Koppla ner och koppla av!

Jag föreläser på ämnet ’Uppkopplad eller avkopplad’ och det tycks vara ett ämne som berör många. Föreläsningen handlar om hur vi påverkas då vi ständigt är uppkopplade och nåbara och jag tror att det är den höga igenkänningsfaktorn tillsammans med det faktum att vi inte aktivt har skaffat ett förhållningssätt till våra smartphones, som gör att föreläsningen berör. Vi har inte funderat över hur vi vill använda våra smartphones men har ändå kanske intuitivt anat att vi inte mår bra av att ständigt vara standby. Och faktum är att vår hälsa påverkas negativt av att ständigt sitta med våra smartphones nära till hands. Ett ständigt inflöde av sms, statusuppdateringar och lättuggade nyheter stressar oss.

Fler och fler forskare undersöker den psykiska ohälsan som kommer av ett förbehållslöst användande av smartphones. Sömnbrist, inlärningssvårigheter, depressioner följer i dess fotspår- det står klart. Problemet är att vi aldrg kopplar ner och och därmed får koppla av.

Även vår fysiska hälsa kan påverkas av ett  användande av smartphones. Som briljanta Anne-Charlotte Marteus skriver i Expressen finns det indikationer på att barns surfande på handhållna prylar i längden kan leda till grava synproblem. Ett ständigt plirande mot skärmen istället för lek utomhus skadar barns syn.

Att kolla smartphonen 80 gånger om dagen (ja- det gör den genomsnittlige användaren!) är ju knappast något vi gör medvetet. Det är ett beroende som gör att att vi hela tiden känner att vi vill kolla nyheterna (igen), facebook (igen) och instagram (igen). För att komma ur detta beroende är det första steget att bli medveten om hur du faktiskt förhåller dig till din smartphone- notera varje tillfälle då du öppnar din telefon utan att egentligen faktiskt behöva det. Bestäm dig sedan för hur du skulle vilja ha det. När du är ute och äter med goda vänner- behöver du verkligen fota middagen och tala om för hela världen hur mysigt ni har det? Eller ska du stänga av telefonen och njuta av att vara närvarande i stunden i stället?

Välj att stänga av din telefon när du inte behöver den - till exempel när du är med vänner, går på bio, eller läser. Köp en väckarklocka så att du kan stänga av din telefon när du ska sova. Ta detta beteende vidare till ditt arbete och stäng av telefonen på möten och andra tillfällen när du inte bör vara nåbar för andra. Steg för steg kan du smartphone-banta och sedan använda den som det fantastiska verktyg det är- och inte som ett tidsdödarverktyg som stressar sönder dig. 

Prova! Jag vågar lova att du inte kommer ångra dig!

26 februari 2013

IHM Update

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Till toppen av sidan Till topp