”Den digitala transformationen påverkar säljet i raketfart”

Digitala ekosystem, IoT, molnresor och hybrid-it. Akronymerna haglar inom it,  en bransch där förändringshastigheten går snabbare för varje dag som går. Digitaliseringen hittar varje sekund nya tillämpningar där it och infrastruktur påverkas när nya aktörer och tekniker tar plats på arenan. 

Utmaningen
Att utbilda sig för att möta de utmaningar som komplex it kräver av en säljare är som att lära sig att manövrera ett tåg som under resan förändras till ett flygplan och där resan avslutas som en raket på väg till en okänd planet - allt medan förutsättningarna ändras och besättningen byts ut. Låter det skrämmande? Jovisst, men samtidigt sjukt spännande och givande - att få verka i en bransch som aldrig står still.

Atea och IHM Business School
Ateas region Syd har under 5 år samarbetat med IHM Business School genom medverkan i ledningsgrupper och arrangerande av LIA-platser för utbildningen Säljare IT-Solutions B2B. Under perioden har 9 studenter hunnit genomföra sin LIA hos oss, 5 av dem arbetar nu på Atea i olika säljroller. Atea vision ”Vi bygger Sverige med it” öppnar upp för nya sätt att se på samarbeten och på hur vi gör affärer som både återförsäljare, systemintegratör och funktionsleverantör.

Läs om YH-utbildningen Säljare IT-Solutions B2B >>

 

Vilken roll passar dig?
De roller som är aktuella på Atea är; Key Account Manager, Account Manager, Innesäljare, Specialistsäljare, Marknadsprojektledare och Försäljningschef. Som LIA på Atea får man först en 2-3 dagars introduktion för att sedan följa med på kundmöten och interna träffar. Vid sidan om utbildningsdelen (som oftast sker via e-utbildningar) så får man som LIA-student uppgifter som att prissätta offerter, göra företagsanalyser samt kartlägga marknadssegment. Vi ser LIA -perioden som en extremt lång anställningsintervju där vi hoppas på att åtminstone i 50 procent av fallen hitta en anställning efter det att utbildningen är slut. Atea erbjuder även i vissa fall möjlighet till extraarbete i samband med kundevents och marknadsaktiviteter även mellan LIA-perioderna.

Ett tips!
Det är inget krav på att man gör bägge LIA-perioderna på Atea, men det är absolut en fördel. Du kan även kontakta oss på Atea för att få göra ett ”studiebesök” innan du beslutar dig för LIA


"En långsiktig Säljkultur är viktigt för Atea, vilket tar sig lite olika former, som t ex säljaktiviteter med varierande tema"

//Johan Möllerstedt, Platschef
Atea Sverige AB

10 april 2017
Till toppen av sidan Till topp