Volvo har blivit ett av Norges starkaste varumärken

I dag är vi lite extra stolta på IHM Volvo Cars Business School! Som strategisk kompetensutvecklings-partner till Volvo Car Norway och delaktiga i flera program vill vi gratulera Volvo i Norge till den fina utvecklingen – ni har gjort ett fantastiskt jobb!

I norska finanstidningen Dagens Næringsliv presenterades den 12 maj Norsk Kundebarometers senaste rapport om vilka företag som har de mest nöjda kunderna. Efter flera år av svaga resultat hamnar numera flera bilföretag i toppen. Volvo tillhör de företag som har klättrat kraftfullt i listan, från plats 17 till en imponerande sjätteplats på totallistan. Jämfört med branschkollegorna är Volvo nu på en hedrande tredjeplats och i rygg på BMW som är tvåa efter Toyota på billistan.

– Detta är väldigt roligt, säger Øystein Herland, VD för Volvo Car Norway. Jag framhåller att det är den målmedvetna och systematiska process som ligger bakom det positiva resultatet. Alla våra anställda och återförsäljare har genomgått ett program för att öka förståelse om vilken betydelse hög kundtillfredsställelse faktiskt har.

– Vi mäter hela tiden kundtillfredsställelsen och ser tydligt resultatet av när programmet har införts och integrerats i verksamheten. I snitt har det inneburit 10 % fler nöjda kunder jämfört med de handlare som ännu inte har infört det ännu, säger Øystein Herland.

Bilias VD i Norge Frode Hebnes intygar att ett strukturerat arbetssätt och beteende i kundmötet ger resultat. Företaget har bland annat helt övergått till att alla kunder får en personlig tekniker.

– 2011 var 40 % av våra kunder väldigt nöjda och i år är motsvarande resultat 71 %. Norsk Kundebarometers rapport känns som examen på vårt arbete, säger Frode Hebnes.

Här kan du läsa mer om IHMs samarbete med Volvo Car Norway ”Den största managementutmaningen är allt snabbare förändringstakt”

Norsk Kundebarometer (NKB) är ett forskningsprogram som genomförs vid Handelshøyskolen BI- Norwegian Business School i Sandvika, Oslo. NKB fokuserar på relationer mellan kunder och leverantörer och mäter tillfredställelse samt lojalitet. NKB baseras på en årlig datainsamling från norska hushåll och målsättningen är att NKB ska utgöra en måttstock för norska verksamheter vid jämförelse över tid med andra verksamheter och branscher.