Kan en klassisk försäljare, som kränger potatisskalare på Union Square mitt på Manhattan, ha nytta av retorik?

Självklart!

Vi som gör podden Retoriskt, som sponsras av IHM, har kollat på knallen ”Gentleman Peeler”, Joe Ades.

Joe Ades använder några klassiska grundknep för att göra ett bra säljande framträdande – och han är säkert medveten om det också.

Förbered genom att analysera målgruppen.​Folk på gatan har ont om tid – notera hur korta avsnitt Ades kör. En användningsmetod och ett argument för produkten demonstreras på 10–20 sekunder.

Välj lämplig struktur/disposition.​Klassisk demonstrationsteknik och argumentation. Produkten får barnen att äta grönsaker! Både höger- och vänsterhänta kan använda den! Den sparar råvaran och gör jobbet enklare!

Stå i centrum med tyngden i båda benen.​Det fungerar ju inte här. Men Ades klädstil - ofta bar han dyra kostymer - och brittiska dialekt ger honom pondus och trygghet.

Variera eventuellt med tekniska hjälpmedel, men med måtta!​Rak demonstrationsteknik är tidlös. Här behövs inga slajdar direkt.

Var inte rädd för att ”tala i bilder”, använd de retoriska effekterna; upprepning, konkret exempel, liknelse, citat, återkommande tretal.​Joe Ades målar upp bilden av hur hela familjen kan använda hans produkt och ha nytta av den. Man tänker sig in i sitt eget kök. Och budskapet matas in tydligt – omöjligt att missa vad stålprylen ska vara till för.

Fokusera på en bra inledning och en bra avslutning. Eftersom målgruppen är förbipasserande skulle det inte riktigt fungera, men notera hur Ades lägger in små vitsar och lätt humor innan han går vidare. Det skapar rytm.

Ha ögonkontakt och använd konstpauser.​Okej, låt oss erkänna att Ades prioriterar högt tempo. Men publikkontakten finns där hela tiden.

Var personlig och var dig själv – våga vara annorlunda. Ades dyra klädstil och vänliga framtoning gjorde honom till en så känd profil i New York att magasinet Vanity Fair skrev artiklar om honom. Han har en egen Wikipedia-sida!

Förresten: Joe Ades, som var född i Manchester i England, levde gott på att sälja potatisskalare på gatan, vilket han gjorde från 1993 fram till sin död 2009.

Det här är ett av fem blogginlägg från podcasten Retoriskt, som handlar om att kommunicera bättre, till exempel i jobbet.