Lägg ner er digitala strategi
Detta är bara några exempel på disruptiva innovationer där även Netflix, Uber, Airbnb med flera ingår. Många bolag försöker bli som dem, men är det verkligen rätt strategi?
Vi pratar om digitalisering, digital transformation, delningsekonomi och alla dessa buzzwords som vi hör konstant. De etablerade bolagen har panik och börjat prata ”tech” och om hur man når dessa millenials som att det är en ny människoart som är född. Vi har panik i lägret och det är nästan så att även undertecknad blir trött på ämnet. Jag är trött för att det känns som om folk missar poängen – och detta är troligen inte en känsla utan ett faktum. För låt oss vara på det klara med att digitalisering inte handlar om teknik utan om strategi. Strategi och inte teknologi driver fram en transformation. Att tro att teknik löser pucken är lika naivt som att tro att du blir en grym chaufför bara för att du köper en dyr sportbil.
Plötsligt ska alla bolag vara ett tech-bolag eller en start-up. Vad innebär det egentligen? Tanken är bra men i grund och botten är det en tankevurpa. Det är lika galet som att alla bolag under industriella revolutionen skulle bli elbolag när elektriciteten föddes. Självklart var det inte så, utan då som nu handlar det om att använda existerande teknologi till sin konkurrensfördel. Problematiken uppstår när etablerade bolag påbörjar en tech-resa utan en tydlig plan eller strategi och därmed skapar ett tech-titanic. Bygg en applikation, köp in en mobilanpassad hemsida, glöm inte sociala medier och var för all del en digital hipp arbetsplats med en egen rutschkana. Ett fint och påkostat skepp som skaffar sig den senaste tekniken, men som egentligen inte har någon aning om vart den är på väg och är inte alls redo för en eventuell krasch. För att undgå katastrofen behöver du en vision och en tydlig destination som du styr mot. Just detta känner jag en stor avsaknad av hos svenska företag. Frågan varje företag måste ställa sig är hur den digitala versionen av vårt bolag kan se ut och hur vi når dit.
Digitalisering är nämligen inte prylar, inte ett projekt att lösa och inte redskap att köpa in. Digitalisering är precis allting och har samma påverkan på vår tid som elektriciteten hade för den industriella revolutionen. Det är själva syret för överlevnad för varje bolag som vill ha en framtid. Det är nämligen ingen slump att Volkswagen inte uppfann Tesla, att inte Kodak uppfann Instagram, att Telia inte var de som uppfann WhatsApp, att Universal Music inte uppfann Spotify eller Taxi Stockholm Uber. För de är bolag som rör sig i fotspår av hur man alltid har gjort saker.
Rädslan för att missa den senaste tekniken är inte det som hindrar ett bolag till en digital omställning. Istället är det oftast en kulturell fråga där tre områden särskiljer sig som de som ytterst sätter käppar i hjulen för att innovation kan skapas.
1. Vertikal kultur där chefen bestämmer
Här går man på Wall Street-eran där vad chefen säger är lag och där alla inväntar order. Den typen av kultur håller aldrig i en digital era där laget går långt före jaget. Sillicon-eran för vår tids ekonomi handlar om samarbete och en platt organisation där alla jobbar mot samma tydliga mål.
2. Politik och byråkrati
Det finns inget värre för ett bolag än att vara tyngt av byråkrati. Policys och dokument om hur och vem som ska göra vad. Blanda inte ihop detta med struktur då byråkrati i grunden handlar om kontroll. Ett framgångsrikt digitalt bolag måste styras med kultur och inte kontroll för att överleva. När bolaget är byråkratiskt kommer samtidigt det politiska spelet in. Man gör saker för att det står så, för att få chefens godkännande och eftersträvar hela tiden sitt bästa och inte egentligen bolagets bästa. Men hej, det ser bra ut på pappret.
3. Så här har vi alltid gjort
Desto mer ett bolag blir framgångsrikt, desto mindre benägen blir man till att förändras och vara innovativa. Gamla hjulspår och sanningar må visserligen vara det som tagit er dit ni är idag men det är definitivt inte det som tar er framåt. Varje bolag måste idag börja med ett blankt papper och måla upp sin framtid i digital form. Jag brukar säga att precis allt i ett bolag ska ifrågasättas förutom värdegrunden, om den är sund så att säga. I en organisation som är stolt över gamla bedrifter är man så mån om att göra rätt att man inte vågar ta risker och göra fel. När den kulturen råder kommer aldrig nytänkande. Bygg en kultur som tillåter och uppmuntrar risktagande och nytänk, för det är i gnistan elden tänds.
Det är dags för ditt bolag att lägga ner sin digitala strategi, förbjuda coola ord som inte betyder något, sluta klä bruden med dyr teknik och istället måla en tydlig vision om vad er plats är i det digitala landskapet. För i slutändan är det inte dyr teknologi som tar er dit utan ett modernt ledarskap som tror på ett bolagsbyggande utifrån kultur och inte kontroll.