du tar i ordentligt kring målet med er verksamhet. Har du lust att berätta lite om hur tankarna går?

– Jätteroligt att du ringer, för det här har blivit en hjärtefråga. Inte bara för mig, utan hela organisationen på Thurne tycker att det här är riktigt bra. Not For Sale Ale är ju fortfarande i en tidig utvecklingsfas, men vi växer snabbt och har fått väldigt bra gensvar på en internationell marknad. Att gå från idé till verklighet i den takten vi har gjort, kräver också att vi är supereffektiva, och där har vår bakgrund i teknisk industri hjälpt oss mycket. Som du sa, startade vi detta som ett företagsgemensamt projekt med väldigt lite pengar. Istället byggde vi genom engagemang och genom berättelsen om hur det ser ut i världen, och hur vi kan vara med och påverka den.

– Ni säger ju att ambitionen är att förändra världen till en plats där ingen är till salu. Är det möjligt eller är det en för stor hatt?

– Om jag sagt till dig 2014, när vi startade projektet, att vi inom tre år skulle ha en öl som säljs i 35 länder, tillverkas i Sverige, Holland, USA och Uganda (i Uganda har vi en lite paus just nu men är snart igång igen), och att vi skulle sälja över 120.000 flaskor, skulle det kännas möjligt? Det är viktigt att förstå att det här består av flera delar; vi ska skapa uppmärksamhet för problemet, trafficking, och vi ska generera pengar till organisationen ”Not For Sale”, som är experterna på att ta hand om problematiken, både på det personliga planet och ur ett påverkandeperspektiv. Att ha stora planer skapar riktningen, och alla steg på vägen dit är viktiga. Så, nej, jag tycker inte att vi tar på oss för stor hatt.

– Bra, det låter härligt framåtriktat! Du säger att ni har sålt över 120.000 flaskor under 2017, har det börjat generera vinst?

– Vinst absolut, dock mest i att ämnet kommer upp på bordet i allt högre utsträckning. Men även ekonomiskt har det börjat generera pengar, även om det inte är i den utsträckning som vi ser framför oss. Not For Sale Ale är trots allt i sin linda, och även med stort engagemang från många håll är all uppstart förenat med en hel del kostnader.

Men för att nämna något som pengarna gått till, så har vi startat upp ”Not For Sale” i Uganda, som har stora problem med trafficking och har blivit ett centrum för människohandel ut över världen. Det projektet har i sig genererat ytterligare 10 miljoner till projektet för att vi har lyckats få uppmärksamhet för vår sak.

– Men om jag fortsätter ha på mig lite av tråkmåns-hatten, hur kan jag vara säker på att pengarna ni får in används på ett rätt och riktigt sätt?

– Högst relevant fråga, med tanke på de diskussioner som varit på tapeten här i Sverige. Flera organisationer har ju haft alltför höga kostnader för administration istället för att pengarna hamnar där de ska göra nytta. Vi investerar allt i Not For Sale organisationen, som är en NGO som lyder under amerikansk kontroll. Den kontrollen är rigorös.

– Jag har hört att du haft en hel del föreläsningar om ert jobb och efteråt har deltagarna bjudits på en öl och fått möjlighet att betala valfritt belopp. Hur har det gått?

– Bra, vi försöker göra så många föredrag som vi hinner med. Främsta anledningen att hålla föredrag är att få uppmärksamhet kring problemet,och det jobb som görs. Men det gör inget att även dessa föredrag genererar några kronor genom att eventet köper in vår öl.

– Det känns i många stycken som en win-win situation det här, men hur har det påverkat Thurne Teknik, där du har ditt ordinarie jobb som vd?

– Även där upplever vi att projektet genererat många fördelar. Våra medarbetare är stolta och engagerade i projektet, vilket gör att de trivs bättre på jobbet. Och trivs man bättre på jobbet, gör man också ett bättre jobb. Vi anställde fem nya personer nu i sommar till Thurne, och samtliga fem hade sökt till oss på grund av vårt arbete med Not For Sale Ale. Det känner jag är en stor vinst och ett gott betyg på att vi gör rätt.

Att göra saker vid sidan om för att må bra, är verkligen något jag rekommenderar alla företag. Projektet har också lett oss in på nya spännande projekt, som till exempel craft-africa. com. Där bygger vi portabla bryggcontainers med vattenrening och allt som behövs. De drivs även av solenergi för att vara så klimatsmarta och ekonomiska som möjligt.

– Mina små farhågor är nu undanröjda, så jag tackar för samtalet och önskar er lycka till med allt!

– Tack själv och kul att du gillar idén!

Om ni nu undrar hur ölen smakar, eller om ni vill stötta projektet genom en stor provning till helgen, kan ni gå in på Systembolagets hemsida och beställa Not For Sale Ale, artikelnummer 89484. Minsta kvantitet är sex flaskor, men just det ska väl inte generera några problem.

Aludd

p. s. Om ni tycker jag var lite för taskig i min kommentar om att deras hemsida inte var så bra, så vill jag bara berätta att jag framförde den kritiken till Ulf, och han höll med. Tidsbrist är anledningen. Jag ringde upp några kompisar på en webbyrå, och de kommer nu att hjälpa projektet genom att inom kort ha färdigt en mycket bättre sajt.