Satsa på rätt företag!

Vi går in i 2012 med öppna och nyfikna ögon. Allt kan hända. Allt kan falla. Men det kan också vare en möjlighet att göra både skillnad, att sticka ut och synas, och att göra affärer. Många jag träffat tror att nu tar man bort ”mjuka” områden, som miljöfrågan, personalutveckling, mångfald, jämlikhet, för nu ska det sparas pengar. Och så kommer det säkert att bli på många företag.

Men vilka företag är intressanta inför framtiden? Vilka företag/organisationer lockar den unga starka mobila kompetensen som finns hos kommande generationer. Jo, de som vårdar sitt varumärke och fyller det med någonting mer än att man bara tillverkar bilar eller fasaner i porslin.

Nästa generation

Det sägs och skrivs ibland att bara nästa generation tar över så blir allt annorlunda inom näringslivet. Så är naturligtvis inte fallet. Det har aldrig hänt att en generation tagit över från en dag till en annan. Människor från alla åldrar är tillsammans hela tiden och överlappar varandras liv. De goda idéerna och erfarenheterna kring hur man utför ett arbete är naturligtvis bra, men man överför också fördomar och skrönor i en ständigt pågående process, vilket är ett problem när det gäller attityder. Vi vill ju alla bli accepterade och omtyckta när vi kommer in i nya sammanhang och vad är naturligast och mest mänskligt att göra i en ny grupp? Jo att anamma de normer och värderingar som finns så att man inte blir bortstött.

Men vill vi locka de som kommer efter oss så måste vara ok att ha familj, få en mentor om man vill och att arbeta i könsmixade grupper. Att kunna ha familj är självklart en förutsättning om vi ska kunna attrahera kvinnor till chefskarriären. Och att företaget står för något, genom humansponsring, miljöfrågan och mänskliga rättigheter kan vara avgörande när vi söker nya medarbetare. 

Lönsamma företag vårdar sitt varumärke

Great Place to Work gör varje år en genomgång och tittar på företag över hela världen och bedömer olika områden. Vad tittar man efter? Vad lockar framtidens medarbetare? Vilka företag vinner? De som har största bonusutbetalningarna? Nix. GPtW har parametrar som: trovärdighet, respekt, stolthet, rättvisa och kamratskap

Känns bra inför framtiden att den typen av begrepp finns kvar när alla rubriker talar om mygel och korruption bland företag och kommuner. Intressant är att se att det är en blandning av stora och små företag, kända och okända och inte bara de gamla vanliga som figurerar i affärspressen. Detta innebär inte med självklarhet att allt är ”bra” på de företag som synas, men det finns goda chanser att företag som kommer högt upp på listan är på rätt väg. Studera listan när du söker/byter arbete! 

20 mars 2012

IHM Update

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Till toppen av sidan Till topp