Steve Jobs retoriska mästerstycke

Den 9 januari 2007 gjorde Apple revolution.

När bolagets vd Steve Jobs klickade fram slajden med ordet ”Iphone” steg bolagets kurs med 8 procent. Hans presentation var dessutom ett retoriskt mästerstycke, tycker vi som gör podden ”Retoriskt!”, som IHM sponsrar.

Eftersom det här framträdandet, vid en keynote i San Francisco, har blivit modern näringslivshistoria – det har setts miljontals gånger på Youtube – så har det analyserats noggrant av många experter. 

Kolla: 

Här är några punkter i talets början som vi ser att alla kan lära sig något av:

  1. Inledningen
    ”Jag har väntat på den här dagen i många år” – Jobs bygger genast upp stämningen och förväntan. Det fungerar lika bra i ett vanligt kundmöte. 
     
  2. Konstpauser 
    Steve Jobs har en förmåga att låta spontan och prata till synes spontant om konkurrenternas telefoner. Hans pauser visar att han är i kontakt med publiken i det stora rummet och vågar låta dem vänta lite grand. Lita på att varje gest och varje paus är minutiöst inövade.
     
  3. Tretalet och upprepningen
    Att Jobs har valt att dela upp sin nya produkt i tre delar (”a revolutionary mobile phone, a widescreen iPod with touch controls, and a breakthrough Internet communications device”) är såklart ingen tillfällighet. Tretalet är en retorisk grundpelare. Och notera att han upprepar det en extra gång och på så sätt bygger upp mot klimax – ”Do you get it? This is not three different products!”. Fruktansvärt välgjort!
     
  4. Humor
    Att våga använda humor visar att du känner din publik, vet vad de går igång på och att du är supertrygg i dina övriga, hårdare budskap. Betänk att Jobs ska leverera en nyhet där förväntningarna är skyhöga på honom och aktiekursen – redan före dragningen. Mockupen av en smartphone med nummerskiva är ganska rolig till och med efter tio år.
     
  5. Personlighet
    Det har skrivits mängder om Jobs personlighet – och långt ifrån allt målar en positiv bilden av ledarskap. Men den ikoniska Issey Miyake-polotröjan och de vanliga vita gympadojorna gav Jobs en unik stil som företagsledare. Ni kan den.

Förresten, vi tar ett klipp till som kontrast:

Några timmar efter Steve Jobs presentation fick konkurrenten Microsofts vd Steve Ballmer frågan om han var rädd för konkurrensen från Iphone.

Se här hur han svarade. (Han skrattar inte i dag.)

Det här är ett av fem inlägg från podcasten Retoriskt, som handlar om att kommunicera bättre, till exempel i jobbet. Podden produceras av Barbro Fällman, retorikkonsult och IHM-utbildare sedan många år, tillsammans med Andreas Utterström och Mattias Bergman. Se mer på www.retoriskt.se och facebook.com/retoriskt.

 
30 mars 2017
Läs fler blogginlägg med retoriktips!
Hur är det ställt med tillit & engagemang i ditt företag?

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Kan man bli en osynlig föregångare?
Till toppen av sidan Till topp