Han sålde sin e-handel för att börja plugga!

Hej igen. Som ni säkert sett tidigare så försöker vi på IHM att delge er lite av alla de historier som våra elever och deltagare bär med sig i bagaget. Detta för att inspirera er till att ta nästa steg i karriären, gärna på IHM, för det är då vi kan nå målet som stiftelsen IHM har för ögonen, att stärka svenskt näringsliv. Idag får ni möta Adam Vilhelmsson, 25 år från Vara men nu bosatt i Stockholm.

yrkeshögskola yh-utbildning digital marknadsförare onlinemarknadsföring utbildning

– Hej Adam, då ska vi titta lite på din historia, så vi kan väl börja från gymnasiet, vad gick du då?

– Hej, mitt val inför gymnasiet var väldigt lätt; Vara hade en kombinerad fotbolls- och tekniklinje. För mig var fotbollen oerhört viktig, att det dessutom blev teknik såg jag nog mer som en bra förberedelse inför eventuella universitetsstudier.

– Och blev det någon spännande fotbollskarriär?

– Haha, nej, dessvärre blev jag aldrig proffs som nog var drömmen i unga år, men jag tog mig till A-laget i Vara SK, och nu spelar jag i Mariebergs SK här i Stockholm. Jag älskar att spela på grund av tävlingsmomentet och lagkänslan, så jag kommer nog att att hålla på med fotboll ett bra tag till.

– Ok, vad hände efter gymnasiet då?

Eget bolag

– Jag hade sedan tidigare arbetat lite extra inom restaurang, och nu åkte jag ner och jobbade som bartender på Hotel Tylösand, ett klassiskt sommarjobb som är ett minne för livet. Väl hemma i Vara igen funderade jag på vad jag skulle syssla med ”på riktigt”. Eftersom jag avverkade en del fotbollsskor och älskar italiensk fotboll, så ville jag naturligtvis ha skor från varumärket Lotto.

I Sverige var de inte så lätta att få tag på, så det blev genom utländska sajter jag gjorde mina köp. Det sådde ett frö, och jag började fundera på om det fanns fler som jag, som letade efter dessa typer av varumärken fast på den svenska marknaden.

Jag såg en potential i att inom specifika segment nischa sig som e-handel och vara expert inom dessa områden. I takt med att e-handeln ökade i kombination med att aktörer byggde ett brett sortiment och produktutbud, så tyckte jag att det fanns en kraft i det smala och personliga erbjudandet samt att vara bäst på sin sak. Jag och några av mina lagkamrater var tvungna att köpa våra fotbollsskor från utlandet, då det inte fanns någon som specialiserade sig på enbart sportskor i Sverige, så jag såg min chans och startade min E-handel. På siten sålde jag sportskor från välkända, men underrepresenterade, varumärken till ett bra pris. Hela min lilla tvårumslägenhet i Vara var full av sportskor, men tillslut fick jag tag på lagerlokal.

– Men det tar tid att få igång ett företag, kunde du överleva på detta?

– Nej, det krävs mycket tid och tålamod innan man får snurr på en nystartad e-handel, så under de drygt tre åren jag drev siten gjorde jag det parallellt med att jag hade ett ”vanligt” heltidsarbete, vilket faktiskt gav mig bra erfarenheter. Jag byggde b.la. upp och drev en e-handel för ett bolag som sålde byggprodukter, jobbade med telefonförsäljning och med sälj och marknadsföring online på First Camp. Men jag brinner för E-handel, och mitt företag var ett riktigt kul och ett bra sätt att fördjupa mina insikter i hur det fungerar med allt från inköp, bokföring, marknadsföring och lagerhållning, även om det var i mindre skala. Det var mycket lärorikt att driva sig själv att bygga upp en e-handel från grunden.

– Men här är du igång med en bra e-handel, vad var det som drev dig att börja plugga?

– Någonstans kände jag att jag ville ha en bredare kunskap och förståelse för alla delar av E-handeln - under tiden jag drev min egen site fick jag ju lära mig själv. Det i kombination med att jag ville bli så attraktiv som möjligt på arbetsmarknaden, jag kände också behovet av ett ”bevis” på vad jag kunde för att kunna få jobba för större bolag.

Dags för IHM

– Och då blev det IHM E-Commerce Management, en av nio YH-utbildningar på IHM, varför?

– Jag uppmärksammade utbildningen precis när den lanserades, och när jag läste vad den innehöll var det ingen tvekan om att detta var precis vad jag sökte. Dessutom fick jag höra mycket gott om IHM av personer i min närhet, så det var bara att slänga in ansökan och vänta lite nervöst på att jag skulle komma in.

– Med din bakgrund och tidigare meriter så fanns det kanske inte så stor anledning att bli nervös?

– Man vet aldrig vad de andra sökande har för meriter och betyg.

– Ja, in kom du iallafall, och det bar iväg till Stockholm oktober 2014, första klassen. Hur var klassen, kändes det nervöst?

– Det är alltid lite nervöst i början, jag var ny i stan och flyttade ihop med en kompis som jobbade som kock här uppe, så jag fick en bra introduktion till stan. Klassen blev en positiv överraskning med folk ifrån olika delar av Sverige; Östersund, Gbg, Stockholm och jag från Vara. Vi var också ett ganska brett ålderspann från drygt 20 upp till närmare 50, så redan från början var det bra diskussioner utifrån att alla hade olika erfarenheter och infallsvinklar.

– Men kunde du driva ditt gamla siten och förbättra den i takt med allt du lärde dig?

– Nej, jag beslutade mig för att sälja den delen av bolaget med siten strax innan det var dags för skolan för att kunna fokusera helt på studier och praktik.

– Så allt flöt på bra, nya kunskaper och insikter föddes, och så var det dags för din första LIA (Lärande I Arbete, eller praktik för oss som är lite äldre). Du hade målet att få jobba med lite större varumärken, nu hade du din chans, vad blev det?

Ut i näringslivet

– Genom en kontakt så fick jag chansen till en intervju på H&M New Business Online, jag träffade bland annat Janne som kom att bli min handledare på H&M, helt perfekt för mig som ville jobba på med ett globalt perspektiv i ett företag som har muskler att växa online.

– Ja, du fick din drömstart, hur kändes det?

– Först lite nervöst, vad skulle jag kunna tillföra i en så stor organisation? Men Janne och de andra såg mig som en team-medlem, och direkt fick jag förtroendet att köra ett projekt själv; analys av expansionsmarknader för H&Ms onlineaffär, så det var bara att gasa på. Naturligtvis mycket spännande och krävande med ett så stort ansvar, men det var precis det här jag ville göra, så det kändes riktigt utvecklande och motiverande.

– Du hittade din plats, men efter 3 månader var det dags för skolan igen, hur kändes det?

– Ja du, jag var kluven! Jag fick erbjudande om att hoppa av skolan för en heltidsanställning, men jag ville verkligen tillgodogöra mig de kunskaperna vi skulle få och genomföra den sista tiden på skolan, så vi kom överens om att jag skulle köra 20% på H&M parallellt med skolan, en perfekt lösning för mig.

– Riktigt bra! Så, tillbaka till skolan, hur var känslan nu när alla varit ute på sin första LIA?

– Om det var bra diskussioner när vi startade utbildningen så måste jag säga att det höjdes på alla plan. Alla var mer införstådda med hur det funkade där ute, de flesta hade en bättre bild av vad de ville göra i E-handelsvärlden, alla kändes ännu mer motiverade, riktigt bra.

– Så skolan flöt på bra med massor av nya kunskaper och så var det dags för LIA-period nr två, jag förmodar att det var självklart att du skulle in på H&M igen?

– Ja så var det, men när jag var nere på en kort semestertur till Teneriffa för att surfa på lovet, så ringde min handledare; Janne, och frågade om jag ville ha min LIA på Cheap Monday istället, jag skulle få jobba i ett litet E-handelsteam. Det kändes riktigt bra då, det var mer konkret e-handel, där jag skulle få en bättre förståelse för hur ett av H&Ms egna varumärke drev sin onlineaffär och en bredd på min LIA som överträffade mina egna mål.

– Och du är där nu, hur är det?

– Stämmer, vi är ett riktigt bra team, och det är en härlig puls när man är så nära konsumenten och skruvar på alla parametrar för att optimera e-handeln och leverera ett så bra erbjudande som möjligt.

– Du pratar hela tiden om att du är en del av teamet, men du är där som praktikant, är det ingen skillnad?

– Det beror naturligtvis på vad man själv gör det till, och var man hamnar under sin praktik. Med IHMs set-up för utbildningen så innebär det att kunskapen jag tillgodogör mig ska funka ute i näringslivet. Väl på plats är det upp till mig själv att se till att använda verktygen på rätt sätt och att visa framfötterna.

– Kul att höra att du trivs så bra. När är det dags för ex-jobb?

– I andra halvan av maj och hela juni är det stort fokus på ex-jobbet.

Framtiden
– Sedan är du färdig E-Commerce Manager, vad händer då?

– Min förhoppning är att jag ska få fortsätta på H&M, det är ett stort företag med många spännande utmaningar framför sig.

– Det tror jag nog H&M vill också! Om du tittar fem år framåt i tiden vad har du då som du inte har idag?

– Jag har fått en större förståelse för den globala handeln med fokus på e-handel men även synergier som utvecklas mellan de fysiska och de digitala kanalerna. Jag har också förbättrat min kunskap i vad som krävs av en e-handelsverksamhet ur ett företagsperspektiv och ur ett kunderbjudandeperspektiv.

– Och hur ser E-handeln ut om fem år?

– Det här pratar vi väldigt mycket om och det här är vad jag tror:

  • 50% av all handel i Sverige kommer vara digital om fem-sex år om jag får vara optimist men inom 10-12 år känns rimligt med tanke på tillväxttakten". Globalt så finns det större utmaningar för länder där t.ex. e-handelspenetration och politiska/ekonomiska aspekter inte har samma acceleration och förutsättningar som för t.ex. USA, England eller Sverige.
  • Det är riskfyllt att bygga upp sin business utifrån att lokal handel skulle vara en USP i kunderbjudandet - en kinesisk e-handel kommer att kunna agera lika lokalt här i Sverige. Marknader blir öppnare och mer transparenta där kunder söker sig allt oftare för gränsöverskridande handel, vilket gör att e-handlare har en stor möjlighet och samtidigt en stor risk med denna globala spelplan, eller snarare en risk med att inte ta till vara på den.
  • Vi kommer att ha sofistikerade och utvecklade systemmöjligheter där vi använder kundens beteende, historik och insikten i vad den datan innebär för att skapa en personifierad köpresa. Relevans och snabbhet i kunderbjudandet blir resultatet av att försöka möta kundens krav på att optimera sin tid.
  • Tid värderas allt högre och blir en konkret valuta när vi utvecklar en digitaliserad produkt för det.

– Det låter spännande, men vad menar du med att tid kommer bli en konkret valuta?

– Ta till exempel mat.se här i Sverige. Visst köper vi mat därifrån, men ingen annan mat än den vi kan handla i vilken affär som helst. Vad vi egentligen köper är tid - tid vi slipper använda för våra inköp och som vi istället kan lägga på annat. Det här kommer säkert att utvecklas på många sätt - att du kan byta tid mot någon annans tid - jag tror generellt att med ett allt högre levnadstempot kommer vi att börja uppskatta vår egen tid på ett helt annat sätt, och vara villiga att betala för den.

Branscher som har haft en given affärsmodell som inte utmanats kommer att få en helt annan konkurrens och bli förvånade över hur snabbt den konkurrensen plötsligt kom. Exakt vilka affärsidéer som utvecklas vet jag inte idag, men jag är helt säker på att det är många idéer som det arbetas med, och som gör att vårt sätt att konsumera kommer att förändras. 

– På tal om det, så är vår tid slut nu och du ska tillbaka till jobbet. Det var riktigt roligt att träffa dig, Adam, och vi kommer säkert att ses igen, tack!

– Tack själv, vi ses säkert på D-Congress om några dagar, för du ska väl dit?

– Ja, klart man inte missar det.

Mycket riktigt träffar jag Adam två dagar senare på D-Congress i Göteborg. Vi pratar en stund om vad man inte ska missa på mässan och lite annat. Det har varit väldigt roligt att göra den här intervjun med Adam för att han utstrålar ett så självklart lugn, han har högt uppsatta mål och hittar vägar för att nå dem med en självsäkerhet jag sällan sett. Det handlar inte om förhäva sig själv eller trampa på någon annan, snarare agerar Adam hela tiden som han är en del i ett team, det teamet är E-handels Sverige. Han ser vad jag i min ålder kanske har svårt att se, hoten och möjligheterna med en global marknad, han kommer, om ni får tro mig, vara en av de krafterna som ser till att vi kommer vara med i toppen av den matchen. Han blev aldrig proffs i fotboll, men snart är han proffs på E-handel, och H&M får nog se till att ingen annan signar honom. Lycka till, Adam, och ni andra som läst IHM E-Commerce Management! Ni är första kullen ut och har en jättemarknad att ta tag i där ute!

Aludd

Hur gick det sedan? Vi pratar med Adam för att ta reda på vad som har hänt sedan sist.

Läs mer om YH-utbildningen E-commerce Manager!

Läs mer om YH-utbildningen Digital Marketing & Sales Analytics!

Läs även intervjun med Jonas Ogvall, VD för Svensk Digital Handel.

21 mars 2016
Christer på Apollo vet vad som krävs för att lyckas.
Infomöte i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Möt några av våra YH-studenter. Klicka här!
John Axelsson, digital strateg på Be Better Online förklarar.
Till toppen av sidan Till topp