Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

MötesKULTUR!

Glädjande är att allt fler media börjat upptäcka denna "trend" att skapa en bättre Möteskultur.

Det ringer ett par journalister i veckan, de flesta gör företagstidningar och skall ha "effektiva möten" eller Möteskultur som tema. Även Travel manager tidsskrifter ringer flitigt. De flesta frågar om "5-tips".SVT2 sände hela Möteskulturdagen live förra året. (finns på svtplay)

Det finns dock inga "5-tips" eller short cut. Det är precis som namnet säger en KULTUR som skall förändras och förbättras. En möteskultur som vuxit fram under 100-tals år och som de senaste 200 åren haft sitt ursprung i det industri och ingenjör samhälle vi en gång var.

I produktionen, oavsett av varor eller tjänster, har vi en kultur av ständiga förbättringar. Ibland kan vi tro att det är Toyota som uppfunnit detta( dock en mycket bra process!!!) men alla företag har ju arbetat med ständiga förbättringar ända sedan företaget startade. Om företaget bildades på 1800-talet så har det försökt effektivisera, bli mer lönsam, hitta nya förtjänstmöjligheter varje år sedan dess. Varje år.

I mötestiden, 25% av företagens arbetstid, finns ingen sådan kultur. Det har inte hänt någonting! Alla vet om det, även VD och ledningsgrupp (t. o.m ekonomichefen), men ingen gör något åt det! Tänk om en VD och ledningsgrupp släppte iväg 50% av sina varor eller tjänster och att de visste om att de var dåliga. De skulle inte få sitta kvar länge. Däremot accepterar alla detta när det gäller möten och detta för att det inte finns någon kultur av ständiga förbättringar här.. (se förra blogginlägget, 50% av alla möten är kontaproduktiva).

Ta in en pensionär på din arbetsplats, säg att hon slutade för 20, 30 eller 40 år sedan. Hon skulle inte klara av en arbetsuppgift, allt är nytt. Ja, ALLT! Ny teknik, nya processer, nya verktyg, nya styrmedel etc. Ta in henne i mötesrummet och skulle känna igen allt! Lika tråkigt rum, samma agenda(om det finns någon) där punkterna är 1-7 och 7 är övrigt. Där har det inte hänt någonting förutom att vi bytt ut OH till PP......

Ändå finns det inget som är så starkt kulturbärare som möten. Företaget/organisationen är inte bättre än dess möten. Allt vi gör på mötena skall ju dessutom leda till bättre lönsamhet, eller hur? Här är det WALK THE TALK! En chef som är dåligt förberedd, skanar förmåga att skapa engagemang och delaktighet kommer att skapa massor av dåliga möten som sprider sig rakt ner i organisationen.

Mötet är det strategiska verktyget för att nå mål och vision! Inget annat. Och det är en ledninsstrategisk fråga.

Det är nödvändigt att sätta ner foten en gång för alla. Respektera att det kommer att ta tid, det är en kultur som skall förändras. Det finns inget alternativ!

Så se till att utse en person i ledningsgruppen som "äger" denna fråga. Då finns det någon med ansvar att jobba med ständiga förbättringar även i denna mycket viktiga fråga! Sitter du inte i ledningsgruppen, är det ditt ansvar att lyfta frågan med dem! Mötesuppror!

Nästa avsnitt. Vad behöver göras?

Stay gr8

Micke Darmell, mötesevangelist