De dumma mottagarna!

Jag tog en restresa till Grekland i somras för att slippa lite regn. Väl vilande i solstolen så kom det thailändska tjejer och killar som frågade om jag var intresserad av massage. Detta kan i och för sig kännas störande när man är mitt inne i den goda boken, men med ett ”nej tack” så försvann de till nästa kund. Vad som störde mig mer, ofantligt mycket mer, var den svenske lilla killen på 10 år som härmade massageförsäljarna genom att nasalt bräka ”Maasssssssssaaaaaaage”, medan föräldrar och släktingar stod runt omkring och fnissade. Vilket fantastiskt sätt att visa respekt för folk som gör allt för att överleva! Jag iakttog samma fenomen på en restaurang där det kom in en kvinna som ville sälja rosor. Återigen en svensk som utmärkte sig genom att plocka upp en plastblomma från ett bord lite längre bort och sedan högt utropa ”Buy flower, you wanna buy flower?” riktat mot kvinnan som sålde rosor. Förmodligen var hon dessutom van vid detta beteende för hon bara log och gick vidare. Vilken människosyn, jag blir tokig!

Väl hemkommen så fick jag se en reklamfilm för ett företag som ska bygga bostadsrättsstugor kring stränder och skidbackar i Sverige. Låter inte som någon dum affärsidé. Den glade och i vanliga fall trevlige gotlänningen ser in i kameran och berättar om sin stora dröm "Alla ska ha råd med en egen stuga i bästa läge!" Vad?!? Tror ni vi är dumma eller? Ska vi mottagare tro på att ni gör detta för att alla ska ha råd? Inte för att ni vill tjäna pengar på oss dumma mottagare? Detta är för mig samma typ av respektlöshet som svenskarna visade upp under Greklandsresan. Samma argumentationsteknik som Volvo använde på 70-talet med "En sak är säker, Volvo Original". Ett otrevligt sätt att se ner på människor genom att uppblåst leverera den enda sanningen. 

Som väl är så tror jag inte det fungerar. I en värld där vi konsumenter kan kommunicera på samma villkor som handlarna måste det finnas en ömsesidig respekt. De som inte visar upp och kommunicerar med respekt försvinner. Vi är inte bara mottagare längre, vi är lika mycket bärare och skapare av information, och framför allt den viktigaste för de handlare vi gillar. Eller den som handlaren vi ogillar borde lyssna mest på för att förbättra sig.

Så tack Facebook, twitter och alla andra kanaler på nätet för att ni har gjort så att konsumentmakten är större än någonsin. Så kom igen alla konsumenter och handlare, använd den!

17 augusti 2010
Till toppen av sidan Till topp