Högt tempo hämmar tillväxt

Professionella marknadsförare ser massor med utmaningar av strategisk natur - men de ser inte skogen för alla träden.

För först måste de bara hinna med att ta fram nya produkter, och hitta nya kundinsikter, fixa nästa kampanj och dessutom behöver reklambyrån en brief och sedan är det varumärkesmöte... De har så fullt upp att de inte hinner sätta sig ner och borra i sina strategiska frågor.

Vi talar med Calle Peyron, varumärkesstrateg som driver företaget Mind Your Brand och undervisar i marknadsföring på IHM. Han menar att det nya tempot är orsaken till varför strategi blivit viktigare än någonsin. Trots detta ser han tydligt hur det successivt suddar bort det strategiska arbetet från marknadsavdelningarnas prioriteringslistor.

Lyckad tillväxt kräver en strategi

Calle menar att problematiken rör allt från startupbolag till internationella jättar. Själv tar han som exempel upp varumärket Heinz - berömt för både sin ketchup och sina bönor.

– De har en utmaning, eftersom de har gamla trötta varumärken som håller på att bli irrelevanta för dagens unga konsumenter, som ju är framtidens konsumenter. Ska de finnas kvar med sitt varumärke, så måste de ha en bra strategi. Det är såklart lättare sagt än gjort, det är så många människor som ska involveras och så många analyser som ska göras för att lyckas med att modernisera sitt varumärke.


Bli mer affärsmässig i din marknadsföring

Utbildningen Growth and Marketing Strategy ger dig verktygen. Nu kan du läsa den även på distans.


Calle Peyrons inställningen är att strategisk marknadsföring behöver omvärderas av många när digitalisering och globalisering bankar allt hårdare på dörren.

Nya kunder eller kundlojalitet?

– Ett annat exempel på när strategisk marknadsföring har en avgörande betydelse är när man ska balansera nykundsåtgärder mot åtgärder för kundlojalitet.

Internationella studier visar att marknadsavdelningarna generellt sätt lägger mellan 60 och 70 procent av sin kapacitet på befintliga kunder och 30-40 procent på att skaffa nya kunder. Detta är en felvägd balans, säger Calle Peyron.

– Tittar man på tumregler som framkommer i exempelvis studier av Les Binet och Peter Fields, två experter inom området, så bör man sträva åt det motsatta hållet för att växa som företag. 60 procent av budgeten bör gå till nykundsåtgärder och 40 procent på befintliga kunder, säger han.

Vill du lära dig att undvika misstagen den här artikeln berör och få en djup grund i arbetet med strategisk marknadsföring? Läs mer här.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev med erbjudanden, lästips, seminarier, webinars och mycket mer.

https://www.ihm.se/globalassets/företag/020_regular-page-hero-1312x640.jpg

Growth and Marketing Strategy

Lär dig behärska de omständigheter och samband som lägger grunden till en framgångsrik marknadsstrategi.

Läs mer
https://www.ihm.se/globalassets/i-fokus/bilder/tjej-kille-ute-nara.jpg

Termin 1: Business Management

Lär dig balansera de faktorer som gör verksamheten framgångsrik och affärsmässigt hållbar.

Läs mer
https://www.ihm.se/globalassets/företag/bilder/retusch002-2400x820.jpg

Projektledning

Vad utmärker projekt som når sina mål, håller budget och levererar affärsnytta? Lär dig behärska de mänskliga, organisatoriska och affärsmässiga faktorerna som gör ett projekt framgångsrikt.

Läs mer
https://www.ihm.se/globalassets/i-fokus/bilder/workshop.jpg

Sales & Marketing Management

Lär dig metoder och arbetssätt som hjälper marknads- och säljfunktionen att driva försäljning genom effektiv påverkan.

Läs mer

Business Finance

Lär dig behärska de ekonomiska faktorerna som skapar förutsättningarna för lönsamhet, finansiering och tillväxt.

Läs mer

Verksamhetsstyrning

Vad utmärker en operativ verksamhet som kan hantera variation och förändring? Lär dig balansera de faktorer som påverkar kundtillfredsställelsen, resurseffektiviteten och medarbetarnöjdheten.

Läs mer