Att förändra när det går bra!

Jag har sagt det förr, men det tål att upprepas, det bästa med mitt jobb är att få träffa massor av spännande människor. Ofta människor som på något sätt har kontakt med IHM, de kan vara elever, lärare, föredragshållare, samarbetspartners m.m. och man märker ganska snabbt att den gemensamma nämnaren är ett gott driv oavsett vilken ålder, titel eller del av landet de kommer ifrån.

I den här intervjun får ni träffa Björn Wulff, som drivit eget företag, kör rally, varit affärsområdeschef och VD, nu IHMare och Marknadschef på Briab. Björn bor i Täby med fru och bonusbarn och är idag 48 år, nej, skojade bara, han är 32, men har hunnit med mer än de flesta 32-åringar jag träffat.
 
– Hej Björn, kul att vi fick till det här mötet. Jag tänkte vi skulle prata lite om det förändringsarbete ni gör på Briab och dina erfarenheter från IHM, men först så måste vi få en liten genomgång av din karriär. Var startar vi?
 
– Hej, jättekul att få sitta ner med dig, Aludd. Även om vi inte ska ta det här alltför långt tillbaka i historien, så måste jag ändå börja med att nämna mina föräldrar. Min pappa är en sann entreprenör; han var med och drog igång Hemglass en gång i tiden och har även varit inblandad i lite olika konfektionsföretag. Min mamma är akademiker och har jobbat som lärare och rektor - det var förresten hon som kom på namnet på glassen Knattepinne. Men om jag tittar på mig själv, så är jag väldigt mycket av dem båda, jag gillar att vara med och bygga företag och har jobbat mycket utifrån känsla. Samtidigt har kraven på mig höjts, och då har studierna blivit ett sätt för mig att bekräfta befintliga kunskaper och tillgodogöra mig nya för att fortsätta att utvecklas.
 
Jag var strax under 20 år när jag startade mitt första företag, en bilförmedlingstjänst på webben, en sajt för att köpa och sälja bilar, helt enkelt. Det hände så mycket i mitt liv under den perioden så jag hade inte riktigt kraft att driva upp företaget till den nivån jag tänkt mig. Så efter en tid som kundansvarig på det banbrytande hälsokontrollföretaget Institutet för hälsoanalys, var jag 22 år när fick jag erbjudande om att bli affärsområdeschef (Sales Manager, Retail) för Future CAD, en stor distributör av Autodesks programvaror. Vi gjorde ett bra jobb och 3 år senare blev jag Partner manager och ansvarig för de tre största återförsäljarna i landet.
 
Vid den här tiden kom jag i kontakt med Bluebeam, ett företag som enkelt uttryckt konverterade CAD-filer till PDF-format. Bluebeam gick så småningom in som sponsor för min rallybil och min tjänstebil, som också hade mycket av rally-stuk.
 
– Så rally är den stora hobbyn!
 
– Ja, ett arv efter pappa som körde både rally och rallycross. Jag gillar den tekniska biten av sporten men framförallt adrenalinkicken när man kommer ut på banan.
 
– Men kontakten med Bluebeam gjorde också att du bytte jobb!
 
– Ja, vi hade gjort bra ifrån oss på Future CAD, och när jag var 27 år fick jag och en kär kollega erbjudande om att starta upp Bluebeam i Europa. Jag gick in som VD i det nya bolaget, som primärt skulle satsa på den europeiska och nordiska marknaden. Detta kändes naturligtvis som en bra och spännande förändring och utmaning i mitt liv.

 

– Jag förstår att den utmaningen lockade, men det fanns inte i din tanke att fortsätta att utveckla Future CAD när det gick så bra?

– Klart att tanken fanns men jag tycker att förändring är både roligare och mer utmanande när man lämnar något som är bra.
 
– Och sedan fick du kontakt med Briab.
 
– Ja, Briab var en av våra första kunder i Sverige och vi hade bra kontakt, så efter fyra år på Bluebeam var det dags att axla rollen som marknadschef på Briab.
 
– Du gick från VD till marknadschef?
 
– Ja, vi hade jobbat upp Bluebeam till en väldigt hög nivå. Det kändes som om företaget var på väg in i en förvaltningsfas, och det är inte riktigt min grej. I diskussionerna med Briab, där VDn målade upp visionen att göra något annorlunda, så blev jag väldigt taggad och nyfiken.
 
– Var Briab i kris, eller varför skulle verksamheten förändras?
 
– Nej tvärtom, Briab var ett mycket välmående företag, men de ville skapa något unikt. De ville tänka nytt och annorlunda kring vad man som teknikkonsultföretag kan erbjudna marknaden, något som även innefattade en kraftig tillväxt. De såg mig som en viktig kugge i det här förändringsarbetet så i januari 2014 körde vi igång.
 
– Och vad var det som skulle bli nytt?
 
– Enkelt uttryckt var vi vid det tillfället mer generalister än specialister, och vi ville bli specialisterna, inte bara inom brandskydd utan även inom riskhantering.
 
– Och hur mottogs detta av medarbetarna, det gick ju redan bra för er?
 
– Det här är ett stort arbete som måste få ta tid och arbetet inleddes med en stor omorganisation som gick mot en spetsigare inriktning och dedikerade tjänsteområden. Visst fanns det medarbetare som tyckte om att få göra lite av varje, men nu när det börjat sätta sig så har tveksamheten om att gå från generalist till specialist lagt sig. Jag skulle säga att nu när våra medarbetare har fått chansen att förkovra sig och bli topp i Sverige inom sitt gebit, så upplever jag att steget har blivit väldigt positivt.
 
Genom att lyfta blicken lite grann så har vi skapat fem nya affärsområden. Men drivkraften ligger egentligen inte i att expandera, drivkraften ligger i att göra det bättre för våra kunder genom att tänka nytt, och därigenom skapa en expansion.
 
– Men du pratar ändå om lite gnissel i organisationen, hur fick ni med medarbetarna på banan?
 
– Visst har det funnits lite gnissel, men det handlade inte om att få med sig medarbetarna på en färdig bana, det handlade om att få med sig medarbetarna att skapa banan. Vi har så mycket klokskap och engagemang i huset, så vi var väldigt noga med att involvera alla.
 
Vi ställde bland annat frågan: När Briab är som bäst, hur är vi då? Samma frågor ställde vi till våra befintliga men även presumtiva kunder. I det arbetet så såg vi att det fanns en oerhörd tro på nyttan av det arbete vi genomför för våra kunder, vi såg också en stark vilja att visa att vi kan mer!
 
Det här var viktiga signaler, för i ett konsultbolag så är människan produkten!
 
– Så, stor omorganisation, ett omfattande varumärkesarbete och sedan var det dags att lägga om kommunikationen till Content Marketing!
 
– Ja, go with the flow :-) Som IHMare så har jag sett den resan som ni gjort på IHM och imponerats av den, och när man känner att delaktigheten bland medarbetarna är så hög som på Briab, så var det ett självklart beslut. Varumärket drivs av företagets kultur och de människor som finns där, nu gäller det att vi får visa upp alla våra kvalitéer för alla våra nya och gamla kunder.
 
– Så ni är igång redan, vad är målet?
 
– Ja, redaktionen är på plats och vi har jobbat fram våra personas, men det måste få ta lite tid, det här är ett helt nytt sätt för oss att jobba. Men målet är att vi ska bli världsledande inom riskhantering i det breda perspektivet.
 
 – Låter som en härlig utmaning! Du har ju under den här tiden också läst på IHM parallellt, kan du berätta varför och vad nyttan har blivit.


 

– Det stämmer, jag började med Business Management på IHM 2015 och anledningen var nog, helt ärligt, att jag ville ha ett kvitto på vad jag kunde - jag hade redan ett bra CV. Men OJ, vad mycket jag inte kunde. Det blev ett bra uppvaknande för mig, jag hade jobbat mycket på känsla, och det hade bevisligen fungerat, men nu fick jag en helt annan grundtrygghet i att förstå affären och det har definitivt gynnat mig. Jag gick från omedvetet inkompetent, till medvetet inkompetent :-)
 
Sedan byggde jag på med Business Finance och nu Verksamhetsstyrning. Även om dessa inte påverkar mig lika mycket i den dagliga driften på jobbet, så har mitt självförtroende stärkts och nu kan jag  förstå och styra diskussionerna med ekonomerna. Jag har en del gratis från min bakgrund, men det har blivit mycket tydligare för mig vilka spakar man ska dra i vid rätt tillfälle. Det känns som om jag har modeller och strukturer för att klara de utmaningar vi står inför. Och mycket har man direkt nytta av i sin dagliga verksamhet.
 
– Så nu ska du avsluta med Business Case till hösten för att bli Diplomerad Marknadsekonom? 
 
– Ja, då ska alla mina tidigare erfarenheter och mina nya kunskaper testas skarpt :-) Jag har inte hunnit fundera så mycket på detta men det ska bli kul. 
 
– Det fixar du säkert bra! Hur skulle du vilja sammanfatta det jobbet ni gjort under den tiden du varit på Briab? Och var befinner ni er om tre år?
 
– Tittar man på det vi gjort, så kan man sammanfatta det med att vi fått tydliga signaler på att vi är på rätt spår, även om vi kanske varit uppe i det blå ibland. Vi vill vara i framkant och då måste man få testa lite olika sätt, även om det innebär att man får en snyting då och då, för att driva framåt.
 
Om tre år erbjuder vi fler nya värdeskapande tjänster, och vi betraktas som framkant inom branschen. Idag är vi 72 personer, och om vår utveckling på kort sikt innebär att vi då är 73 eller 500 personer spelar inte så stor roll.
 
– Då tackar jag dig och ser fram emot er fortsatta ansats inom content marketing, och naturligtvis önskar jag både dig och Briab lycka till på vägen mot era mål.
 
– Tack, jag ser fram emot mer inspiration på content från IHM :-)
 
Att skapa förändring när saker och ting går bra är en härlig inställning och jag måste säga att det känns oerhört inspirerande att träffa Björn. Tyvärr ser många förändring som ett hot, och det måste vi ändra på om vi ska gå en skön framtid till mötes, för den höga förändringstakten kommer bara att öka i vår värld!
 
Aludd 
26 maj 2016
Till toppen av sidan Till topp