Varumärket roterar runt dig?

Nyligen utropade Interbrand den nya eran ”The age of You”. Den innebär i sin korthet att var och en av oss (som har råd att konsumera) tar kontrollen över varumärkesmärkta varor, företeelser, tjänster, leverantörer och gör dem till pusselbitar i våra egna ekosystem.

Interbrand menar att vi passerat Den Identitetsskapande Eran, Den Värdeskapande Eran och den Upplevelsebaserade Eran. Nu ska istället hela utbudssamhället kretsa kring DIG! Det möjliggörs genom den digitala världen som skapat en maktförskjutning från producent till konsument. Därmed suddas dessa begrepp ut eftersom producenten blir du.

Är det någon mer än jag som ser en baksida av detta? T ex vem ansvarar för att det som tillverkas är säkert, så att den roliga leksaken vi tog ur 3d-skrivaren inte är farlig för mina barn? Eller att det som skrivs på bloggar och i sociala medier inte är lögner, propaganda eller personangrepp? Men framförallt, om allt centreras runt MIG, vad händer då med OSS?

Jag tror att människan i grunden är ett flock-djur, beroende av en ställning eller roll i en grupp. När (A-)sociala medier dominerar blir vi då mer sociala eller mer ensamma? När allt i livet handlar om att JAG blir tillfredsställd, vem är det då som gör det möjligt? Om varumärken ska vara betjänter i mitt eget ekosystem, vem är det då som ser till att det gemensamma ekosystemet inte kraschar?

”The age of you” i alla ära, det innebär en välkommen demokratisering av konsumtionssamhället – men vad hände med ”The age of us”?

Läs mer: http://www.bestglobalbrands.com/2014/articles/the-future-of-business-is-personal/

P. S. Calle är en av de lärare/handledare du möter på IHM Strategic Brand Management.