MER

Aktuellt 19 okt 2018

Du har hört det förut. Digitaliseringen förändrar sättet vi marknadsför och säljer våra produkter och tjänster.  Hur du än förhåller dig till teknik och utveckling blir det allt viktigare att för oss marknadsförare att på djupet förstå omvärldsförändringarna, hur de påverkar oss som människor, våra kunders förväntningar och den egna verksamhetens förmågor. Här kommer min spaning om några av de utmaningar du som marknadsförare har att ta ställning till. Good enough Kunder och konsumenter blir allt mer polygama – de köper inte bara ditt varumärke utan även konkurrentens. Att vara en exklusiv leverantör blir mindre intressant. Ditt varumärke kommer ingå i en grupp ivriga uppvaktare, där kunden väljer första bästa; det som finns tillgängligt där och då. Fysiskt och/eller online. ”Good-enough-principen” kommer att råda i fler produktkategorier.  Hållbarhet Klimat- och hälsoångest förstärker de värderingar som är rådande hos den växande målgruppen LOHAS, Lifestyle of Health and Sustainab...

Christer Tedestål, VD ÖresundsPapper, i samarbete med YH-studenter

Vad är bra content marketing? Den frågan får jag ofta. Ett enkelt svar är att se till att man är relevant med sitt innehåll. Ett annat svar är att se till att det ger rätt effekt. Följdfrågan blir då oftast: ”Har du några exempel på bra content marketing?” Ja, en hel del. Här tänkte jag dela med mig av en summering från tävlingen Swedish Content Awards, och några av pristagarna samt trender som är synliga inom content marketing i år. Content marketing har ofta målsättningen i att bygga varumärke och att skapa effekt. Vi vill ju helst att målgruppen gör något, som kan leda till en affärsintäkt och en stärkt kundrelation. Bra content marketing speglar tiden vi lever i, och just nu är det ett stort fokus på att lyfta fram det mänskliga och autentiska. Människan står i centrum – både vad gäller det som är lustfyllt, men också det mer tragiska. Vi ser också ett stort fokus på miljö och hållbarhetsfrågor. Swedish Content Awards Branschorganisationen Swedish Content Agencies har årligen e...

Vad säger företagen i vårt Advisory Board?
Se filmen från vår kompetensutveckling tillsammans med Darja Isaksson
Läs intervjun med Christian Resell, VD på Svenssons i Lammhult.
Håkan Aludds reflektioner efter en futuristisk dag tillsammans med Darja Isaksson
Ladda ner första kapitlet här!
IHMs YH-utbildning Konceptutvecklare Event & Besöksnäring ger dig goda chanser till jobb.
Intervju med Jenny, rådgivare på IHM.
Läs om hur ledarskapets mörka sidor kan hota framgång, effektivitet och kultur
Carl-Gustav Öberg på Gasellföretaget Be Better Online förklarar hur det funkar.
Läs mer
Läs intervjun med VD på Svenssons i Lammhult.
Läs intervjun med Bengt Olander på K2 Search
- Hon är en doer, och en äkta Molly! säger Erik, Social Media Manager på Odd Molly.
Percy berättar om Bil-Bengtssons kulturresa
Följ med på en resa i kundens tidsålder
Läs mer
Möt Daniel Evers, partner Zync AB och lärare på IHM. Läs mer!

Sidor

Till toppen av sidan Till topp