Hoppa till innehåll
hero1

Repamera motverkar slöseri genom att lappa och laga

2017 letade Henning Gillberg efter en skräddare i Malmö som kunde laga hans trasiga kläder. Nu 2019 erbjuder hans bolag Repamera just den tjänsten och samarbetar med Hennes & Mauritz.

Repamera erbjuder skräddartjänster online. Bolaget kallar själva de 300 kvadratmeterna vid Knivgatan för “Sveriges första reperationsfabrik för kläder” och i dagsläget arbetar två lokala skräddare i lokalerna.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev med erbjudanden, lästips, seminarier, webinars och mycket mer.

I bolagets nya lokaler diskuterar nu Henning (t v i bilden ovan) Repameras närmaste framtid med praktikant Alban Istrafi, som pluggar till E-commerce Manager (i mitten) och skräddare Mahmoud Sheikh Alzor.

Albans LIA (Lärande i Arbete) på startup-bolaget Repamera började med fest. I slutet av januari invigdes nämligen bolagets lokaler på Knivgatan 8 i centrala Malmö och det firades med pompa och ståt.

– Det var en kul fest med mycket trevligt folk. De skulle sy världens längsta byxa och jag tror de kom upp i 25 meter den dagen, berättar han.

Tajming och enkelhet

"Istället för att köpa nya kläder, skicka dina trasiga kläder till oss så lagar vi dem och skickar tillbaka dem - allt sköts smidigt online."

Repameras affärsidé är egentligen ganska enkel och högst aktuell i dagens samhälle, där konsumtionshets diskuteras allt flitigare i media och runt de svenska middagsborden. Alban berättar att han fått en väldigt stark tro på bolagets affärsmöjligheter under sin LIA-period.

– Framtiden ser fruktansvärt bra ut för Repamera. Expansion i andra nordiska länder är inte heller långt borta, och som man säger på engelska så “revivar” det här skräddaryrket igen, säger han.

Skräddare Mahmoud Sheikh Alzor lappar och lagar

Den sköna storyn om Repamera

- Hur kom du på idén?
– Jag var på väg hem från en kompis i januari 2017 och tänkte att imorgon ska jag gå till skräddaren och laga två skjortor. Sedan tänkte jag att om man kan beställa hem mat till sin dörr, varför skulle man inte kunna beställa hem klädreparation till sin dörr?, säger vd Henning Gillberg.

Samma kväll gick Henning hem och gjorde en liten marknadsundersökning online. Han ställde frågan “har du trasiga kläder hemma du vill få lagade, och är du beredd att betala för det?” 80% av 500 tillfrågade personer svarade ja. Därifrån var det bara att starta igång, kontakta skräddare och ta emot beställningar. Inledningsvis cyklade Henning själv runt med de trasiga kläderna.

– Att vara entreprenör är som att jobba som servitör. Kunden ställer massor med frågor och om man säger: ”Nej, det kan jag inte ordna” då går kunderna någon annanstans. Det handlar om att serva kunderna och även att ta emot hjälp på vägen, säger han.

Både robotar och skräddare

Henning har nu blivit något av en guru inom hållbarhet och syns ofta debattera cirkulär ekonomi i media, bland annat i TV4, Dagens industri och Svenska dagbladet. Cirkulär ekonomi innebär kortfattat en affärsverksamhet med minimal mängd avfall.

– Folk verkar gilla cirkulär ekonomi väldigt mycket. Människor gillar att se saker lagas och människor gillar inte slöseri, säger han.

Repamera vill nu fortsätta växa i sina nya lokaler, bland annat genom att bygga en reperationsrobot för jeans, som står för 50 procent av alla lagningar på Knivgatan. Framöver planerar bolaget att också anställa fler skräddare.

“Jag har fått stort förtroende”

Om tre veckor är Albans LIA slut och han berättar han fått ut mer än förväntat av perioden och Henning Gillberg säger att han är mycket nöjd med Albans insatser.

– Alban har varit en bidragande faktor till vår ökade försäljning, både genom att han hjälpt oss förbättra vår marknadsföring och genom förslag på hur vår kundresa kan förbättras.

Alban började plugga till E-commerce Manager på IHM Malmö i höstas förra året och säger att han är glad att han valde att söka sin LIA på just Repamera. Men han medger också att det var ett otippat val.

– Repamera dök upp som ett av de företag som söker praktikanter på IHM:s utbildningsportal. Till en början var jag inte så intresserad av en start-up, det kändes som om det kunde bli lite för mycket av allt och inte mer specifikt det som jag ville syssla med utifrån utbildningens perspektiv, säger han.

Yh-studenten Alban Istrefi på LiA hos Repamera

Men efter att Alban träffat Henning och hört planerna för LIA-perioden bestämde sig han trots allt för att ge bolaget en chans. Ett val han inte ångrar. Henning vet själv hur viktigt det är någon tror på ens idéer – det vittnar hans egen historia med Repamera om.

– Jag har fått ett stort förtroende av Henning och blivit jättebekväm i rollen. Jag känner verkligen att jag lärt mig ännu mer av det jag pluggat i skolan. Där har vi exempelvis arbetat med adwords via demokonton, men här har jag fått göra det på riktigt, och det har gått bättre än förväntat.

- Vad har du mer tagit med dig från IHM till Repamera?
– Jag hade några idéer på hur man kan utveckla hemsidan, och Henning ville att jag skulle skissa ner på dem på papper. Samma eftermiddag gick vi igenom och förbättrade dem tillsammans, och sedan gick hemsidan live. Det är den nya hemsidan vi har i dag.

Jag märker att jag inte är “nybörjar-nybörjare” längre. Kurserna på IHM innan LIA:n har verkligen gett en bra grund, sedan är det upp till var och en vad man vill göra med grunden, säger Alban Istrafi.