Varför ska man gå Business Management?

Den grundläggande utbildningen för att ta examen Marknadsekonom DIHM är Business Management, och genom åren har över 2.000 deltagare gått programmet.

För många har detta varit starten på en framgångsrik karriär, och vi beslöt oss för att ta reda på lite mer om utbildningen. Vi fick tag på Michael Engström, som arbetar med försäljning och marknadsföring i 25 år varav 14 år utomlands, och lärare på IHM Malmö sedan 2009 på Business Management.

– Hej Michael, som alla handledare/lärare på IHM så är du också yrkesverksam utanför IHM, berätta!

– Hej, det stämmer. Jag är delägare i konsultföretaget Ahrens som är specialiserade på tillväxt, dessutom sitter jag i styrelsen för North Chemical och är ordförande i det oberoende bokförlaget Roos & Tegnér.

– Ett ganska brett spann.

– Utifrån sett kan det se ut så, men likheterna är större än skillnaderna och min roll är sig ganska lik.

– Ok, över till Business Management, vilka ska läsa den?

– Alla :-) Business Management ger ett helhetsperspektiv av företagens värld, hur allt hänger ihop och fungerar, otroligt fascinerande. Vem skulle inte ha nytta av det?
Exempel på frågeställningar vi jobbar med: Vad görs rätt idag? Vad kommer att göra oss framgångsrika? Och hur tar vi oss dit?

– Och vilka är det som läser BM?

– Vi har stor blandning av deltagare, här blandas både ålder och kön, VDar på stora bolag och entreprenörer på nystartade företag, det är en skön mix av olika bakgrunder vilket gör energinivån väldigt hög. Det är ett bra steg i karriären för många.

–  Du har ju en hel del att stå i, vad är det som gör att du ändå fortsätter som handledare på IHM?

– Det är underbart att få så ett litet frö och se hur deltagarna växer under terminen och ser på sitt företag med andra ögon. Dessutom är det utmanande för mig själv att få pröva mina sanningar, jag kan aldrig utgå från vad jag själv tycker är självklart och jag får snabbt feedback. Det gäller hela tiden att förenkla utan att tappa skärpa.

– Du har varit lärare sedan 2009 på Business Management, hur har utbildningen förändrats nu när vi ser hela den digitala explosionen med allt vad det innebär?

– Ja, vi har en företagsvärld med väldigt hög förändringstakt men de grundläggande principerna inom Business Management ligger i stort fast. Utbildningen skruvas till hela tiden för att förbättras och för att vara med i vår samtid med dagsaktuella exempel. 

– Men företagandet måste väl ha förändrats radikalt de senaste åren med tex. webbshoppar och alla gratistjänster? 

– En webbshopp är egentligen bara en ny försäljningskanal, en global sådan, som naturligtvis skapar stora möjligheter, men du måste fortfarande förstå dig på hur man gör affärer. Det där med att saker och ting kallas för gratis är en sanning med modifikation. Förr pratade man om gungor och karuseller, det är samma tanke, för ingenting är gratis, du betalar med information om dig själv. Det är en av alla betalningsmodeller vi pratar om på utbildningen.

– Betalningsmodeller? 

– Ja, det finns många sätt att skapa lönsamhet och tillväxt i sitt företag och vi pratar mycket kring de här frågorna. Titta på HP, ett gammalt klassiskt företag som sålde skrivare. I början var det väldigt kostsamt att köpa en skrivare, tills HP kom på att de tjänade mer pengar på toners, då skapade man massor av billiga skrivare och sålde enormt mycket toners.

– Så du menar att det inte är så stor skillnad mellan nu och då?

– Det är klart att det finns skillnader, men likheterna är större än man kan tro om man gör en noggrann analys. Ett gammalt exempel på tankar kring produktutveckling är Henry Fords klassiska citat ” Om jag innan T-Forden hade frågat vad människor ville ha skulle de ha svarat: En snabbare häst.”, samma tanke kan du flytta över till Steve Jobs värld, det var inga kunder som ringde in och frågade efter en liten platta där de kunde surfa och spela spel på, ändå så skapade de iPad.

Så den gamla sanningen, att inte fråga kunderna vad de vill ha utan förstå vad de behöver, gäller lika bra nu som då.

– Och vad kan man förvänta sig för resultat av den här utbildningen?

– Tittar man tillbaks på de som gått så har de flesta tagit ett steg i karriären och det har skapats nya möjligheter. De flesta får mer ansvar och gör ett bättre jobb på sin arbetsplats och det uppskattas naturligtvis av både individen och företaget.

– Du har ju själv en akademisk bakgrund, varför är du inte kvar i den världen?

– Jag gillade min tid på universitetet men det är stor skillnad mot IHM. En del lärare från den tiden såg det som en bestraffning att undervisa och gjorde det bara för att få forska. Vi som undervisar på IHM kommer hit för att det är roligt och utvecklande att undervisa. 

Jag trodde att mycket av det här förändrats i universitetsvärlden under åren men jag har en dotter som började för något år sedan och hoppade av efter ganska kort tid. Hon upplevde det väldigt världsfrånvänt och oinspirerade att sitta i en stor sal med 200 andra och bara lyssna på en föreläsare. Det är klart att det finns olika bra föreläsare men jag skulle säga att vi på IHM försöker jobba tvärtom. Att låta deltagarnas åsikter och olika bakgrunder bli en del i det som driver diskussionen framåt och skapar kunskaper som sitter i ryggmärgen.

– Då säger vi tack för den här lilla intervjun och önskar dig lycka till med nästa klass.

– Tack!

 

Här hittar du mer om Business Management om du vill.

17 april 2015
Till toppen av sidan Till topp