Blogginlägg av Håkan Aludd

Håkan Aludd

Content Creator på IHM. Delägare i Linnéstadens bryggeri. Styrelseledamot i MiG och Framtidens Företag.

Jag har träffat väldigt många entreprenörer i mitt liv, och bilden av dem kan vid första ögonkastet förefalla ganska lika. Men när man granskar dem närmare så finner man lika många olikheter som individer. Fast en sak har alla jag träffat haft gemensamt: drömmen från barnsben om att starta eget bolag - dock inte dagens intervjuoffer. Linda Brattlöf, idag 38 år, gick en projektledarutbildning på IHM för 6 år sedan för att komma vidare i sin karriär efter 11 år inom restaurang och resebranschen. Efter mycket resande som flygvärdinna bosatt i Dubai ville hon hem till Sverige och hitta en annan roll inom event och besöksnäringen, så det var dags att komplettera sina kunskaper inom bland annat sälj, marknadsföring och ekonomi. Väl hemma i Sverige så hittade hon och hennes man sitt drömhus, men det var något som inte kändes riktigt bra, jag återkommer till det. Hoppsan, en cliffhanger. Nu över till Linda! – Hej Linda, roligt att vara här, berätta lite om dig själv. – Hej och välkommen hit...

Orden är Matar "Näääk" Sambas och jag ser både stolthet och sorg i hans ögon när han säger dem. Jag skruvar tillbaka klockan några år för att förklara vem Näääk är och varför jag intervjuar honom.  Januari 2015 slår jag mig ner framför tv:n för att se ett nytt tv-program, Lyckliga gatan. Jag har egentligen inte en aning om varför jag ska titta på det för det innehåller inga beståndsdelar som jag har något större intresse av. I första programmet möter vi Arja Saijonmaa, som inte behöver någon närmare presentation, och Gee Dixon, en svensk hiphopartist från Flemingsberg. Programmet utlovar unika musikaliska möten över generations- och genregränserna, för att skapa nya tolkningar av både välkända svenska låtar ur den svenska musikskatten och hits ur hiphopgenren. Programledaren är Matar "Näääk" Samba som jag inte känner till sedan innan, men jag faller pladask! Näääk lotsar mig som tittare in i programmet med en så naturlig charm att jag smälter, vem är han egentligen far igenom mitt h...

Ja, dagens dramatiska rubrik kommer sig av nyheten (det har pratats ett tag om detta i och för sig) att Facebook lanserar sin köp- och säljsida Marketplace i Sverige och på 16 andra europeiska marknader inom några veckor. Exakt hur den kommer att se ut och fungera vet jag inte i dagsläget, men det är sagt att det ska vara helt gratis för användarna att både köpa och sälja.  Kombinera det med att konsumenten redan idag befinner sig på plattformen så är det inte svårt att se hur svårt det blir för konkurrenterna. Att kommersiella aktörer släpps in på plattformen tar jag för givet, och kopplat till det kraftfulla marknadsföringsverktyg som redan finns idag, med all bakomliggande data som man kan använda, så tror jag att det här blir ett riktigt kraftfullt verktyg för framtida affärer. Att spå Blockets död känns kanske inte så oväntat i det här fallet, och det blir ytterligare ett bevis på hur fort uppgång och fall kan gå i den digitala världen. Men hur det kommer att gå för Schibsted k...

Hej på er, idag funderar jag lite kring begreppet cirkulär ekonomi, alltså en ekonomisk modell inspirerad av naturens kretslopp, allt ska kunna återanvändas eller utvinnas energi ur. Anledningen till att jag funderat mycket på detta under sommaren är att jag var och lyssnade på ett seminarium i Almedalen under rubriken ” Är dela det nya äga?”.  Delningsekonomi har vi ju pratat om länge och det dyker hela tiden upp tjänster där man kan dela, hyra eller låna istället för att äga till exempel en bil själv. Men under den här förmiddagen så var Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA, med och han pratade väldigt mycket om cirkulär ekonomi. Han påtalade väldigt starkt hur viktigt det är för IKEA att vara med och hjälpa sina kunder att köpa energismarta och förnybara produkter för att vara en positiv kraft i arbetet för en hållbar värld. Jag satt initialt och tänkte att det naturligtvis är en hållning som han måste ha i sin roll, men är verkligen IKEA som företag så aktivt intresserade av ...

Ja, men frågan är berättigad (och har fått en egen tråd på Flashback ”Är Alexander Pärleros en riktig person?"), för han har en fantastisk CV som får de flesta att tappa andan. Googlar man så får man upp allt från rekordung säljare på SBS, svensk mästare i att äta hamburgare, elitsimmare, röjdykare, årets supertalang i klassen entreprenör, årets superkommunikatör och grundare av flera bolag som Mobilio, Framgångspodden och Pensionera. Det ska onekligen bli spännande att träffa IHMaren Alexander Pärleros och få höra lite mer om hans drivkrafter. Jag träffar Alexander, 32 år, på hans kontor i Stockholm mitt emellan några inbokade möten han har och tänker att det kanske blir svårt med en intervju under så stressade former, men Alexander är superlugn. Vi börjar prata lite om hans uppväxt, hans chilenska far försvann när han var lite drygt två år och han växte upp med sin mamma som hade det tufft, men kämpade på så gott hon kunde. Han hamnade fel och åkte fast för snatteri, betygen sjönk...

Nej det här inlägget handlar inte om Facebook, utan om hur man kan förbättra miljön för startups i Sverige, men som vanligt när man träffar Johan så dyker det även upp andra tankar, och jag kunde inte låta bli att använda en del av Johans uttalande i rubriken; Jag älskar vad jag kan göra med Facebook, men jag hatar vad Facebook kan göra med mig, som dök upp när vi pratade om kraften i bakomliggande data. Men nu över till startup-världen. Johans bakgrund som en av grundarna till bland annat Icon Medialab, Speed Ventures, Letsbuyit.com och hans eviga diskussionslusta gör honom till en spännande röst i det här sammanhanget. Jag har tidigare skrivit om hur viktigt det är med alla våra små företag och entreprenörer i Sverige, och jag träffar ständigt massor av människor med idéer på IHM, och även i mitt styrelseuppdrag för inkubatorn Framtidens Företag, gemensamt för dem alla är problematiken med finansiering. 60% av världens riskkapital placeras i Silicon Valley och av den lilla del som...

Catrin Rappe är en av alla duktiga handledare på IHM Business Management och vi träffar henne för att få reda på lite mer om vad man kan förvänta sig av utbildningen. Men först lite om Catrin. Catrin är 45 år, gift och 2 barn, kommer ursprungligen från Ockelbo, en av Sveriges minsta kommuner,  men bor nu i Göteborg. Hade drömmar om att bli artist och var som 13-åring Ockelbos representant i den ungdomskör som sjöng på Olof Palmes begravning. Fortsatte sitt artisteri som guide på Sunwing men slutade när stämbanden gav upp. Så… …då blev det en magisterexamen i ekonomi och psykologistudier med fokus på ledarskap istället. Anställdes år 2000 som webbredaktör på managementbolaget Claesson & Partners men fick ganska snart jobba med ekonomi- och verksamhetsstyrning istället. Sedan tre år tillbaka så driver hon egna företaget Move 4 Change, grupp-, individ- och affärsutveckling för företag, dessutom är hon instruktör på SATS i HotMOJOYoga, Bodybalance och Spinning. Det var en snabbgenom...

…några andra intryck och tankar inför framtiden. Fast jag börjar det här inlägget med självkörande bilar, det har pratats om dem en hel del de sista åren, men på plats i Silicon Valley är det verklighet. Först noterar vi en som passerar oss, sedan har ögonen ställts in och plötsligt ser vi flera varje dag ute i trafiken. När vi passerar Googles kontor ser vi ett garage med flera hundra som bara väntar på att någon ska behöver bli körd någonstans. Men hur jag än försöker får jag inte kontakt med någon så att jag får provåka, tyvärr. Men en dag så stannar det en bil vid rödljuset när jag kommer promenerande. Jag springer fram till bilens förarplats, ja, det finns en förarplats, för lagen säger att det måste sitta en person där. Den personen vevar ner rutan och jag hinner fråga hur det känns innan de ska iväg; – Scary, but just a little bit, svarar hen med ett snett litet leende. Jag har skrivit lite om konsekvenserna av förarlösa bilar tidigare: med mer plats på våra gator, mindre kö...

Först av allt, jag har aldrig jobbat inom sjukvården men jag har varit där som kund, eller patient skulle det kanske heta i den världen, så mina insikter bygger snarare på den upplevelsen. Jag är inte heller någon politiker med stab, som skulle kunna se konsekvensen av en eller annan förändring i vår sjukvård. Jag… …är helt enkelt bara en funderare.   Som ni läst innan så har jag varit över på en inspirationsresa till Silicon Valley, en mycket spännande sådan, som gav mig mycket intryck som jag försöker sortera. Idag tänkte jag fundera kring sjukvården.   Googlar man på ”Svensk sjukvård” får man upp artiklar som; "Bottenbetyg för svensk sjukvård", "Svensk vård sämst i Norden – och dyrast" eller "Svensk sjukvård behåller sin topposition", en ganska spretig bild som så mycket annat dessa dagar. Men vi hör ju ganska ofta att det är brist på resurser inom sjukvården, personal som går på knäna och en evig debatt om huruvida man ska kunna tjäna pengar på att vårda någon. Dessa tankar dyk...

Det kan inte ha undgått någon som jobbar med kommunikation att man de senaste åren lyft upp film som räddaren i alla möjliga nödiga sammanhang. Den här produkten säljer inte – gör en film! Vi behöver fler deltagare – gör en film! Det är alldeles för få som tycker som vi – gör en film! Jag har absolut inte något emot rörligt content, konsumerar ganska mycket, om det är bra, men hur ofta är det bra? 80 % av alla filmer som ligger på YouTube har mindre än tusen visningar! Det borde vara en fingervisning om hur det står till med kvalitén. Så varför pratar alla om att vi måste ha in mer rörligt i kommunikationen? Jag skulle säga att det främst är av tre anledningar: De yngre generationernas flitiga tittande på YouTube. Flitigt är snarare en underdrift, jag skulle säga att en del är helt uppslukade. Här bör man dock fråga sig vad de tittar på och hur det påverkar mitt/ditt sätt att kommunicera. Fascinationen över antal ”Gilla” och tittarsiffror på de filmer som lyckas få en viral effe...

Ovanstående citat hittade jag på nätet och det är en mycket bra sammanfattning av den attityd jag mötte på min resa i Silicon Valley. Jag sitter i styrelsen för en inkubator i Göteborg som heter Framtidens Företag och när jag fick möjlighet att åka över tillsammans med representanter från regionens övriga inkubatorer tvekade jag inte. Min tanke var att kunna skriva om det här på IHM.se och att jag skulle tillskansa mig kunskap och inspiration för mitt jobb i styrelsen. Det lyckades! Detta blir mitt fjärde inlägg här om Silicon Valley, och intresset verkar vara fortsatt stort. Jag måste säga att det är en av de mest inspirerande resor jag gjort, ett stort tack till alla inblandade. Så… …dagens inlägg handlar om att våga misslyckas. Attityden till ett misslyckande är som natt och dag om man jämför Sverige med Silicon Valley. Det här hade jag hört en del om innan så målet var att förstå detta lite bättre. Pratar man med eller om någon som gjort konkurs i Sverige så handlar det ofta om...

Hej, alla av er har säkert läst och hört om Uber och AirBnb åtskilliga gånger som bevis på hur digitaliseringen förändrar vår värld. Men har ni hört allt? Uber startade 2009 i San Francisco och finns idag i storstäder i ca 55 länder och expansionen fortsätter i snabb takt, så det kanske har tillkommit något land när ni läser detta, även om Uber också stött på patrull i vissa delar av Europa. Det har varit mycket kritik i både Frankrike och Sverige, och framförallt har det handlat om möjligheten till skattefusk och att förarna inte tvingas betala de licenser som den vanliga taxinäringen tvingas till. Kritiken mot skattefusk visade sig vara befogad åtminstone i den numera nedlagda delen som hette UberPOP, och som var en typ av samåkningstjänst. Av de 764 privatpersoner som Skatteverket har utrett som kört via tjänsten UberPOP, var det bara 32 som hade redovisat inkomsterna i deklarationen. Men… …var det verkligen inkomster? Jag återkommer till detta! I ett uttalande i SvD är Claudio ...

Det här är en siffra som dyker upp flera gånger när jag åker runt i Dalen (som svenskarna här säger), det är svårt att få den verifierad men efter åtta dagar på plats så kan jag iallafall konstatera att väldigt mycket av världens riskkapital placeras här. Och kanske det räcker för att locka er att åka över och känna på atmosfären, för det är enormt spännande även om jag personligen inte skulle vilja jobba där så ÄR det fascinerande. Silicon Valley har inga officiella gränser var det börjar och slutar och det växer hela tiden men i stora drag kan man säga att det är Santa Clara, San Jose, Mountain View, Palo Alto och delar av San Francisco, och om jag inte missuppfattat det helt så är det ungefär lika stort som Skåne. Och det byggs, överallt! Apple bygger ett nytt kontor för 18.000 anställda till en kostnad av ca 6 miljarder dollar, Salesforce bygger en skyskrapa, Facebook har tagit över det insomnade Suns lokaler som är stort som ett större kvarter, det är inte utan, att man här i ...

Hej igen alla! Här kommer ett av flera inlägg från min resa till Silicon Valley, en underbart spännande och givande resa som jag ska försöka förmedla till er mitt i min jet-lag dimma. Men vi börjar som sagt var med Facebook HQ, en av de stora stjärnorna i dalen, där många vill jobba och ännu fler vill besöka, ett besök jag själv gärna skulle göra. Men… …det visade sig vara svårare än jag trott. Jag var med på en resa som arrangerades av Västra Götalandsregionen för de som jobbar i inkubatorvärlden, schemat på plats hade Per-Arne Lundberg från Gothia Science satt ihop på ett föredömligt sätt, intensivt men det fanns några luckor. En av dessa luckor försökte jag fylla med ett studiebesök på Facebook HQ, 1 Hacker Way, 94025 Menlo Park. Till skillnad mot den öppenhet jag mötte i övriga Silicon Valley, där folk bjöd in till samtal och delade med sig av sin kunskap såväl inne på företagen som vid spontana möten på gatan, så var Facebook helt stängt. Jag ryckte i alla kontakter jag hade i ...

– Om jag får tid att sitta ner på en klippa och blicka ut över havet, eller en sjö, känna lugnet och filosofera över vad som är viktigt i livet så hamnar jag alltid i tankar om relationer. Allt handlar om relationer, för mig personligen och för våra varumärken! Fredrik Toreskog, Marknadsdirektör på ESS Group, funderar på sin roll i världen. Fredrik kommer att fördjupa sig i ämnet, ur flera perspektiv under halvdagen vi träffas, men vi startar med företaget ESS Group, vilka är de och vad är deras mission? ESS Group, enligt deras hemsida, driver idag ett stort antal unika och personliga varumärken i hotell- och restaurangbranschen från Ystad i söder till Funäsdalen i norr. Som grund för alla projekt ligger destinationsutveckling och ett starkt engagemang av ägarna med målsättningen att skapa upplevelser bortom det vanliga och gästernas förväntning. Ägarna är vd:n Jonas Stenberg, försäljningsdirektören Carl Lundgren, ekonomichefen Claes Tallhage, Magnus Emilson  och Anders Nilsson, vd ...

Sidor

Till toppen av sidan Till topp