// //

Att sadla om efter 20 år!

Hej igen, jag kunde inte låta bli dagens rubrik då ni ska få möta fd. zoo-butiksägaren, numera Digital Marketing & Sales Analytics-studenten, Janna Bergvall. Välkomna!
 
– Hej Janna, kul att träffas! Jag tänkte vi kunde börja lite med din bakgrund innan vi går in på vad du gör idag.

– Hej, jag är 40 år, bosatt i Stockholm med min dotter. Jag har varit egen företagare i 18 år och nu studerar jag här på IHM.
 
– Och vad drev du för företag?
 
– Efter gymnasiet så halkade jag in som extra butiksbiträde i en zoo-butik, blev senare anställd som säljare och KAM. När jag efter ett tag fick erbjudande om att köpa butiken så slog jag till. Det gick bra och jag utökade senare med en butik till.

– Att få jobba med djur, var det drömmen?

– Nej, jag gillar djur men en zoo-butik idag handlar väldigt lite om att sälja djur, det handlar mer om att sälja tillbehör och foder. Att det blev just zoo för min del beror inte på mitt intresse för djur utan snarare mitt intresse för business, nu hamnade jag i den branschen av en slump och det kunde lika gärna ha varit en annan bransch.

– Och efter 20 år i branschen varav 18 år som egen företagare så väljer du att göra något annat, varför?

– Jag sålde mitt företag i februari 2016 för att jag ville göra något nytt, exakt vad visste jag inte, men jag behövde en utmaning. Jag övervägde om jag skulle börja plugga eller söka nytt jobb. När jag funderade på olika jobb insåg jag att jag inte hade mycket till cv då jag bara hade gymnasieexamen och mina zoo-butiker, så jag beslöt mig för att plugga.

– Inte mycket till cv? Jag skulle säga att du har ett starkt cv, du som drivit ett företag som expanderat under din ledning.

– Ja, det är klart att jag lärt mig massor på det, men risken var att jag skulle hamna i en liknande roll i en liknande bransch och jag ville göra något helt nytt!

– Och då valde du IHM Digital Marketing & Sales Analytics, hur tänkte du då?

– Det var många vänner som talade gott om IHM så jag gick dit på ett informationsmöte kring alla era utbildningar, det kändes bra så jag sökte. Jag har alltid gillat försäljning och ser att Digital Marketing & Sales Analytics blir ett bra steg för mig att ta.

– Det här är ju en ny utbildning för mig, i ett utifrån perspektiv, så det är inte helt lätt att förstå vad den utbildningen innebär.

– Haha, nej det är inte helt lätt att förstå alla dimensioner i den utbildningen för det är ganska brett, och du kan göra många val av framtida yrke när du är färdig. Vi var många i klassen som kände oss lite osäkra men det klarnade ganska snabbt och jag ångrar inte en dag att jag valde den.

– Nu har ni läst ca ett halvår så du har lärt känna din klass bra, hur ser klasssammansättningen ut och hur funkar ni tillsammans?

– Vi har en oerhört bra klass! Ungefär hälften killar hälften tjejer, ålder från 23 till 50 ungefär, jag trodde jag skulle vara äldst men det är en stor spridning, dessutom har vi väldigt olika bakgrund och tillsammans skapar det här mycket bra diskussioner och klimat i klassen.

– Känner du att du har någon nytta av din egen bakgrund?

– Absolut, jag känner att det har varit en styrka för mig när vi ska sätta olika saker i sitt sammanhang.

– Och vilka avsnitt har ni gått igenom så här långt?

– Vi började med digital marketing som var riktigt kul. Sedan var det webbteknik som kanske inte var lika roligt för mig personligen, men som jag känner att jag kan få stor nytta av som beställare i framtiden. Och nu håller vi på med webbanalys och det verkar spännande men där har vi precis startat.

– Är det den sista delen innan ni går ut på praktik/LIA (Lärande i arbete)?

– Nej, vi ska ta våra Google certifikat också innan LIA, det ska bli riktigt spännande!

– Hur tänker du kring praktikplats?

– Efter alla år som småföretagare vill jag ut på ett större företag där det händer mycket. Jag har börjat ta några kontakter men kommer att intensifiera det efter att nästa delkurs är klar, så man har lite mer på fötterna.

– Förstår företagen att de behöver den här kompetensen?

– Både och skulle jag säga, jag har hört om flera större företag som har svarat att de inte jobbar på det här sättet eller att de bara har en person på den uppgiften, samtidigt som det är massor av företag som drar i oss och vill att vi blir en del i deras framtidsbygge.

– Det låter bra, hur har din egen syn förändrats under den här tiden?

– Man blir uppmärksam på alla fel som företagen gör i det digitala mötet med kunderna. Efter tre månader skulle jag beställa en flygbiljett och jag höll på att bli tokig på hur fel de tänker i sin digitala process. Samtidigt är det väldigt kul och intressant att titta på hur företagen annonserar på nätet, det kan man lära sig mycket på. Som ett exempel så ser du aldrig några annonser för Ving när det är sol och fint väder ute, för de har naturligtvis mätt och sett att de inte får någon effekt då. Det låter så logiskt och enkelt, men förr hade vi inte den möjligheten.

– Tror du e-handeln kommer att ta över helt på lite sikt?

– Nej, jag vill inte tro att man bara kommer handla på nätet. Samtidigt är jag medveten om att det kommer att öka rejält, men jag tror att kombinationen bra näthandel och bra butik med experthjälp kommer att vara det bästa.

– Vilka tycker du ska läsa Digital Marketing & Sales Analytics?

– Alla som har ett intresse av digitalisering inom sälj, marknad och IT, här får man mycket bra överblick kring alla delar av kundresan.

– Till sist måste jag fråga dig om det klarnat kring i vilken roll du befinner dig om några år?

– Som jag sa innan så vill jag in i ett större bolag, jag vill vara den eller de som följer och förbättrar kundresan för företagen. Jag vill leverera ett helikopterperspektiv för sälj, marknad och IT. Exakt vad den rollen kan komma att heta får vi se, men att den behövs är jag övertygad om!

– Då säger jag tack och lycka till!

– Tack själv!

Jag måste säga att jag tycker det är underbart med människor som bryter det invanda och ger sig ut på lite okända vatten. Jag blev peppad när Janna berättade att hon inte var äldst utan att det fanns till och med någon som var 50 +, kanske dags för mig att studera igen, det är ju så kul och utbudet är otroligt mycket mer spännande idag. Janna kommer säkert hitta sin roll för hon har en bakgrund som inte många kan presentera och dessutom snart en examen inom ämnen som behövs och kommer att behövas där ute i mycket högre grad än idag.

Aludd

Läs mer om IHM Digital Marketing & Sales Analytics

 

4 januari 2017
Infomöte i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Intervju med Jonas Nordhammer på TV4.
Till toppen av sidan Till topp