Fyra digitala funderingar för 2016

Hej igen, roligt att det har blivit så många läsare av mina tankar kring den digitala utvecklingen. Jag är övertygad om att 2016 på många sätt kommer blir avgörande om man vill haka på i det digitala mästerskapet. Så, nu kör vi!

Förståelsen för att digitalisering inte enbart handlar om teknologi utan framförallt om att skapa en maximal kundupplevelse tror jag kommer att bli årets fokus. De företag som börjat ”bli digitala” kommer att ha ett enormt försprång och de som under 2016 saknar ett digital strategi kommer inte kunna hänga med i matchen. I detta inlägg kommer jag inte prata om AI, VR, drönare, mobilitet eller någon annan hajpad teknologi utan kommer istället att fokusera på de mjuka värdena. Men självklart kommer jag på ett eller annat sätt återkomma till dessa punkter under bloggseriens gång.

1. Ledarskapet är avgörande för en framgångsrik digitalisering

Slappa vd:ar och ledare som är nonchalanta kring den digitala revolution vi befinner oss i och förkastar det hela med ”Att vi har det bra som det är”, leder sitt bolag långsamt till förintelse. Vd:ar och ledare som med kunskap och ödmjukhet tar den digitala vågen på allvar kommer i det långa loppet att vinna. De ledare som är visionära och inser att ensam inte är stark har allt att vinna. Hur skulle det se ut om någon enbart genom digitalisering skulle totalt förändra din bransch - precis som Spotify gjorde med musik, Netflix med film och Iphone med mobiler? En vital fråga som alla ledare bör ha med sig. För om du inte tar död på dig själv kommer någon annan i det digitala mästerskapet att göra det!

2. Dina gamla vägar, vanor och rutiner fungerar inte längre

Vi befinner oss i ett paradigmskifte och att tänka som man alltid tänkt kring bolagsbyggande fungerar inte längre. Du måste våga ifrågasätta allt och bygga ett bolag som är attraktivt för alla generationer. Hur mobil är du som ledare? Finns du på sociala medier, bloggar du, föredrar du att ses fysiskt framför att ta ett online möte? Ledare behöver utan fruktan förändra både sitt tänk men även sina beteenden för att på allvar kunna haka på den digitala vågen.

3. Kulturen är allt

Fler och fler chefer på toppnivå börjar förstå vikten och värdet i kulturskapande och jag tror att vi under året kommer att se Kultur 2.0: där bolag inom segmentet små och medelstora, gör sitt bästa av att skapa en ”start-up” atmosfär. Och visst är det viktigt för att kunna attrahera nya skickliga ungdomar som inte ser att ett jobb är något att vara tacksam för, utan tvärtom vet om sitt värde och vill arbeta på det företag som ger dem mest värde tillbaka. Företag måste förstå att i den digitala transformationen är det kultur och inte teknologi som kommer vara avgörande. Hur är trivseln på ert kontor? Vilka är era värderingar och hur syns de? Lever era chefer som de lär? Hur modern och snyggt ser ert kontor ut rent fysiskt? Det är bara några frågor man behöver ta ställning till för att förändra kulturen. För att förstå detta bättre så rekommendera jag min post om varför man tappar sina bästa medarbetare.

4. Upplevelser är viktigare än häftiga produkter

Slutligen, när allt mer digitaliseras blir verkliga känslor och upplevelser allt viktigare. Paradoxen är att ju mer digitala vi blir desto viktigare blir den ”mänskliga faktorn”, för det är just känslor som digitaliseringen idag inte riktigt kan ge. Vi människor är och kommer alltid att vara sociala varelser och vi behöver mänsklig interaktion för att få helheten av våra upplevelser. Därför tror jag att kundupplevelsen kommer alltmer på tapeten och blir viktigare än nya och häftiga produkter. Marknadsföring blir allt mer kundupplevelse och varumärken måste nollställa sig själva för att nå och möta de behov, vanor och värdegrunder som nya generationer har. Vanor som är radikalt annorlunda än tidigare generationer. Hur mycket tänker ni kring er digitala kundupplevelse?

I nästa inlägg kommer jag gå in på generationsskillnader och hur olika åldrar ser på digitalisering på olika sätt. Vi hörs då!

Arash