Tre sätt att konkurrera mot giganten Amazon

När Amazon anländer till Sverige väcks många frågor hos e-handlare. Innan man frågar sig om man bör konkurrera eller samarbeta, kan det vara bra att fråga sig om det ens är möjligt att konkurrera mot en jätte som Amazon?

Det är onekligen David mot Goliat – och hur kan e-handlare vinna den matchen?

Amazon säljer i princip varenda produkt en konsument kan leta efter, och deras framgångshistoria och tillväxt är exceptionell. Grundaren Jeff Boz har uttalat målet att kunden ska kunna köpa precis allting via plattformen. Faktum är, att i dagsläget säljer Amazon via sin onlinehandel mer än de tolv vassaste konkurrenterna – tillsammans! Vilket utbud du än har som e-handlare erbjuder Amazon troligtvis samma saker, men med en större variation av storlekar, färger och egenskaper, plus att de har ett större utbud än de flesta.

Det kan kännas minst sagt hopplöst för en e-handlare med mindre muskler. Det är lätt att börja fundera på hur det ens är möjligt att konkurrera. Men det finns faktiskt några saker du kan ladda din slunga med när du möter Goliat.

Amazons övertag på marknaden är tydligt.

1. Gör snabb leverans till en självklarhet

Amazon Prime Members erbjuds Same Day-delivery mot en avgift. Men istället för att som Amazon marknadsföra det som en möjlighet, kan du låta det vara en självklarhet för din e-handel. Då ligger du steget före när kunden står inför valet att beställa från dig eller Amazon.

2. Nischa dig

Något annat som är en nödvändighet i konkurrensen med Amazon, är att du nischar dig hårt. Hitta en vertikal och satsa helhjärtat där. Försöker du likt Amazon att ha en uppsjö av olika produkter, kommer du att ha svårare för att få dina sökord att ranka högt i sökmotorerna. Så det kommer att vara till din fördel om du har en röd tråd genom dina lagerhyllor.

3. Personlig marknadsföring

Att du har en personlig kommunikation med dina kunder/din målgrupp kan också vara en styrka jämfört med Amazons marknadsföring. De skjuter brett genom att satsa på sökmotormarknadsföring som effektivt når ut med produkterna, men de saknar en marknadsföring anpassad för varje produktområdes målgrupp.

Satsa på content marketing, en innehållsrik marknadsföring som tillför ett mervärde, och som kommunicerar personligt. Då bygger du ett förtroende för just ditt affärsområde, som Amazon inte har kapacitet att leverera.

Det kan också vara till hjälp att titta på andra stora spelare som hotas av Amazons dominans online. I USA har Walmart länge känt av konkurrensen från Amazon och utvecklar nu en strategi för hur de kan bemöta den.

Walmarts styrka är de fysiska butikerna som utgör deras kärna i verksamheten, samtidigt som de befäster sin närvaro genom en lättillgänglig och välfungerande onlinebutik. Därtill satsar de på genuin kundservice, förmåner och en mäng olika leverantörsalternativ för att få online och offline att vara i samklang i kampen mot Amazon.

Sammantaget kan man konstatera att taktiken för en mindre e-handlare behöver särskilja sig radikalt från den strategi som Amazon själva har.

Den amerikanska affärstidskriften Fortune tror att e-handlaren ska tänka som Muhammad Ali, som ska ”float like a butterfly, sting like a bee”, när han laddar för att möta tungviktaren Sonny Liston – i e-handlarens fall Amazon.

För att kunna konkurrera med Amazon ska man alltså inte fokusera på de hårda värdena. Ekonomiskt kan man inte tävla mot dem, och inte heller kring teknik eller plattformar. Men man kan ge dem en match kring de mjuka värdena, som till exempel kundupplevelsen och varje enskilt kundbemötande.

Arash

Arash Gilan är medgrundare och VD för fullservicebyrån inom digital marknadsföring Viva Media. Arash är även medförfattare till bästsäljare och handboken inom digitalisering Get Digital – or die trying.