Kan crowdsourcing ge fler kunder?

Crowdsourcing innebär att en uppgift löses av en stor mängd samverkande individer som gradvis kompletterar och förfinar resultatet. Wikipedia har kring 80 miljoner användare i månaden och nästan hundratusen av dem redigerar eller lägger till information. Google får 500 000 gratis arbetstimmar dagligen av användare som både verifierar att de inte är robotar och hjälper till med att omvandla inscannade boksidor till text. Jigsaw har funnit en affärsidé som redan har lockat en miljon användare att bidra med kontaktuppgifterna till 22 miljoner personer. Med en miljon tillkommande kontakter varje månad och möjligheter att koppla ihop Jigsaw direkt med CRM -system så lär det bli tufft att leva på att sälja kontakt- och adressuppgifter framöver.

Wikipedia - världens mest omfattande uppslagsverk

Wikipedia har på mindre än 10 år fullständigt förändrat marknaden för uppslagsverk. Vi som följt utvecklingen kommer ihåg många tidiga skeptiska reaktioner. Inte kan väl ett uppslagsverk som kan ändras och uppdateras av vem som helst ge god kvalitet? Själv minns jag universitetslärare som förbjöd användande av Wikipedia som uppsatskälla då de ansåg kvaliteten för låg och osäker. Men när tidningen Nature 2005 jämförde Wikipedia och Encyclopaedia Brittanica så visade det sig att de var i stort sett likvärdiga. Sedan dess har Wikipedia blivit bättre i en enorm takt och det är nog tämligen klart att det idag är världens mest uppdaterade och omfattande uppslagsverk. Och numera citeras det flitigt från Wikipedia i akademiska artiklar även inom områden som medicin och teknik.

Tusentals användare som jobbar gratis

Principen bakom Wikipedia kallas crowdsourcing och innebär att en uppgift löses av en stor mängd samverkande individer som gradvis kompletterar och förfinar resultatet. Wikipedia har kring 80 miljoner användare i månaden och nästan hundratusen av dem redigerar eller lägger till information. Men det är inte bara för uppslagsverk som crowdsourcing är en attraktiv teknik. Vad vore det värt för dig om du kunde få tusentals användare runt om i världen att jobba för dig i stort sett gratis? När Facebook ville ha översättning till flera språk lät de användarna själva översätta och rösta på de bästa alternativen. Flera andra programutvecklare gör likadant och det finns gott om andra tillämpningar inom allt från grafisk design till teknisk problemlösning.

Captcha-systemet

Luis von Ahn som är professor i datavetenskap vid Carnegie Mellon universitet hittade ett intressant och kreativt exempel på hur det går att tjäna pengar på andras jobb. För många år sedan uppfann hann Captcha-systemet för att undvika spam. Du har säkert sett exempel på det någon gång när du uppmanas att skriva in bokstäverna från en kryptisk bild för att bevisa att du är en människa och inte en spamrobot. Systemet är så populärt att varje dag lägger användare sammanlagt runt en halv miljon timmar för att mata in denna verifiering av nonsenstecken. Då skapade von Ahn uppföljaren ReCaptcha där mönstret som skall tydas i stället kommer ifrån suddiga boksidor som Googles scanningtjänst inte lyckats tyda automatiskt. Så samtidigt som användarna nu lägger tid på att bekräfta att de är människor så hjälper de Google att omvandla inscannade boksidor till text. ReCaptcha är nu sålt till Google.   

Jigsaw - koppla direkt till ditt CRM-system

En uppgift som många företag ständigt brottas med är att hitta nya kundprospekts och att hålla registret över befintliga kunder och kontaktpersoner uppdaterat. Köpta adresslistor som snart blir inaktuella igen och sommarjobbare som får tvätta kundregister är vanligt förekommande. Åtskillig tid och stora kostnader krävs för underhåll och felaktiga uppgifter kan leda till missade affärer. 

Tänk om man kunde göra som Wikipedia och låta hundratusentals användare kollektivt uppdatera alla kontaktuppgifter. Precis så resonerade Jim Fowler när han startade Jigsaw. Tanken är att vem som helst som har kontaktuppgifter kan bidra med dem till Jigsaws databas. Så när du kommer hem från kundbesöket kan du plocka upp visitkortet du fick med dig och mata in eller uppdatera kundens kontaktuppgifter. För varje företag och kontaktperson du matar in får du poäng som kan användas för att köpa andra kontaktuppgifter. Lägger du in felaktiga uppgifter kan andra användare anmäla dig så du får poängavdrag och om du inte har tid och lust att bidra själv så kan du i stället betala för åtkomst till kontaktregistret. Över en miljon användare har bidragit med kontakter och det finns över 22 miljoner kontaktpersoner i Jigsaws databas som dessutom växer med över 36 tusen nya kontakter per dag. Det går också att koppla ihop Jigsaw direkt med CRM-system som Salesforce CRM och Oracle CRM. Då har man alltid tillgång till uppdaterade uppgifter och kan prospektera i hela databasen.

Jigsaw finns finns än så länge inte i Sverige och det finns således inga svenska kontakter eller företag i deras databas, men det är antagligen bara en tidsfråga innan vi ser liknande tjänster här. För företag som säljer adressuppgifter kan det bli ny och tuff konkurrens. För den som själv underhåller sitt kundregister och alltid betraktat det som en av företagets viktigaste konkurrensfaktorer kan det bli nödvändigt att tänka om. Om ett billigt och allmänt tillgängligt register har bättre kvalitet och fler kontaktpersoner än vad enskilda bolag klarar av att skapa och underhålla så kan kontaktregistret gå från att vara ett avgörande konkurrensmedel till en stapelvara.

En bit kvar tills det blir verklighet

Det är en bit kvar tills detta blir verklighet och det finns både etiska och juridiska frågetecken. Men sådana invändningar gäller för mycket ny teknik och om crowdsourcing visar sig vara den effektivaste lösningen för att underhålla kontaktregister så kommer nog invändningarna att övertrumfas av nyttan. Precis som de flesta för tio år sedan ansåg det osannolikt att ett uppslagsverk skapat av hundratusentals lekmän skulle vara bättre än Encyclopaedia Brittanica är det nog många idag som tycker att det känns osannolikt att företag skulle vilja dela med sig av sina kontaktregister. Fast för dagens skolbarn är det konstigt att tänka sig hur man jobbade innan Wikipedia fanns och hade svaret på ”allt”. Om tio år kanske vi tycker det är lika konstigt om inte alla har perfekt uppdaterade kontaktregister?

Fler artiklar av Peter Baeza

Får man Faceboka på jobbet?
Lönsamt socialt nätverkande

Peter Baeza är huvudlärare för IHMs utbildning Digital & Social affärslogik. Han är konsult och lärare med fokus på affärsutveckling och IT.

25 oktober 2010

IHM Update

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Till toppen av sidan Till topp