Emil Jönsson Haag: Från skidspåret till Business Management

Med 2 OS-medaljer, 2 VM-medaljer och 16 världscupsegrar är skidåkaren Emil Jönsson Haag en svensk legendar. Nu har han tagit klivet från framgångsrik idrottare till framgångsrik entreprenör - och har valt att utveckla sin företagarroll genom IHM-utbildningen Business Management.


Vem är du Emil? Hur skulle du beskriva dig själv?

–Jag heter Emil Jönsson Haag och min professionella karriär består egentligen av två delar. Jag har varit längdåkare, idrottare i stora delar av mitt liv och nu gått över till andra sidan där jag jobbar och driver företag.

Vilka företag driver du idag?

–Jag har olika företag inom reklamvärlden. Marknadföring av ett eller annat slag. Jag har också släppt några böcker. Mycket hänger ihop i med idrottsvärlden som jag kommer ifrån. Jag och min familj tycker om att vara aktiva - och då hänger både företagende och familjeliv ihop med att röra på oss.

Läs mer om Emils och hans fru Anna Jönsson Haags gemensamma projekt på deras hemsida

Vad är viktigast inom företagande?

Vad har gjort dig framgångsrik?

–Det finns alltid steg till hur det blev som det blev. Jag började med skidor för att det inte fanns något annat att göra på vintern, jag var ganska bra på det och tyckte det vara ganska kul. Lite samma är det med företagande, men jag skulle inte säga att jag är riktigt bra.

Prova Business Management

Få en inblick i upplägg och inlägg i detta prova-på-webinar

Men bra måste du ändå vara eftersom du är så pass framgångsrik inom både sport och företagande.

–På ett sätt har man lyckats, men i sin idrottskarriär förlorar man just mest. Man lärde sig kansk med åren att nöja sig, att klappa sig på axeln och säga att det här var bra gjort. Det tycker jag är svårare inom företagsvärlden. När är någonting egentligen bra?

Vad vill du uppnå med ditt företagande?

–Jag drivs av att bli bättre hela tiden, vilket kanske hänger ihop med idrotten, men så känns det inom företagandet också - jag vill att allt ska växa. Men samtidigt ska det ska vara kul, det kan låta lite floskligt men det är det ända som gör att arbetet är värt det. Utmaningen jag upplever är att skala bort och förstå var ska man lägga krutet.

Vad tror du kunnat spara dig tid?

–Jag har startat upp en reklambyrå, och jag har inte läst något om marknadsföring. jag vet inte vad allt heter, men jag kan det, jag vet känslan av det. Jag önskar jag kunnat läst Business management lite tidigare för att kunnat ta rollen att kunna backa ut och analysera det som ett företag. Det hade kunnat vara en snabbare väg om jag lärt mig mer om analysen.

Hur matchar Business Management ditt företagande?

Vilket är ditt framtida drömföretag?

–Drömprojekt är alltid svårt, vad man vill göra, men man vill få folk att må bra. Jag tycker om när något har en fot i träning, i folkhälsa och i välmående, kan göra något när man fysiskt gör något, man inspirera som företaget inom det- det tycker jag om. Jag är imponerad av dem som är där och gör det och tycker det är viktigt. Skulle man akunna få något sådant att lyckas, få fler att röra sig och vara ute, fler barn ut i skogen - skapa förutsättningar för det. Då skulle jag vara superlyckligt om jag lyckades med det.

Det har du ju redan lyckas med.

–Lite grand, det skulle kunna vara kul att göra ännu fler.

Har du några frågor?

Har du några funderingar kring Business Management eller IHM:s övriga utbildningar så kontakta gärna mig.

Söker du grundläggande förståelse för faktorerna som styr en affärsverksamhet?