Hoppa till innehåll
hero1

Högt tempo hämmar tillväxt

Författare: IHM Business School

Professionella marknadsförare ser massor med utmaningar av strategisk natur - men de ser inte skogen för alla träden.

För först måste de bara hinna med att ta fram nya produkter, och hitta nya kundinsikter, fixa nästa kampanj och dessutom behöver reklambyrån en brief och sedan är det varumärkesmöte... De har så fullt upp att de inte hinner sätta sig ner och borra i sina strategiska frågor.

Vi talar med Calle Peyron, varumärkesstrateg som driver företaget Mind Your Brand och undervisar i marknadsföring på IHM. Han menar att det nya tempot är orsaken till varför strategi blivit viktigare än någonsin. Trots detta ser han tydligt hur det successivt suddar bort det strategiska arbetet från marknadsavdelningarnas prioriteringslistor.

Innovation kräver strategi

Calle menar att problematiken rör allt från startupbolag till internationella jättar. Själv tar han som exempel upp varumärket Heinz - berömt för både sin ketchup och sina bönor.

– De står inför en kris, eftersom de har gamla trötta varumärken som håller på att bli irrelevanta för dagens unga konsumenter, som ju är framtidens konsumenter. Ska de finnas kvar med sitt varumärke, så måste de ha en bra strategi. Det är så många människor som ska involveras när man ska modernisera sitt varumärke med innovation och nytänkande

Helena Öfverström ansvarar för IHMs affärsprogram och har lett utvecklingsarbetet med utbildningen Strategisk marknadsföring som nu byter namn till Growth & Marketing Strategy.

– Varför görs det här arbetet?
– Vi har vi valt att lyfta fram tillväxtaspekten än mer i programmet eftersom det strategiska marknadsföringsarbetet handlar om att vara den verkställande kraften i att skapa mer tillväxt för företaget, säger hon.

Hon och Calle Peyron är överens om att inställningen till strategisk marknadsföring behöver omvärderas av många när digitalisering och globalisering bankar allt hårdare på dörren.

– Utvecklingstakten på marknaden är snabbare än någonsin, man jobbar mot rörliga mål vilket kräver mer flexibilitet. Det här gör att marknadsförarna behöver bli mycket mer affärsmässiga i sitt arbete, säger Helena Öfverström.

Nya kunder eller kundlojalitet?

– Ett annat exempel på när strategisk marknadsföring har en avgörande betydelse är när man ska balansera nykundsåtgärder mot åtgärder för kundlojalitet.

Internationella studier visar att marknadsavdelningarna generellt sätt lägger mellan 60 och 70 procent av sin kapacitet på befintliga kunder och 30-40 procent på att skaffa nya kunder. Detta är en felvägd balans, säger Calle Peyron.

– Tittar man på tumregler som framkommer i exempelvis studier av Les Binet och Peter Fields, två experter inom området, så bör man sträva åt det motsatta hållet för att växa som företag. 60 procent av budgeten bör gå till nykundsåtgärder och 40 procent på befintliga kunder, säger han.

Vill du lära dig att undvika misstagen den här artikeln berör och få en djup grund i arbetet med strategisk marknadsföring? Läs mer här.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev med erbjudanden, lästips, seminarier, webinars och mycket mer.