Blogginlägg av Håkan Aludd

Håkan Aludd

Content Creator på IHM. Delägare i Linnéstadens bryggeri. Styrelseledamot i MiG och Framtidens Företag.

…några andra intryck och tankar inför framtiden. Fast jag börjar det här inlägget med självkörande bilar, det har pratats om dem en hel del de sista åren, men på plats i Silicon Valley är det verklighet. Först noterar vi en som passerar oss, sedan har ögonen ställts in och plötsligt ser vi flera varje dag ute i trafiken. När vi passerar Googles kontor ser vi ett garage med flera hundra som bara väntar på att någon ska behöver bli körd någonstans. Men hur jag än försöker får jag inte kontakt med någon så att jag får provåka, tyvärr. Men en dag så stannar det en bil vid rödljuset när jag kommer promenerande. Jag springer fram till bilens förarplats, ja, det finns en förarplats, för lagen säger att det måste sitta en person där. Den personen vevar ner rutan och jag hinner fråga hur det känns innan de ska iväg; – Scary, but just a little bit, svarar hen med ett snett litet leende. Jag har skrivit lite om konsekvenserna av förarlösa bilar tidigare: med mer plats på våra gator, mindre kö...

Först av allt, jag har aldrig jobbat inom sjukvården men jag har varit där som kund, eller patient skulle det kanske heta i den världen, så mina insikter bygger snarare på den upplevelsen. Jag är inte heller någon politiker med stab, som skulle kunna se konsekvensen av en eller annan förändring i vår sjukvård. Jag… …är helt enkelt bara en funderare.   Som ni läst innan så har jag varit över på en inspirationsresa till Silicon Valley, en mycket spännande sådan, som gav mig mycket intryck som jag försöker sortera. Idag tänkte jag fundera kring sjukvården.   Googlar man på ”Svensk sjukvård” får man upp artiklar som; "Bottenbetyg för svensk sjukvård", "Svensk vård sämst i Norden – och dyrast" eller "Svensk sjukvård behåller sin topposition", en ganska spretig bild som så mycket annat dessa dagar. Men vi hör ju ganska ofta att det är brist på resurser inom sjukvården, personal som går på knäna och en evig debatt om huruvida man ska kunna tjäna pengar på att vårda någon. Dessa tankar dyk...

Det kan inte ha undgått någon som jobbar med kommunikation att man de senaste åren lyft upp film som räddaren i alla möjliga nödiga sammanhang. Den här produkten säljer inte – gör en film! Vi behöver fler deltagare – gör en film! Det är alldeles för få som tycker som vi – gör en film! Jag har absolut inte något emot rörligt content, konsumerar ganska mycket, om det är bra, men hur ofta är det bra? 80 % av alla filmer som ligger på YouTube har mindre än tusen visningar! Det borde vara en fingervisning om hur det står till med kvalitén. Så varför pratar alla om att vi måste ha in mer rörligt i kommunikationen? Jag skulle säga att det främst är av tre anledningar: De yngre generationernas flitiga tittande på YouTube. Flitigt är snarare en underdrift, jag skulle säga att en del är helt uppslukade. Här bör man dock fråga sig vad de tittar på och hur det påverkar mitt/ditt sätt att kommunicera. Fascinationen över antal ”Gilla” och tittarsiffror på de filmer som lyckas få en viral effe...

Ovanstående citat hittade jag på nätet och det är en mycket bra sammanfattning av den attityd jag mötte på min resa i Silicon Valley. Jag sitter i styrelsen för en inkubator i Göteborg som heter Framtidens Företag och när jag fick möjlighet att åka över tillsammans med representanter från regionens övriga inkubatorer tvekade jag inte. Min tanke var att kunna skriva om det här på IHM.se och att jag skulle tillskansa mig kunskap och inspiration för mitt jobb i styrelsen. Det lyckades! Detta blir mitt fjärde inlägg här om Silicon Valley, och intresset verkar vara fortsatt stort. Jag måste säga att det är en av de mest inspirerande resor jag gjort, ett stort tack till alla inblandade. Så… …dagens inlägg handlar om att våga misslyckas. Attityden till ett misslyckande är som natt och dag om man jämför Sverige med Silicon Valley. Det här hade jag hört en del om innan så målet var att förstå detta lite bättre. Pratar man med eller om någon som gjort konkurs i Sverige så handlar det ofta om...

Hej, alla av er har säkert läst och hört om Uber och AirBnb åtskilliga gånger som bevis på hur digitaliseringen förändrar vår värld. Men har ni hört allt? Uber startade 2009 i San Francisco och finns idag i storstäder i ca 55 länder och expansionen fortsätter i snabb takt, så det kanske har tillkommit något land när ni läser detta, även om Uber också stött på patrull i vissa delar av Europa. Det har varit mycket kritik i både Frankrike och Sverige, och framförallt har det handlat om möjligheten till skattefusk och att förarna inte tvingas betala de licenser som den vanliga taxinäringen tvingas till. Kritiken mot skattefusk visade sig vara befogad åtminstone i den numera nedlagda delen som hette UberPOP, och som var en typ av samåkningstjänst. Av de 764 privatpersoner som Skatteverket har utrett som kört via tjänsten UberPOP, var det bara 32 som hade redovisat inkomsterna i deklarationen. Men… …var det verkligen inkomster? Jag återkommer till detta! I ett uttalande i SvD är Claudio ...

Det här är en siffra som dyker upp flera gånger när jag åker runt i Dalen (som svenskarna här säger), det är svårt att få den verifierad men efter åtta dagar på plats så kan jag iallafall konstatera att väldigt mycket av världens riskkapital placeras här. Och kanske det räcker för att locka er att åka över och känna på atmosfären, för det är enormt spännande även om jag personligen inte skulle vilja jobba där så ÄR det fascinerande. Silicon Valley har inga officiella gränser var det börjar och slutar och det växer hela tiden men i stora drag kan man säga att det är Santa Clara, San Jose, Mountain View, Palo Alto och delar av San Francisco, och om jag inte missuppfattat det helt så är det ungefär lika stort som Skåne. Och det byggs, överallt! Apple bygger ett nytt kontor för 18.000 anställda till en kostnad av ca 6 miljarder dollar, Salesforce bygger en skyskrapa, Facebook har tagit över det insomnade Suns lokaler som är stort som ett större kvarter, det är inte utan, att man här i ...

Hej igen alla! Här kommer ett av flera inlägg från min resa till Silicon Valley, en underbart spännande och givande resa som jag ska försöka förmedla till er mitt i min jet-lag dimma. Men vi börjar som sagt var med Facebook HQ, en av de stora stjärnorna i dalen, där många vill jobba och ännu fler vill besöka, ett besök jag själv gärna skulle göra. Men… …det visade sig vara svårare än jag trott. Jag var med på en resa som arrangerades av Västra Götalandsregionen för de som jobbar i inkubatorvärlden, schemat på plats hade Per-Arne Lundberg från Gothia Science satt ihop på ett föredömligt sätt, intensivt men det fanns några luckor. En av dessa luckor försökte jag fylla med ett studiebesök på Facebook HQ, 1 Hacker Way, 94025 Menlo Park. Till skillnad mot den öppenhet jag mötte i övriga Silicon Valley, där folk bjöd in till samtal och delade med sig av sin kunskap såväl inne på företagen som vid spontana möten på gatan, så var Facebook helt stängt. Jag ryckte i alla kontakter jag hade i ...

– Om jag får tid att sitta ner på en klippa och blicka ut över havet, eller en sjö, känna lugnet och filosofera över vad som är viktigt i livet så hamnar jag alltid i tankar om relationer. Allt handlar om relationer, för mig personligen och för våra varumärken! Fredrik Toreskog, Marknadsdirektör på ESS Group, funderar på sin roll i världen. Fredrik kommer att fördjupa sig i ämnet, ur flera perspektiv under halvdagen vi träffas, men vi startar med företaget ESS Group, vilka är de och vad är deras mission? ESS Group, enligt deras hemsida, driver idag ett stort antal unika och personliga varumärken i hotell- och restaurangbranschen från Ystad i söder till Funäsdalen i norr. Som grund för alla projekt ligger destinationsutveckling och ett starkt engagemang av ägarna med målsättningen att skapa upplevelser bortom det vanliga och gästernas förväntning. Ägarna är vd:n Jonas Stenberg, försäljningsdirektören Carl Lundgren, ekonomichefen Claes Tallhage, Magnus Emilson  och Anders Nilsson, vd ...

Jessica Lindell Vikarby, idag 33 år, behöver förmodligen inte någon närmare presentation för de som följt alpint de senaste åren. Från guld i slalom i europeiska ungdoms-OS 2001 via en otäck krasch 2003 till VM-brons i storslalom 2015 i Beaver Creek har hon ständigt gjort sig påmind i en sport där de flesta riskerar att hamna i skuggan av Stenmark, Anja och Pillan. Sommaren 2015 valde hon att hoppa av för att ha ett, enligt henne, vanligt liv. Hur vanligt är det? Vad gör hon idag? Vad har hon tagit med sig från sin tid som elitåkare? Varför blev det Business Management på IHM? Är några av de frågor jag måste ta upp med henne. – Hej Jessica, kul att vi fick till det här till slut. Hur har det gått med ditt vanliga liv? – Hej, bara bra! Det rullar på med jobb och snart ska jag bli mamma också, känns fantastiskt. – Stort grattis! Och vad jobbar du med? – Tack! Jag jobbar som Brand Engagement Manager på ICA. ICA jobbar mycket med att vara en positiv kraft i samhället och i min roll så ...

Här kommer ytterligare en rapport från vad jag upplevde under D-Congress 2017 i Göteborg. Ovanstående citat är hämtat från Karin Johanssons, VD Svensk Handels, dragning och presenterades som ett citat från den legendariska F1 föraren Mario Andretti. Som vanligt är internet inte helt överens om detta för här presenteras också Stirling Moss, en inte lika känd F1-förare, som upphovsman till citatet. Oavsett… …så är det ett bra citat som speglar mycket av min dag på mässan. Jag ska försöka mig på att återge en del som jag antecknat under dagen för att kanske lyckas få kontroll på mina tankar.  Om vi börjar med publiken så är min uppfattning att medelåldern sjunkit en hel del och definitivt mycket mer tjejer, det känns också som det är fler i år än förra året och man märker en tydlig skillnad på aktiviteten i montrarna. det händer mer helt enkelt. Så… …över till någon form av sammanfattning, jag försöker hitta några saker som väldigt många pratade om i olika former, och med lite olika i...

I förra veckan hade jag en mycket inspirerande dag på D-Congress – Nordens mötesplats för digital handel, som anordnas årligen av Svensk Digital Handel och Svenska Mässan i Göteborg. Här är det flera scener med många talare som tar upp för dagen aktuella ämnen, dessutom massor av utställare som presenterar sina lösningar på hur de kan hjälpa dig med din digitala affär. Jonas Ogvall, VD för Svensk Digital Handel, presenterar även i år uppåtgående siffror för den digitala detaljhandeln med ca 15%. Han pratar också om hot och möjligheter i branschen, där den digitala handeln allt mer suddar ut nationsgränser. Det är naturligtvis inte bara vi i Sverige som kan sälja till utlandet, allt fler globala aktörer ser också Sverige som en viktig marknad. Det här är frågor som är spännande ur många perspektiv och som jag kommer att återkomma till med lite olika infallsvinklar. Men dagens bloggfunderingar tar sin utgångspunkt i ordet på allas läppar, hållbarhet. På stora scenen står Maria Wetter...

Jacob Kellgren, en av de elever som gått ”Konceptutvecklare Event & Besöksnäring” på IHM Yrkeshögskola, är nu involverad i Petter Stordalens nya satsning kring Brunkebergstorg i Stockholm. Vi bestämmer tid för intervju för att höra mer om hans roll inför premiären i slutet av mars. – Hej Jacob, du är ju inblandad i det spännande hotellet At Six som har premiär i slutet av mars så det vill jag gärna höra mer om, men först lite bakgrundshistorik. – Hej, jag fyller 28 i år, kommer ursprungligen från Skåne men är nu bosatt i Stockholm sedan fyra år tillbaka. Efter studenten började jag som reseledare på Fritidsresor (numera TUI) och hade världen som arbetsplats under fem år. Under de fem åren så fick jag även jobba som sales & service manager och destinations manager. Jag tröttnade på att byta land/destination/bostad var sjätte månad så jag sökte mig till huvudkontoret i Sthlm där jag fick en tjänst som Crew & Duty Officer på TUIfly Nordic. – Och det är också då som du börj...

Sedan ett antal år tillbaka jobbar jag med content marketing och gör dagligen nya upptäckter i den digitala kommunikationsvärlden, men förstår jag allt? Nej, långt ifrån. Jag har ett hum om det mesta, men i min ålder så känns det ofta lönlöst att gå på djupet i jakten på förståelse av den nya världen när jag ständigt möter unga killar och tjejer som hanterar många delar av den digitala världen med bravur och självklarhet. Men jag vill ändå försöka förstå hur de yngre generationerna ser på framtidens jobb. Jag bestämmer möte med Alexander Bjernvinge, 27 år, ursprungligen från Varberg men nu bosatt i Stockholm där han läser första året på IHM Digital Marketing and Sales Analytics. Kanske blir jag något klokare?! – Hej Alex, kul att du tog dig tid. Hur tänkte du när du sökte den här utbildningen? – Hej, kul att bli intervjuad! Jag flyttade upp till Stockholm för ca 7 år sedan med drömmen om att bli rockstjärna. Jobb för mig, på den tiden, var bara något nödvändigt ont. Men i takt med ...

Ovanstående skriver Sebastian Seeman, Food and Beverage Manager på Pop House Stockholm, på sin Linkedin profil. Sebastian har läst YH-utbildningen som idag heter Konceptutvecklare Event & Besöksnäring på IHM och han sitter numera med i ledningsgruppen för densamma. Jag blev nyfiken och ville veta mer om Sebastian och åker därför ut till Pop House, i folkmun även kallat ABBA-museet, ute på Djurgården för en intervju. – Hej Sebastian, vad menar du med ovanstående citat? – Hej, jag gillar att pröva nya vägar och ser förändring som något som driver mig framåt. Jag kan bli lite trött på tanken att det bara skulle finnas en väg att gå, bara för att stigen är upptrampad är det inte säkert att det är närmsta eller bästa vägen. Jag är nyfiken helt enkelt. – Så hur ser din väg in i besöksnäringen ut? – Oj, den är både lång och krokig. Jag började med extrajobb som smörgåsnisse på Stallmästaregården när jag var 15 år, det blev några år där, en tid som jag värderar högt idag för där fick j...

Hej, jag har sagt det tidigare, men det tål att upprepas, jag träffar otroligt många spännande människor i mitt jobb! I detta inlägg får ni möta Marvin Pastor som snart är Diplomerad Marknadsekonom på IHM. Jag kom i kontakt med Marvin när jag träffade Modou George för ett tag sedan då de arbetar på ett spännande projekt tillsammans som de ville att jag skulle titta på (hoppas få återkomma om detta). Det blev ett jättebra möte, där Modou och Marvin presenterade sina tankar.  Killarna har ett enormt driv och är väldigt målmedvetna, så jag bokade ett möte med Marvin för att få höra lite mer om vem han är och vad han tänker om framtiden. Resultatet kommer här, hoppas ni blir inspirerade! – Kul att ses igen Marvin, kan vi få lite bakgrundsfakta i korthet om dig? – Absolut! Jag är 25 år, född och delvis uppvuxen i Paris med min pappa som är från Martinique, min mamma från Stockholm och min syster Kim. Flyttade till Sverige när jag var åtta år och jag älskar försäljning, fotboll, affärs- ...

Sidor

Till toppen av sidan Till topp