Hemligheten bakom Facebook!

Hej igen alla! Här kommer ett av flera inlägg från min resa till Silicon Valley, en underbart spännande och givande resa som jag ska försöka förmedla till er mitt i min jet-lag dimma.

Men vi börjar som sagt var med Facebook HQ, en av de stora stjärnorna i dalen, där många vill jobba och ännu fler vill besöka, ett besök jag själv gärna skulle göra. Men…

…det visade sig vara svårare än jag trott. Jag var med på en resa som arrangerades av Västra Götalandsregionen för de som jobbar i inkubatorvärlden, schemat på plats hade Per-Arne Lundberg från Gothia Science satt ihop på ett föredömligt sätt, intensivt men det fanns några luckor. En av dessa luckor försökte jag fylla med ett studiebesök på Facebook HQ, 1 Hacker Way, 94025 Menlo Park.

Till skillnad mot den öppenhet jag mötte i övriga Silicon Valley, där folk bjöd in till samtal och delade med sig av sin kunskap såväl inne på företagen som vid spontana möten på gatan, så var Facebook helt stängt. Jag ryckte i alla kontakter jag hade i dalen men det var bom stopp. 

Jag och några kollegor gav oss inte så lätt, vi tog bilen ut för att göra ett försök på plats. Snart tronade huvudkontoret upp sig och det är ett ganska stort kvarter där tidigare Sun Microsystems hade sina lokaler. Men vakterna var benhårda, vi fick inte komma in ens i receptionen.

Lite molokna så traskade vi istället bort till den välkända skylten med ”Gilla-tummen” som pryder infarten för att checka in och ta bilden som bevisar att vi varit där. Och då…

…vi kommer fram till skylten snett bakifrån så ser jag att på baksidan av den stora skylten är Sun Microsystems gamla logotyp kvar, om än väldigt skamfilad och rostig. Sun Microsystems var ett av de stora bolagen i början av internet-eran men hamnade på dekis och 2010 blev de uppköpta av Oracle. Kändes oerhört märkligt, varför skulle Facebook, som har ett eget kapital på 11,755 miljarder dollar, inte investera i en ny skylt?

Jag funderade vidare på detta och pratade med flera personer i Silicon Valley om denna snålhet, det framkom efter ett tag, skröna eller inte, att Mark Zuckerberg vid flytten till det nya kontoret sa till att skylten skulle vändas, och Facebooktummen placerades på framsidan medan Sun-logon skulle vara kvar på baksidan som en påminnelse för alla på Facebook om vad som händer om man inte står på tå hela tiden. 

Vi får väl se hur de klarar de framtida utmaningarna men helt klart så kommer digitaliseringen även i fortsättningen skörda sina offer och samtidigt ge plats i sina lokaler för nya bolag då 60% av hela världens riskkapital placeras i området i jakten på nya Google eller Facebook.

Ja, detta var en liten snutt av allt som hände på min resa men jag återkommer med mer. 

Ha en bra dag

Aludd  

PS Jag inser att min rubrik kan uppfattas som ett klick-bete men jag hoppas att ni ändå kan tycka att denna lilla historia var värd ett klick extra :-)

10 april 2017
Möt Alexander, YH-student på Digital Marketing & Sales Analytics
Emma Anderberg, marknadsansvarig på Netrelations
Till toppen av sidan Till topp