Vad innebär Amazons etablering?

Jätten Amazon, vars börsvärde nu passerat Sveriges BNP, är på väg att etablera sig på den svenska marknaden.

Frågan är på alla företags läppar: Ska vi haka på eller avstå? Konkurrera eller alliera? Amazons ankomst är en stor nyhet, minst sagt. Det är ingen tvekan om att deras närvaro i Sverige kommer att skaka nordisk e-handel i dess grundvalar.

Men inte nog med det. En annan nyhet, som också är historisk, är att möbeljätten Ikea är på väg att sluta ett avtal med Amazon om att sälja sina varor via Amazons egen marknadsplats.

Ikea har, liksom H&M, länge legat efter med sin digitala strategi och e-handel, och att de nu vänder sig till Amazon är deras sätt att möta den allt mer stegrande konkurrensen i Sverige.

Men jag är skeptisk till om det här är rätt väg att gå och vill påvisa några av riskerna.

Jag tror nämligen att det kan vara farligt att vända sig till Amazon i hopp om att de är den stora frälsaren. Inte minst för en gigantisk aktör som Ikea. Mina tankar förs direkt till den olyckliga resa som Toys R Us har gjort. 1999 var de på topp. Det stora leksaksföretaget var överbelastat med onlinebeställningar, så till den milda grad att de halkade efter med leveranser. Många kunder som hade beställt julklappar till sina nära och kära, med veckor av framförhållning, fick inte sina paket i tid. I februari 2000 investerade dessutom japanska SoftBank 60 miljoner dollar i företaget och några månader senare offentliggjorde de att de skrivit på ett 10-årigt kontrakt med Amazon, med målet att sälja rekordmycket leksaker online.

Men det gick inte riktigt som det var tänkt. Det var frid och fröjd till det att Toys R Us konkurrenters leksaker i allt större utsträckning började poppa upp på Amazons marknadsplats. Det accepterade inte Toys R Us som i maj 2004 stämde sin nyfunna partner. Tre år senare, efter en lång kamp, vann de i rätten och Amazon gick med på att betala 51 miljoner dollar till leksaksföretaget.

Även om de gjorde sig fria från kontraktet slog åren av partnerskap hårt mot Toys R Us. Idag löper de stor risk att gå i konkurs. De är bankrutta med skulder upp över öronen – det handlar om omkring 400 miljoner dollar rapporterar Quartz.

Kontraktet med Amazon blev ett fängelse, en plats där den interna utvecklingen av e-handel totalt stagnerade. Kontraktet blev början på slutet för leksaksjätten.

Även Borders Group Inc, USA:s näst största försäljare av böcker, har gått i kras. I spillrorna finns runt 10 000 anställda utan jobb. Orsaken? Ett kontrakt med Amazon. Åtminstone om du frågar Howard Davidowitz. "I think the biggest thing Borders did wrong is when they turned over their online business to Amazon. That move finished them off because they gave away the future”, sa han enligt Yahoo Finance.

Så vad tänker nu Ikea när de sätter sitt hopp till Amazon? Jag tror att det är ett riskfyllt alternativ. Faran med att outsourca e-handeln är att efter ett potentiellt misslyckat samarbete stå ensamma med outvecklad egen e-handel – vilket kan få ödesdigra konsekvenser för hela verksamheten. Amazon må se ut som en frälsare som löser alla problem men kan likväl vara en ulv i fårakläder.

Arash Gilan

VD och medgrundare till digitala byrån Viva Media och författare till GET DIGITAL – or die trying