Blogginlägg av Håkan Aludd

Håkan Aludd

Content Creator på IHM. Delägare i Linnéstadens bryggeri. Styrelseledamot i MiG och Framtidens Företag.

Hej, alla av er har säkert läst och hört om Uber och AirBnb åtskilliga gånger som bevis på hur digitaliseringen förändrar vår värld. Men har ni hört allt? Uber startade 2009 i San Francisco och finns idag i storstäder i ca 55 länder och expansionen fortsätter i snabb takt, så det kanske har tillkommit något land när ni läser detta, även om Uber också stött på patrull i vissa delar av Europa. Det har varit mycket kritik i både Frankrike och Sverige, och framförallt har det handlat om möjligheten till skattefusk och att förarna inte tvingas betala de licenser som den vanliga taxinäringen tvingas till. Kritiken mot skattefusk visade sig vara befogad åtminstone i den numera nedlagda delen som hette UberPOP, och som var en typ av samåkningstjänst. Av de 764 privatpersoner som Skatteverket har utrett som kört via tjänsten UberPOP, var det bara 32 som hade redovisat inkomsterna i deklarationen. Men… …var det verkligen inkomster? Jag återkommer till detta! I ett uttalande i SvD är Claudio ...

Det här är en siffra som dyker upp flera gånger när jag åker runt i Dalen (som svenskarna här säger), det är svårt att få den verifierad men efter åtta dagar på plats så kan jag iallafall konstatera att väldigt mycket av världens riskkapital placeras här. Och kanske det räcker för att locka er att åka över och känna på atmosfären, för det är enormt spännande även om jag personligen inte skulle vilja jobba där så ÄR det fascinerande. Silicon Valley har inga officiella gränser var det börjar och slutar och det växer hela tiden men i stora drag kan man säga att det är Santa Clara, San Jose, Mountain View, Palo Alto och delar av San Francisco, och om jag inte missuppfattat det helt så är det ungefär lika stort som Skåne. Och det byggs, överallt! Apple bygger ett nytt kontor för 18.000 anställda till en kostnad av ca 6 miljarder dollar, Salesforce bygger en skyskrapa, Facebook har tagit över det insomnade Suns lokaler som är stort som ett större kvarter, det är inte utan, att man här i ...

Hej igen alla! Här kommer ett av flera inlägg från min resa till Silicon Valley, en underbart spännande och givande resa som jag ska försöka förmedla till er mitt i min jet-lag dimma. Men vi börjar som sagt var med Facebook HQ, en av de stora stjärnorna i dalen, där många vill jobba och ännu fler vill besöka, ett besök jag själv gärna skulle göra. Men… …det visade sig vara svårare än jag trott. Jag var med på en resa som arrangerades av Västra Götalandsregionen för de som jobbar i inkubatorvärlden, schemat på plats hade Per-Arne Lundberg från Gothia Science satt ihop på ett föredömligt sätt, intensivt men det fanns några luckor. En av dessa luckor försökte jag fylla med ett studiebesök på Facebook HQ, 1 Hacker Way, 94025 Menlo Park. Till skillnad mot den öppenhet jag mötte i övriga Silicon Valley, där folk bjöd in till samtal och delade med sig av sin kunskap såväl inne på företagen som vid spontana möten på gatan, så var Facebook helt stängt. Jag ryckte i alla kontakter jag hade i ...

– Om jag får tid att sitta ner på en klippa och blicka ut över havet, eller en sjö, känna lugnet och filosofera över vad som är viktigt i livet så hamnar jag alltid i tankar om relationer. Allt handlar om relationer, för mig personligen och för våra varumärken! Fredrik Toreskog, Marknadsdirektör på ESS Group, funderar på sin roll i världen. Fredrik kommer att fördjupa sig i ämnet, ur flera perspektiv under halvdagen vi träffas, men vi startar med företaget ESS Group, vilka är de och vad är deras mission? ESS Group, enligt deras hemsida, driver idag ett stort antal unika och personliga varumärken i hotell- och restaurangbranschen från Ystad i söder till Funäsdalen i norr. Som grund för alla projekt ligger destinationsutveckling och ett starkt engagemang av ägarna med målsättningen att skapa upplevelser bortom det vanliga och gästernas förväntning. Ägarna är vd:n Jonas Stenberg, försäljningsdirektören Carl Lundgren, ekonomichefen Claes Tallhage, Magnus Emilson  och Anders Nilsson, vd ...

Jessica Lindell Vikarby, idag 33 år, behöver förmodligen inte någon närmare presentation för de som följt alpint de senaste åren. Från guld i slalom i europeiska ungdoms-OS 2001 via en otäck krasch 2003 till VM-brons i storslalom 2015 i Beaver Creek har hon ständigt gjort sig påmind i en sport där de flesta riskerar att hamna i skuggan av Stenmark, Anja och Pillan. Sommaren 2015 valde hon att hoppa av för att ha ett, enligt henne, vanligt liv. Hur vanligt är det? Vad gör hon idag? Vad har hon tagit med sig från sin tid som elitåkare? Varför blev det Business Management på IHM? Är några av de frågor jag måste ta upp med henne. – Hej Jessica, kul att vi fick till det här till slut. Hur har det gått med ditt vanliga liv? – Hej, bara bra! Det rullar på med jobb och snart ska jag bli mamma också, känns fantastiskt. – Stort grattis! Och vad jobbar du med? – Tack! Jag jobbar som Brand Engagement Manager på ICA. ICA jobbar mycket med att vara en positiv kraft i samhället och i min roll så ...

Här kommer ytterligare en rapport från vad jag upplevde under D-Congress 2017 i Göteborg. Ovanstående citat är hämtat från Karin Johanssons, VD Svensk Handels, dragning och presenterades som ett citat från den legendariska F1 föraren Mario Andretti. Som vanligt är internet inte helt överens om detta för här presenteras också Stirling Moss, en inte lika känd F1-förare, som upphovsman till citatet. Oavsett… …så är det ett bra citat som speglar mycket av min dag på mässan. Jag ska försöka mig på att återge en del som jag antecknat under dagen för att kanske lyckas få kontroll på mina tankar.  Om vi börjar med publiken så är min uppfattning att medelåldern sjunkit en hel del och definitivt mycket mer tjejer, det känns också som det är fler i år än förra året och man märker en tydlig skillnad på aktiviteten i montrarna. det händer mer helt enkelt. Så… …över till någon form av sammanfattning, jag försöker hitta några saker som väldigt många pratade om i olika former, och med lite olika i...

I förra veckan hade jag en mycket inspirerande dag på D-Congress – Nordens mötesplats för digital handel, som anordnas årligen av Svensk Digital Handel och Svenska Mässan i Göteborg. Här är det flera scener med många talare som tar upp för dagen aktuella ämnen, dessutom massor av utställare som presenterar sina lösningar på hur de kan hjälpa dig med din digitala affär. Jonas Ogvall, VD för Svensk Digital Handel, presenterar även i år uppåtgående siffror för den digitala detaljhandeln med ca 15%. Han pratar också om hot och möjligheter i branschen, där den digitala handeln allt mer suddar ut nationsgränser. Det är naturligtvis inte bara vi i Sverige som kan sälja till utlandet, allt fler globala aktörer ser också Sverige som en viktig marknad. Det här är frågor som är spännande ur många perspektiv och som jag kommer att återkomma till med lite olika infallsvinklar. Men dagens bloggfunderingar tar sin utgångspunkt i ordet på allas läppar, hållbarhet. På stora scenen står Maria Wetter...

Jacob Kellgren, en av de elever som gått ”Konceptutvecklare Event & Besöksnäring” på IHM Yrkeshögskola, är nu involverad i Petter Stordalens nya satsning kring Brunkebergstorg i Stockholm. Vi bestämmer tid för intervju för att höra mer om hans roll inför premiären i slutet av mars. – Hej Jacob, du är ju inblandad i det spännande hotellet At Six som har premiär i slutet av mars så det vill jag gärna höra mer om, men först lite bakgrundshistorik. – Hej, jag fyller 28 i år, kommer ursprungligen från Skåne men är nu bosatt i Stockholm sedan fyra år tillbaka. Efter studenten började jag som reseledare på Fritidsresor (numera TUI) och hade världen som arbetsplats under fem år. Under de fem åren så fick jag även jobba som sales & service manager och destinations manager. Jag tröttnade på att byta land/destination/bostad var sjätte månad så jag sökte mig till huvudkontoret i Sthlm där jag fick en tjänst som Crew & Duty Officer på TUIfly Nordic. – Och det är också då som du börj...

Sedan ett antal år tillbaka jobbar jag med content marketing och gör dagligen nya upptäckter i den digitala kommunikationsvärlden, men förstår jag allt? Nej, långt ifrån. Jag har ett hum om det mesta, men i min ålder så känns det ofta lönlöst att gå på djupet i jakten på förståelse av den nya världen när jag ständigt möter unga killar och tjejer som hanterar många delar av den digitala världen med bravur och självklarhet. Men jag vill ändå försöka förstå hur de yngre generationerna ser på framtidens jobb. Jag bestämmer möte med Alexander Bjernvinge, 27 år, ursprungligen från Varberg men nu bosatt i Stockholm där han läser första året på IHM Digital Marketing and Sales Analytics. Kanske blir jag något klokare?! – Hej Alex, kul att du tog dig tid. Hur tänkte du när du sökte den här utbildningen? – Hej, kul att bli intervjuad! Jag flyttade upp till Stockholm för ca 7 år sedan med drömmen om att bli rockstjärna. Jobb för mig, på den tiden, var bara något nödvändigt ont. Men i takt med ...

Ovanstående skriver Sebastian Seeman, Food and Beverage Manager på Pop House Stockholm, på sin Linkedin profil. Sebastian har läst YH-utbildningen som idag heter Konceptutvecklare Event & Besöksnäring på IHM och han sitter numera med i ledningsgruppen för densamma. Jag blev nyfiken och ville veta mer om Sebastian och åker därför ut till Pop House, i folkmun även kallat ABBA-museet, ute på Djurgården för en intervju. – Hej Sebastian, vad menar du med ovanstående citat? – Hej, jag gillar att pröva nya vägar och ser förändring som något som driver mig framåt. Jag kan bli lite trött på tanken att det bara skulle finnas en väg att gå, bara för att stigen är upptrampad är det inte säkert att det är närmsta eller bästa vägen. Jag är nyfiken helt enkelt. – Så hur ser din väg in i besöksnäringen ut? – Oj, den är både lång och krokig. Jag började med extrajobb som smörgåsnisse på Stallmästaregården när jag var 15 år, det blev några år där, en tid som jag värderar högt idag för där fick j...

Hej, jag har sagt det tidigare, men det tål att upprepas, jag träffar otroligt många spännande människor i mitt jobb! I detta inlägg får ni möta Marvin Pastor som snart är Diplomerad Marknadsekonom på IHM. Jag kom i kontakt med Marvin när jag träffade Modou George för ett tag sedan då de arbetar på ett spännande projekt tillsammans som de ville att jag skulle titta på (hoppas få återkomma om detta). Det blev ett jättebra möte, där Modou och Marvin presenterade sina tankar.  Killarna har ett enormt driv och är väldigt målmedvetna, så jag bokade ett möte med Marvin för att få höra lite mer om vem han är och vad han tänker om framtiden. Resultatet kommer här, hoppas ni blir inspirerade! – Kul att ses igen Marvin, kan vi få lite bakgrundsfakta i korthet om dig? – Absolut! Jag är 25 år, född och delvis uppvuxen i Paris med min pappa som är från Martinique, min mamma från Stockholm och min syster Kim. Flyttade till Sverige när jag var åtta år och jag älskar försäljning, fotboll, affärs- ...

Hoppsan, här kom ett inlägg till om kommande medietrender, eller handlar det  egentligen om möjliga utvecklingsriktningar, vi får se vad jag får ihop. Det stora bryderiet ute på marknadsavdelningarna och reklambyråerna sedan en tid tillbaka är hur ska vi nå ut? Anledningarna är flera: medielandskap under förändring, bristande förståelse i ledningsgrupperna och förändrat konsumtionsbeteende hos våra konsumenter. Jag skulle säga att en minst lika viktig fråga, om inte viktigare, är vad ska vi nå ut med? Låt mig börja i historien, en tid innan 1900-talet då vi inte hade den tryckta reklamen att tillgå, hur gjorde man då? Hur fick man ut sitt budskap? Och vad sa man? Marknadsplatserna var naturligtvis viktiga, folk visste när det var dags, var någonstans man skulle mötas och ungefär vad som skulle finnas till försäljning. Detta kryddat med en och annan nyhet, lite sprit och slagsmål gjorde att människorna fortsatte att prata om dessa marknader och snabbt kryssade för i almanackan när de...

Hej igen. På IHM pratar vi mycket om vikten av att våra handledare och lärare också är verksamma i ute i näringslivet, som företagare eller som anställda, för att hela tiden vara uppdaterad och kunna använda sig av exempel från verkligheten. Jag tänkte ge mig på att förklara finnessen med detta från ett helt annat håll, från matvärlden där jag ofta och gärna befinner mig. I höstas träffade jag Ji, en tjej från Kina, som hade språkpraktik på IHM. Projektet hette ”10 Timmar” och följaktligen så var Ji hos oss på IHM 10 timmar i veckan, under hösten, för att praktisera sin svenska och knyta nya kontakter. Jag pratade inte jättemycket med Ji men det hände att jag, Ji och hennes handledare Hanna fick tid för ett snack emellanåt. Jag tycker idén är väldigt bra och jag upplevde att Ji utvecklade sin svenska under perioden. Ett problem som jag inte tänkt på innan är att jag och många svenskar ofta tar chansen att praktisera vår engelska vid såna här tillfällen och det hjälper ju inte direk...

Hej, här lekte jag med tanken att ha rubriken ”Knekt inte knäckt” men det kändes för snaskigt. Jag hade inför mitt möte med en av de personer som hyllar IHM mest, Per Holknekt, bestämt mig för att inte ha fokus på drogmissbruk och tidigare kvinnor i hans liv. Och istället titta på vad som gjort att han lyckats på många andra punkter. Men… …det gick inte helt och hållet. Per är otroligt öppen med vad som hänt i hans liv och ser till viss del sina misslyckanden som del i det som lyckats. Vi sätter oss ner i ett rum på IHM i Stockholm och hans första kommentar var att han blev lite besviken på att IHM flyttat sedan han gick där. Han ville återse sin gamla skola som han har så många goda minnen från. Vi börjar Pers resa från uppväxten i Falun, och under två timmar så tar han med mig fram till idag. En resa på ca 40 år som innehåller det mesta. Som ni förstår så har jag bantat ner det här rejält, men jag hoppas ni ska tycka det är läsvärt; för personligen så kändes det som ett väldigt b...

Oj, det här trodde jag aldrig att jag skulle skriva, men nu är jag här. Eller för att travestera den gamle ekonomiministern; Bantning é ett jävla skit, men nu har jag baxat mig ända hit. Förra nyår så gav jag för första gången i mitt liv ett nyårslöfte. För att det skulle bli extra spännande så var det också ett vad med en av mina vänner; vi skulle gå ner 20 kg innan hans födelsedag (som var i somras). Som ni säkert förstått redan så lyckades jag med detta, och vann också vadet. Efter tävlingen kände jag att den inslagna vägen var väldigt bra för mig och jag bestämde mig för att fortsätta min variant på LCHF. Och det har jag gjort, nu ska sägas att min variant inte är så hård som LCHF-fascisterna du får upp när du googlar på nätet, men... Det var inte det jag skulle prata om här, utan snarare det faktum att bantningssnacket har, om inte förflyttats, så åtminstone breddats från att i min barndom/uppväxt varit något som tjejer gjorde och pratade om, till att nu också vara ett flitigt ...

Sidor

Till toppen av sidan Till topp