Lågproduktiv på dagen och stressad på kvällen?

Jag läste om en mycket intressant studie i Dagens Industri (14/2 2018). Den visade att produktiviteten i världen gått ner sedan 2007. Forskare och ekonomer var förbryllade över att vi alltså producerar mindre per person än tidigare, trots stora tekniska framsteg det senaste decenniet.

Det skulle visa sig att det inte var ”trots de tekniska framstegen”, utan snarare på grund av dem. Så vad hände 2007? Den första iPhonen lanserades och Facebook blev vida spritt också utanför Harvards elitkrets.

Samtidigt har vi under den senaste tiden kunnat ta del av en debatt om telefoners vara eller icke vara i klassrummen. I en uppmärksammad debattartikel skrev en lärare om en lektion. där han fick säga åt sina elever att stoppa undan mobilerna 22 gånger under loppet av en timme. Istället för att lära ut sitt ämne till de nästan vuxna eleverna, fick han alltså lägga en massa krut på att uppfostra dem, och skapa ordning. Vad skapar det för unga vuxna som kommer ut på arbetsplatserna?

Äsch, vi ska inte skälla på de unga… Jag misstänker att vi som passerat 18-årsstrecket är ungefär lika lockade av alla pling och burr. Undersökningar visar också att vi i snitt kollar telefonen 180 gånger, varje dag! Det är inte något fel på oss - sociala medier är designade för att sno så mycket av vår tid som möjligt. Det är så de tjänar pengar.

Dan Nixon på Bank of England menar i ett blogginlägg att produktivitetsfallet är ett symptom på en uppmärksamhetskris. Även Microsoft släppte nyligen en undersökning, som visar att produktiviteten går ner till följd av den nya tekniken. Ett ständigt flöde i sociala medier gör att vi får svårt att fokusera. Och varje gång uppmärksamheten vandrar iväg tar det tid, upp till 25 minuter enligt studier, att återfå fokus på en uppgift.

Det säger sig självt: vi har inte tid och råd att bli avbrutna från det vi ska fokusera på speciellt ofta och 22 gånger i timmen är ohållbart. Vi måste alltså hitta ett sätt att förhålla oss till det ständiga störningsmomentet som telefonen utgör. Så hur gör vi på våra egna arbetsplatser? Och om arbetsgivarna inte har tagit tag i problemet hittills, trots ökad stress och sjukfrånvaro, kanske de borde höja på ögonbrynen nu och vilja ta ansvar för vår produktivitet.

Organisationer borde hjälpa sina anställda med att hantera den ständiga uppkopplingen som en del i arbetet för en god arbetsmiljö. Det hade varit bra för de anställda, och det hade varit bra för organisationen som sådan. Och det finns hjälp att få: Telenor har ett toppenkoncept - Workfulness - som hjälper organisationer att skapa en sund digital arbetsmiljö. Även vissa fackförbund har börjat diskutera frågan.

Vad kan man som arbetsgivare eller chef göra?

Uppmuntra dina kollegor till att ta mikropauser och göra annat istället för att kolla in aftonbladet för 20:e gången. Rör på axlarna, hämta vatten, ta en nypa luft. Tipsa om fokusmetoder (googla till exempel pomodoro-metoden). Hjälp dem att hitta sätt att vara mer effektiva, för deras egen skull. Det minskar stress och gör det enklare att varva ner på kvällen, när det som skulle göras, blev gjort. Säg nej till mail efter arbetstid. Önskar kollegor flexibla arbetstider? Fint, men gör klart för dem att det inte betyder tillgänglighet 24/7. Du kan kräva att de jobbar sin tid, och att de sedan kopplar ner och av. Be dina kollegor fixa sina inställningar så att exempelvis mailnotiser inte poppar upp på skärmen - sådant stör arbetsmoment. Inför mobilfria möten. Inget mer smygmailande under bordet. Kräv mental närvaro av alla deltagare! Föregå med gott exempel. Jobbar chefer på helger och semestrar, kommer kollegor också göra det.

Micke Darmell, föreläsare & författare inom möteskultur samt en sund digital arbetsmiljö och privatliv.