Från idé till verklighet på 6 månader!

Jag har träffat väldigt många entreprenörer i mitt liv, och bilden av dem kan vid första ögonkastet förefalla ganska lika.

Men när man granskar dem närmare så finner man lika många olikheter som individer. Fast en sak har alla jag träffat haft gemensamt: drömmen från barnsben om att starta eget bolag - dock inte dagens intervjuoffer.

Linda Brattlöf, idag 38 år, gick en projektledarutbildning på IHM för 6 år sedan för att komma vidare i sin karriär efter 11 år inom restaurang och resebranschen. Efter mycket resande som flygvärdinna bosatt i Dubai ville hon hem till Sverige och hitta en annan roll inom event och besöksnäringen, så det var dags att komplettera sina kunskaper inom bland annat sälj, marknadsföring och ekonomi.

Väl hemma i Sverige så hittade hon och hennes man sitt drömhus, men det var något som inte kändes riktigt bra, jag återkommer till det. Hoppsan, en cliffhanger. Nu över till Linda!

– Hej Linda, roligt att vara här, berätta lite om dig själv.

– Hej och välkommen hit. Lite kort om mig själv är att jag är född och uppvuxen i Angered, är gift och har två barn, bor på Donsö, grundare och VD på Garden Glory/Kolibri & Fjäder AB.

– Du läste till projektledare men blev egenföretagare, hur kommer det sig?

– Ja. (skratt) Jag kommer från en arbetarbakgrund och har aldrig i mitt liv tänkt att jag själv skulle driva eget företag, det fanns aldrig på kartan. Men under utbildningen fick jag en idé, som jag trodde väldigt starkt på och insåg att om det skulle bli verklighet så måste jag göra det själv. En projektledarutbildning är nog väldigt bra för folk som startar företag, för som småföretagare har du ofta rollen som projektledare oavsett vad det står på visitkortet.

– Vad var upprinnelsen till din affärsidé?

– Samtidigt med utbildningen hittade jag och min man ett underbart hus med en fantastiskt fin trädgård, allt som jag drömt om. När jag gick där och fixade eller bara satt och tog det lugnt, så störde jag mig på den fula vattenslangen som stod där i ett hörn. Jag började leta efter ett alternativ till de skarpt gula, gröna eller grå slangarna som fanns på marknaden, men det fanns inget. Det kändes väldigt frustrerande och jag tänkte att det borde finnas fler än jag som upplever samma sak. Så föddes Garden Glory.

– Och vad gör ni?

– Vår första produkt var vattenslangar i vackra färger som kunde bli en del av trädgårdens inredning istället för något som gömdes undan i ett hörn. Rosa, svarta, silver och guld, lite glamour i trädgården. Vi tog också fram ett munstycke i klassisk design, fast i nya färger, så att du kan kombinera ihop ditt eget kit.

– Och det här gjorde du från idé till färdig produkt på 6 månader. inklusive uppstart av ditt bolag. Varför så bråttom?

– Jag tänkte redan från början att produkterna skulle säljas hos återförsäljare som fokuserade på design och lite exklusivitet, som klädbutiker, möbelaffärer och designbutiker, inte traditionell fackhandel för trädgårdsprodukter. För att nå dessa återförsäljare snabbt och effektivt så hyrde jag en monter på Formex, Nordens största mötesplats för design och inredning, som skulle gå av stapeln i januari 2012. Så det vara bara att se till att produkter och införsäljningsmaterial var färdigt innan dess.

– Men det är ganska mycket jobb att hitta producenter, skriva avtal och att förstå alla materialval och produktegenskaper utöver design. Uppenbarligen gick det ju, men 6 månader låter väldigt tufft!

– Det var det, och det är nog inte att rekommendera såhär i efterhand. Jag jobbade hårt och tog hjälp av massor av folk i min omgivning, men den korta tiden gjorde naturligtvis att det blev en del problem. Redan från början hade jag bestämt mig för att producera så mycket som möjligt här i Sverige, men den slangtillverkaren som jag började jobba med levererade en undermålig produkt - Garden Glory skulle ju vara ett kvalitetsmärke. Jag fick tag i en annan tillverkare i Spanien som levde upp till mina krav men har sedan dess flyttat själva tillverkningen av slang till Danmark. Munstyckena gör vi dock i Sverige med mycket gott resultat. Idag har vi ca 70 artiklar om man räknar in de olika färgvalen, och fokus är fortfarande att få allt tillverkat i Sverige. Men det är en utmaning att hitta de bästa.

– Vad har ni mer än vattenslang och munstycken?

– Just nu har vi också vackra vattenkannor, trädgårdsspadar, olika slangupphängningar, brevlådor och krukor, men det är mer på väg. Vi vill verkligen att man ska uppleva att våra produkter, utöver bra funktion, också ska tillföra det lilla extra till trädgårdsmiljön. Känslan ska avspegla sig även i förpackningarna och hos de återförsäljare vi samarbetar med; jag har flera gånger tackat nej till stora kedjor för jag är rädd att man tappar exklusiviteten.

– Var det här något ni diskuterade på IHM under din uppstart?

– Ja, till viss del. Vi hade en del diskussioner kring volymprodukter kontra exklusivitet, och det var flera som tyckte att jag var lite konstig som satsade i den här riktningen. Jag var kanske inte helt lätt att diskutera med, för jag hade bilden väldigt klart för mig redan från början, men det var fantastiskt att göra affärsplan och SWOT-analys när man hade tillgång till så mycket bra folk.

– Och hur har det gått?

– Väldigt bra, måste jag ändå säga. Idag har vi bra leverantörer som verkligen gillar att jobba med oss, och vi säljer via återförsäljare i över 20 länder, Sydafrika, Australien, Japan, Sydkorea, stora delar av Europa och USA. USA känns som en oerhört spännande marknad, och vi håller på och tittar på hur vi kan stärka den affären.

– Du är idag ensam ägare och har stora expansionsplaner, vad har du för tankar kring det?

– Jag har gått från stadiet att det här är min lilla bebis, som ingen annan får peta på, till att inse att jag behöver mer muskler. Exakt hur det här kommer att se ut får vi se om ett tag, men jag tittar på hur vi kan få in lite riskkapital och ytterligare kompetens i bolaget.

– Och om du spekulerar över hur det ser ut om 5 år?

– Då har vi gått från dagens 7 miljoner i omsättning till över 100, vi har en större organisation och USA är huvudmarknad.

– Det låter spännande och jag önskar er stort lycka till! Jag träffas gärna igen när ni har klart för er hur ni ska finansiera er expansion.

– Tack, det får du gärna!

Ett spännande företag som jag kommer att följa, och jag vet redan nu att Linda för diskussioner med flera parter i USA, så det här kan bli riktigt stort. Hon har verkligen en vilja av stål och jag, som vanligtvis inte är så intresserad av trädgårdsprodukter, känner mig riktigt glad när jag ser hennes munstycken och slangar. Det får nog bli ett köp!

Aludd