Hoppa till innehåll
hero1

Hanna Friberg syr ihop Influencer Marketing och affärsutveckling

Omsättningen för den svenska influncerbranschen närmar sig snabbt miljardgränsen när allt fler företag vänder sig till influencers - samtidigt som allt fler influncers utvecklar sin egen affär. En av dem är Hanna Friberg som dagligen når tiotusentals följare och nu studerar Business Management vid IHM. Vi tog ett snack med henne om växtvärken i influencer marketing-branschen.

hannafriberg profil.jpg

Hanna Friberg går under influenceraliaset Hannalicious och försörsöjer sig helt på influencer marketing

– Jag har jobbat som influencer sedan jag tog studenten. Men jag började blogga redan när jag var 14 och fyller 26 i år, så jag har hållit på med det här väldigt länge. Sedan två år tillbaka har jag ett eget företag och innan dess drev jag enskild firma.

Du har nått influencertoppen - hur tog du dig dit?

– Det började med att man fick förfrågningar om att få gratisprodukter i utbyte mot marknadsföring: du får ett par jeans av oss om du skriver ett blogginlägg om dem. Då förstod jag inte riktigt storheten i det utan tyckte bara det var toppen att få ett par gratis jeans. Sedan märkte jag att fler och fler företag ville ge betalt och då jag förstod att man kunde tjäna pengar på det här.


Har du en affärsidé du vill förverkliga, utveckla eller förändra?

Business Management är din väg framåt


hur gammal var du när du insåg att det kunde bli karriär, en yrkesväg?

– Det var nog när jag var 19, när jag tog studenten. Då fick jag mitt första riktigt stora jobb som var att jag skulle åka till Australien och ta bilder för ett hårvårdsmärke och så fick jag betalt varje månad.

Vad tror du gjort att du lyckats så väl i den här världen?

– Jag är väldigt nära mina följare och de känner sig väldigt nära mig, vilket är den viktigaste usp:en med influencer marketing. De som följer en ska känna att man är en vän, någon man litar på, någon man ser upp till. Den mest effektiva marknadsföringen är när man får höra ett tips från en vän.

Hur balanserar man rollen som influencer och privatperson?

– Det är fortfarande något jag fortfarande försöker lista ut. Hur personlig ska man vara? Vad är personligt och vad är privat? Var kan jag dra den gränsen? När man är sitt egna varumärke så kan det vara väldigt svårt att veta när man jobbar och när man inte jobbar. Så det finns nackdelar också, även om jag älskar mitt jobb.

"Ska jag kunna bli framgångsrik med ett nytt varumärke så måste jag få bättre koll på hur en business fungerar i praktiken"

Hur har Influncer Marketing utvecklats de senaste åren?

– För sex år sedan så var det inte alls så här utbrett, folk förstod nog inte storheten. Idag känns det som att influencer marketing är mycket mer accepterat och många fler förstår hur kraftfullt det faktiskt är. Tidigare fanns det bara en klick, men nu känns det nästan som att var och varannan tjej vill vara influencer. Det är också väldigt kul att se hur vissa bolag nästan enbart använt sig av Influencer Marketing och lyckats bli jättestora, exempelvis bolag som NA-KD, Ideal of Sweden, Daniel Wellington och så vidare.

Har det skett en professionalisering av influencerbranschen?

– Ja man har förstått att det här är business och nu när man genomför samarbeten så är det mycket mer proffsigt arrangerat, det är mängder med utkast och avtal. Det har också blivit väldigt mycket mer restriktioner i branschen som exempelvis reklam- och sponsormarkeringar i olika kanaler.

Hanna x2.jpg

Vem har guidat dig genom ditt eget företagande?

– Jag har fått lära mig allting själv genom learning by doing, att göra misstag och lära av dem. Jag har aldrig haft en mentor som sagt att så här mycket kan du ta betalt för ett inlägg utan det har man fått lära sig på vägen.

Vilka är dina framtidsplaner nu?

– Jag vill starta mitt eget märke så att jag kan marknadsföra mina egna produkter, istället för att hela tiden marknadsföra andras produkter. I framtiden vill jag kunna livnära mig på det, att ha ett eget märke som rullar på och sprida det i mina uppbyggda kanaler. För just nu är jag, Hanna, mitt eget varumärke vilket är ganska speciellt, jag vill istället luta mig mot ett varumärke som inte är densamma som mig själv. Jag hoppas kunna ta med mig mycket från Business Management i den här processen.

Hur dök Business Management upp i tankarna?

– Det var jag och min coach som började kika på det. Ska jag kunna bli framgångsrik med ett nytt varumärke så måste jag få bättre koll på hur en business fungerar i praktiken. Han tyckte jag skulle kolla om det fanns någon kurs rörande hur ett företag går runt och hur de olika delarna sitter ihop med varandra. Då kom vi fram till att IHM lät som en bra skola och Business Management som en bra inledande kurs.

Hur känns det nu?

– Det känns nervöst, jag tog student 2013 och har inte suttit i en skolbänk sedan dess. Jag kommer tycka det är roligt med tanke på att jag redan idag har mitt eget företag och direkt kan applicera det jag lär mig på det jag redan gör. När man faktiskt kan använda det man lär sig direkt så blir det roligare.


Vill du nå den absolut högsta nivån av affärsutveckling?

;