Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig

Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.


Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Google: En del av den data som samlas in av denna leverantör används för att anpassa upplevelsen och mäta reklamens effektivitet. Läs mer om den här leverantören.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig

Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.


Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Google: En del av den data som samlas in av denna leverantör används för att anpassa upplevelsen och mäta reklamens effektivitet. Läs mer om den här leverantören.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Framtidens marknadsorganisation - Digitaliseringen stöper om marknadsorganisationen

Är du säljchef? Då kanske du har anledning att bevaka din position, om du inte vill bli överkörd av din kollega marknadschefen.

När Bohmans Nätverk för tredje gången på fem år gör en undersökning om tillståndet för företagens marknadsorganisationer, är trenden tydlig. För fem år sedan var det vanligt att marknadsorganisationen var underställd säljorganisationen. Idag är den ordningen inte sällan omvänd.

Marknadschefen tar också allt oftare plats i företagets högsta ledning, och marknadsavdelningens position har förstärkts. Från att tidigare ha gått från en linjeorganisation till en stabsfunktion, håller den nu på att utvecklas till ett slags centralt blodomlopp som genomsyrar alla delar i organisationen. Och det är digitaliseringen som driver hela utvecklingen.

Med digitaliseringen blir alla kundbeteenden mätbara och enskilda marknadsaktiviteters genomslag på försäljningen kan följas upp i realtid med enkla verktyg.

Analys av försäljningssiffror, som tidigare låg på försäljningsavdelningens bord, har därmed flyttat över till marknadsavdelningen som fått en alltmer kommersiell roll. Utvecklingen är tydligast i branscher där både affären är digital och försäljningen sker digitalt. Där är säljavdelningarna på väg att helt försvinna. Många företag inom retail har enligt undersökningen inte har någon säljavdelning alls bortsett från i de fysiska butikerna.

En generell trend är att varor och tjänster blir alltmer likriktade och att konkurrensen därmed hårdnar. Avgörande är därför förmågan att komma närmare kunden på alla plan.

Det affärkritiska i slutändan är hur kunden upplever varan eller tjänsten, vare sig den levereras fysiskt eller digitalt, och i vilken utsträckning kunden är villig att rekommendera den till sin omgivning. Marknadsavdelningarna måste därför involvera kompetenser från hela organisationen och snabbt kunna sätta samman och arbeta med olika tvärfunktionella projektgrupper från t ex IT, kundtjänst, FoU efter behov för att leverera den optimala kundupplevelsen vid varje givet tillfälle.

Behovet av specialistkompetens ökar därmed och gör att marknadsavdelningarna blir alltmer komplexa och mångfacetterade. Exempelvis måste marknadsavdelningen numera ofta ha kompetens att driva vissa IT-projekt, något som faktiskt ibland leder till att IT-avdelningen hamnar under marknadsavdelningen rent organisatoriskt.

Från långsiktiga strategier till snabb anpassning

Digitaliseringen har också drivit upp tempot på marknadsavdelningarna. Allt är föränderligt och behovet av kompetens ändras snabbt. Det är inte ens säkert att kompetens som behövdes för ett halvår sedan är relevant idag.

Framförallt den traditionella reklambyråproduktionen som nu outourcas eftersom behoven av detta generellt minskar. Dagens konsumenter är reklamtrötta och push-strategier fungerar inte längre. Kunderna vill kommunicera i digitala kanaler på sina egna villkor och själva skaffa sig den information de behöver.

Fokus flyttas från reklam till content och från köpta till förtjänade medier. Allt vanligare blir det att i stället insourca kommunikationsavdelningen. Det ger bättre kontroll och möjlighet till snabb anpassning till nya behov när information snabbt ska ut i en mängd kanaler och kunna justeras i samspel med kunderna.

Nya förutsättningar – nya roller

Hur ska då en marknadschef vara för att passa i dagens miljö som bygger på digitalisering, transparens och snabba förändringar? När egenskaper som ansvarstagande, självgående och lösningsbenägen var de viktigaste för fem år sedan, är honnörsordet idag kommersiell.

Egenskaper som efterfrågas alltmer är en positiv attityd, energi, initiativförmåga och vinnarskalle. En marknadschef ska kunna ställa om snabbt och förhålla sig till tvära kast i en snabbrörlig omvärld där konsumenterna äger eller kontrollerar en större del av medierna än tidigare.

Ett tecken på det är att själva titeln marknadschef är under ett förändringstryck. Allt oftare ser man titlar som Customer Experience Officer eller kommersiell chef ersätta den traditionella marknadschefstiteln.

Interaktionen mellan marknad och IT föder också fram nya behov av kompetenser. En roll som håller på att etableras är Marketing Technologist, en person som kan vara länken mellan marknad och IT – två olika världar som måste förmås att samverka för att kunna skapa ett optimalt kundanpassat erbjudande.

Fyra nya titlar för marknadsorganisationen

I rapporten spås att fyra nya roller kommer att utvecklas för att bättre möta de krav som ställs på dagens marknadsorganisation:

Commercial Project manager: En senior och affärsorienterad projektledare som vid sidan av marknadschefen håller ihop arbetet. Socialt begåvad och ska kunna hantera många stakeholders.

Marketing Technologist: Länken mellan IT och marknad, en hybridperson som kan dra kommersiella slutsatser och samtidigt ha djup IT-kompetens.

Content Communication Specialist: En fullfjädrad text- och bildproducent som kan anpassa innehållet till alla typer av kanaler och kommunicera med alla målgrupper.

Agile Performance Manager: Den som har örat mot marken och som ständigt navigerar, mäter, utvärderar och utvecklar arbetet.

av PeO Axelssonkälla: Marknadsbiblioteket - webbmagasin från nätverket Marknadscheferna

Om rapporten:

Rapporten baseras på 20 djupintervjuer med marknadschefer och marknadsdirektörer inom telekom, FMCG, retail, bank och resor. Utöver detta har en enkätundersökning genomförts med Sveriges marknadschefer som har resulterat i 157 svarande. Rapporten kan beställas genom att maila till framtiden [at] bohmans [dot] com