Blogginlägg av Håkan Aludd

Håkan Aludd

Content Creator på IHM. Delägare i Linnéstadens bryggeri. Styrelseledamot i MiG och Framtidens Företag.

Varje år så får över 50.000 människor i Sverige beskedet att de har cancer, en oerhört hög siffra som får mig att rysa. Glädjande nog så överlever idag ca. 50% av alla dessa patienter och det är en kraftig förbättring om man jämför med siffrorna från 70-talets början då bara 20% av männen och drygt 30% av kvinnorna överlevde. Det kan vi tacka forskningen för. Anledningen att jag började grotta lite i detta är att jag ser att en av våra deltagare på IHM Digital Marketing, Goals & Analytics, Linus Gottfridsson jobbar på den ideella organisationen CancerRehabFonden. Jag har inte tidigare hört tals om dem och blir nyfiken på vilka de är och hur kursen hjälpt dem i sitt arbete. – Hej Linus, vad är CancerRehabFonden?– Hej, vi är en ideell organisation som hjälper människor att komma tillbaka till livet efter att de vårdats för cancer. Att få cancerbehandling är inte bara jobbigt rent fysiskt, många drabbas också av oro och ångest för till exempel återfall och har svårt att hitta tillb...

Ja, dessa chockerande fakta är bland det första som möter mig när jag sätter mig i skolbänken på IHM för att gå deras nya tre-dagars utbildning IHM Digital Marketing - Goals & Analytics. Vår handledare, Max Wimnell, drar några slides om hur det ser ut i Sverige idag, och ca 90% av alla hemsidor har Google Analytics installerat. Men det är bara ca 30% av alla som loggar in och analyserar datan, mycket märkligt! Mycket märkligt, varför då? Jo, till och med jag, som har sysslat med kommunikation i princip hela mitt yrkesverksamma liv i någon form, som älskar annonser, stortavlor, reklamfilmer m.m. har för länge sedan insett att webben är navet i all kommunikation, och här tror jag att de flesta håller med mig. Men… …varför då inte åtminstone försöka göra det så bra som möjligt? I analytics får vi ändå svaret på om det vi gör uppfattas rätt av våra konsumenter. Det är här vi ser om vi måste göra om saker på vår webb av olika skäl. Kanske ser vi att väldigt många inte hittar det de ...

Vilken tur! Jag har specialerbjudande till dig, just NU! Så känns ju inte så bra att börja den här texten, ni har lockats in här av en rubrik och möts direkt av något ni förväntas vara intresserade av att köpa, inte snyggt, och det här upplever jag allt för ofta! I början av veckan så beställde jag för första gången hem mat från en av de leverantörer som finns på marknaden, jag skapade ett konto och började söka efter de matvaror jag var intresserad av. Låt säga att den första produkten jag slog in i sökrutan var Falukorv, snabbt kom det upp de alternativ de erbjöd för dagen, jag valde ett som kändes bra och tänkte söka nästa produkt, då… …fälls det ut en stor ruta, under min valda Falukorv, med texten: Baserat på din smak rekommenderar vi… och bilder på ytterligare ca 10 produkter. Den här rutan dök upp efter varje produkt jag valde, oerhört irriterande! Om man skulle jämföra detta med en handlare i en manuell delidisk så skulle de, utifrån varje val av produkt jag gjorde, dessuto...

Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders använder Facebook allt mindre, med mera, med mera. Men är det sant? Sedan år 2000 har Internetstiftelsen i Sverige, IIS, levererat en årlig rapport om hur den svenska befolkningen använder informations- och kommunikationsteknik samt hur detta påverkar enskilda individer, familjer och samhället. För ett tag sedan kom årets rapport, och vill du hellre grotta ner dig i den själv, gå in på Svenskarna och internet 2017. Om inte, får du här mina reflektioner i sammandrag. Facebook behåller sin plats som den absolut största plattformen och ökar med 3%, vilket innebär att 74% av svenska befolkningen är där. Mina egna reflektioner kring Facebook är att den värsta yran har lagt sig, och att man har ett sundare förhållningssätt till sin närvaro på plattformen.  Tappar de yngsta men seniorerna ökarEtt argument från dem som förutspår Facebooks död är at...

Flera har den senaste tiden frågat hur man enkelt kan förklara det "nya" begreppet Content Marketing, på svenska kallat innehållsmarknadsföring, egentligen inget nytt, så jag gör ett lite annorlunda försök. Vi börjar i 1800-talets Frankrike hos däcktillverkarna André och Edouard Michelin, som kliar dig i huvudet och diskuterar hur de ska få fart på sin däckförsäljning.  – Folk sliter inte på sina däck när de bara finåker i staden på helgerna. Vad ska vi hitta på?– Nä, det skulle vara bättre om de skumpade ut på de sämre vägarna utanför stan!– Ja, men varför skulle de vilja göra det?– Kanske om de visste om att det fanns så underbara restauranger bara några kilometer bort?– Ja, och små mysiga ställen att övernatta på!– Strålande, hur ska de få reda på det?– Vi gör en liten bok med bra tips! Om vi kallar den Guide Michelin, kommer de ihåg att det var vi som gav dem tipsen. Sagt och gjort, Guide Michelin föddes och är än i dag ett lysande exempel på ”content”. Fransmännen gav sig ut p...

Jag har träffat väldigt många entreprenörer i mitt liv, och bilden av dem kan vid första ögonkastet förefalla ganska lika. Men när man granskar dem närmare så finner man lika många olikheter som individer. Fast en sak har alla jag träffat haft gemensamt: drömmen från barnsben om att starta eget bolag - dock inte dagens intervjuoffer. Linda Brattlöf, idag 38 år, gick en projektledarutbildning på IHM för 6 år sedan för att komma vidare i sin karriär efter 11 år inom restaurang och resebranschen. Efter mycket resande som flygvärdinna bosatt i Dubai ville hon hem till Sverige och hitta en annan roll inom event och besöksnäringen, så det var dags att komplettera sina kunskaper inom bland annat sälj, marknadsföring och ekonomi. Väl hemma i Sverige så hittade hon och hennes man sitt drömhus, men det var något som inte kändes riktigt bra, jag återkommer till det. Hoppsan, en cliffhanger. Nu över till Linda! – Hej Linda, roligt att vara här, berätta lite om dig själv. – Hej och välkommen hit...

Orden är Matar "Näääk" Sambas och jag ser både stolthet och sorg i hans ögon när han säger dem. Jag skruvar tillbaka klockan några år för att förklara vem Näääk är och varför jag intervjuar honom.  Januari 2015 slår jag mig ner framför tv:n för att se ett nytt tv-program, Lyckliga gatan. Jag har egentligen inte en aning om varför jag ska titta på det för det innehåller inga beståndsdelar som jag har något större intresse av. I första programmet möter vi Arja Saijonmaa, som inte behöver någon närmare presentation, och Gee Dixon, en svensk hiphopartist från Flemingsberg. Programmet utlovar unika musikaliska möten över generations- och genregränserna, för att skapa nya tolkningar av både välkända svenska låtar ur den svenska musikskatten och hits ur hiphopgenren. Programledaren är Matar "Näääk" Samba som jag inte känner till sedan innan, men jag faller pladask! Näääk lotsar mig som tittare in i programmet med en så naturlig charm att jag smälter, vem är han egentligen far igenom mitt h...

Ja, dagens dramatiska rubrik kommer sig av nyheten (det har pratats ett tag om detta i och för sig) att Facebook lanserar sin köp- och säljsida Marketplace i Sverige och på 16 andra europeiska marknader inom några veckor. Exakt hur den kommer att se ut och fungera vet jag inte i dagsläget, men det är sagt att det ska vara helt gratis för användarna att både köpa och sälja.  Kombinera det med att konsumenten redan idag befinner sig på plattformen så är det inte svårt att se hur svårt det blir för konkurrenterna. Att kommersiella aktörer släpps in på plattformen tar jag för givet, och kopplat till det kraftfulla marknadsföringsverktyg som redan finns idag, med all bakomliggande data som man kan använda, så tror jag att det här blir ett riktigt kraftfullt verktyg för framtida affärer. Att spå Blockets död känns kanske inte så oväntat i det här fallet, och det blir ytterligare ett bevis på hur fort uppgång och fall kan gå i den digitala världen. Men hur det kommer att gå för Schibsted k...

Hej på er, idag funderar jag lite kring begreppet cirkulär ekonomi, alltså en ekonomisk modell inspirerad av naturens kretslopp, allt ska kunna återanvändas eller utvinnas energi ur. Anledningen till att jag funderat mycket på detta under sommaren är att jag var och lyssnade på ett seminarium i Almedalen under rubriken ” Är dela det nya äga?”.  Delningsekonomi har vi ju pratat om länge och det dyker hela tiden upp tjänster där man kan dela, hyra eller låna istället för att äga till exempel en bil själv. Men under den här förmiddagen så var Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA, med och han pratade väldigt mycket om cirkulär ekonomi. Han påtalade väldigt starkt hur viktigt det är för IKEA att vara med och hjälpa sina kunder att köpa energismarta och förnybara produkter för att vara en positiv kraft i arbetet för en hållbar värld. Jag satt initialt och tänkte att det naturligtvis är en hållning som han måste ha i sin roll, men är verkligen IKEA som företag så aktivt intresserade av ...

Ja, men frågan är berättigad (och har fått en egen tråd på Flashback ”Är Alexander Pärleros en riktig person?"), för han har en fantastisk CV som får de flesta att tappa andan. Googlar man så får man upp allt från rekordung säljare på SBS, svensk mästare i att äta hamburgare, elitsimmare, röjdykare, årets supertalang i klassen entreprenör, årets superkommunikatör och grundare av flera bolag som Mobilio, Framgångspodden och Pensionera. Det ska onekligen bli spännande att träffa IHMaren Alexander Pärleros och få höra lite mer om hans drivkrafter. Jag träffar Alexander, 32 år, på hans kontor i Stockholm, mitt emellan några inbokade möten han har, och tänker att det kanske blir svårt med en intervju under så stressade former. Men Alexander är superlugn. Vi börjar prata lite om hans uppväxt. Hans chilenska far försvann när han var lite drygt två år, och han växte upp med sin mamma som hade det tufft, men som kämpade på så gott hon kunde. Han hamnade fel och åkte fast för snatteri, betyge...

Nej det här inlägget handlar inte om Facebook, utan om hur man kan förbättra miljön för startups i Sverige, men som vanligt när man träffar Johan så dyker det även upp andra tankar, och jag kunde inte låta bli att använda en del av Johans uttalande i rubriken; Jag älskar vad jag kan göra med Facebook, men jag hatar vad Facebook kan göra med mig, som dök upp när vi pratade om kraften i bakomliggande data. Men nu över till startup-världen. Johans bakgrund som en av grundarna till bland annat Icon Medialab, Speed Ventures, Letsbuyit.com och hans eviga diskussionslusta gör honom till en spännande röst i det här sammanhanget. Jag har tidigare skrivit om hur viktigt det är med alla våra små företag och entreprenörer i Sverige, och jag träffar ständigt massor av människor med idéer på IHM, och även i mitt styrelseuppdrag för inkubatorn Framtidens Företag, gemensamt för dem alla är problematiken med finansiering. 60% av världens riskkapital placeras i Silicon Valley och av den lilla del som...

Catrin Rappe är en av alla duktiga handledare på IHM Business Management och vi träffar henne för att få reda på lite mer om vad man kan förvänta sig av utbildningen. Men först lite om Catrin. Catrin är 45 år, gift och 2 barn, kommer ursprungligen från Ockelbo, en av Sveriges minsta kommuner,  men bor nu i Göteborg. Hade drömmar om att bli artist och var som 13-åring Ockelbos representant i den ungdomskör som sjöng på Olof Palmes begravning. Fortsatte sitt artisteri som guide på Sunwing men slutade när stämbanden gav upp. Så… …då blev det en magisterexamen i ekonomi och psykologistudier med fokus på ledarskap istället. Anställdes år 2000 som webbredaktör på managementbolaget Claesson & Partners men fick ganska snart jobba med ekonomi- och verksamhetsstyrning istället. Sedan tre år tillbaka så driver hon egna företaget Move 4 Change, grupp-, individ- och affärsutveckling för företag, dessutom är hon instruktör på SATS i HotMOJOYoga, Bodybalance och Spinning. Det var en snabbgenom...

…några andra intryck och tankar inför framtiden. Fast jag börjar det här inlägget med självkörande bilar, det har pratats om dem en hel del de sista åren, men på plats i Silicon Valley är det verklighet. Först noterar vi en som passerar oss, sedan har ögonen ställts in och plötsligt ser vi flera varje dag ute i trafiken. När vi passerar Googles kontor ser vi ett garage med flera hundra som bara väntar på att någon ska behöver bli körd någonstans. Men hur jag än försöker får jag inte kontakt med någon så att jag får provåka, tyvärr. Men en dag så stannar det en bil vid rödljuset när jag kommer promenerande. Jag springer fram till bilens förarplats, ja, det finns en förarplats, för lagen säger att det måste sitta en person där. Den personen vevar ner rutan och jag hinner fråga hur det känns innan de ska iväg; – Scary, but just a little bit, svarar hen med ett snett litet leende. Jag har skrivit lite om konsekvenserna av förarlösa bilar tidigare: med mer plats på våra gator, mindre kö...

Först av allt, jag har aldrig jobbat inom sjukvården men jag har varit där som kund, eller patient skulle det kanske heta i den världen, så mina insikter bygger snarare på den upplevelsen. Jag är inte heller någon politiker med stab, som skulle kunna se konsekvensen av en eller annan förändring i vår sjukvård. Jag… …är helt enkelt bara en funderare.   Som ni läst innan så har jag varit över på en inspirationsresa till Silicon Valley, en mycket spännande sådan, som gav mig mycket intryck som jag försöker sortera. Idag tänkte jag fundera kring sjukvården.   Googlar man på ”Svensk sjukvård” får man upp artiklar som; "Bottenbetyg för svensk sjukvård", "Svensk vård sämst i Norden – och dyrast" eller "Svensk sjukvård behåller sin topposition", en ganska spretig bild som så mycket annat dessa dagar. Men vi hör ju ganska ofta att det är brist på resurser inom sjukvården, personal som går på knäna och en evig debatt om huruvida man ska kunna tjäna pengar på att vårda någon. Dessa tankar dyk...

Det kan inte ha undgått någon som jobbar med kommunikation att man de senaste åren lyft upp film som räddaren i alla möjliga nödiga sammanhang. Den här produkten säljer inte – gör en film! Vi behöver fler deltagare – gör en film! Det är alldeles för få som tycker som vi – gör en film! Jag har absolut inte något emot rörligt content, konsumerar ganska mycket, om det är bra, men hur ofta är det bra? 80 % av alla filmer som ligger på YouTube har mindre än tusen visningar! Det borde vara en fingervisning om hur det står till med kvalitén. Så varför pratar alla om att vi måste ha in mer rörligt i kommunikationen? Jag skulle säga att det främst är av tre anledningar: De yngre generationernas flitiga tittande på YouTube. Flitigt är snarare en underdrift, jag skulle säga att en del är helt uppslukade. Här bör man dock fråga sig vad de tittar på och hur det påverkar mitt/ditt sätt att kommunicera. Fascinationen över antal ”Gilla” och tittarsiffror på de filmer som lyckas få en viral effe...

Sidor

Till toppen av sidan Till topp