Många säljer för hårt!

Vilken tur! Jag har specialerbjudande till dig, just NU!

Så känns ju inte så bra att börja den här texten, ni har lockats in här av en rubrik och möts direkt av något ni förväntas vara intresserade av att köpa, inte snyggt, och det här upplever jag allt för ofta!

I början av veckan så beställde jag för första gången hem mat från en av de leverantörer som finns på marknaden, jag skapade ett konto och började söka efter de matvaror jag var intresserad av. Låt säga att den första produkten jag slog in i sökrutan var Falukorv, snabbt kom det upp de alternativ de erbjöd för dagen, jag valde ett som kändes bra och tänkte söka nästa produkt, då…

…fälls det ut en stor ruta, under min valda Falukorv, med texten: Baserat på din smak rekommenderar vi… och bilder på ytterligare ca 10 produkter. Den här rutan dök upp efter varje produkt jag valde, oerhört irriterande!

Om man skulle jämföra detta med en handlare i en manuell delidisk så skulle de, utifrån varje val av produkt jag gjorde, dessutom presentera ytterligare alternativ i produktgruppen. Jag väljer en cheddarost och de presenterar ytterligare 10 krämiga hårdostar, jag väljer en rökt skinka och de presenterar ett gäng andra rökta skinkor, skulle kännas både fånigt och irriterande!

Om däremot handlaren och jag hade en tidigare relation där han, utifrån mina tidigare val, gjorde mig uppmärksam på ett antal produkter som jag borde prova, då skulle jag bli glad.

Det blev värre…Men det här beteendet var inte det värsta. För när jag väl lämnat min order (måndag kväll), betalat och kommit överens om att det skulle levereras i slutet av veckan (fredag eftermiddag) då börjar mailen trilla in. Alltså innan jag fått någon leverans så skickar de först ett mail om att jag ska ragga nya kunder åt dem och då få värdecheckar att handla för.

Dessutom är ingången i mailet fånig: Hej, gör som Stina, Erik och Klas - berätta för dina vänner om oss, vilka är dessa människor som jag förväntas agera som? Och hur gjorde Nichlas, Ida och Conny tänker jag? Jag får också en personlig länk som jag kan dela i olika kanaler, jag ska alltså vara en glad och stolt konsument innan jag ens fått min leverans av de basvaror jag beställt?

Det går ytterligare en dag innan nästa mail dimper ner i mailboxen, nu med informationen att om jag beställer innan 13.00 så har jag min leverans redan imorgon, jag slipper bära hem tunga kassar med mjöl och tvättmedel, får mer tid till annat och bidrar till en bättre miljö. Detta mail har dessutom en personlig avsändare med bild så att vi kan påbörja en relation, jag och min webbshopshandlare.

…och värre! Han blev tydligen besviken på att jag inte responderade på hans mail för dagen efter så får jag ett nytt personligt avsänt mail, denna gång ifrån en tjej. Hon tycker att jag ska bjuda min pappa på en lååååång frukost nu till helgen, och hon kan ju rimligtvis inte veta att min pappa är död, men hon borde kunna utläsa av min ålder att vi kanske inte har gemensamma frukoststunder ihop, eller?

Ser mig själv, 53 år, iklädd pyjamas, trippa in till min pappas sovrum med en lååååång frukostbricka så att vi kan sitta och mysa ihop på Fars dag. Bredvid ligger hans nya fru och strax dyker det upp några halvsyskon i samma ärenden, kanske vi alla har samma pyjamas.

Samma tjej frågar dessutom om jag har en skojfrisk pappa? Då ska jag nämligen passa på att ge honom boken Bäst of Glenn – humorboken som samlar Glenn Hyséns allra roligaste inlägg från Twitter och Facebook.

Det här kanske ni inte ser som något fel, men jag måste säga att det är ett övertramp i vår relation, som inte är någon relation ännu, jag har inte fått min första leverans ännu. Min handlare i delidisken skulle definitivt aldrig våga sig på ett sådant erbjudande förrän han lärt känna mig lite mer och kände att vår relation tillätt detta, och i mitt fall så skulle det erbjudandet aldrig kommit oavsett om min pappa var skojfrisk eller inte.

Jag får också möjlighet till: Något alldeles extra! Jag kan nämligen kika in i deras farsdagsbutik för att hitta allt i från popcornmaskin till tejp. Trevlig fars dag! Jaja, min pappa ligger i graven och själv har jag inga barn.

Jag tror att man måste hantera det digitala livet på samma sätt som man agerar IRL, man får bli personlig när man har byggt upp en relation och man måste vara försiktig med hur hårt man faktiskt ska gå på kunden i säljprocessen. Det här måste många bli bättre på!

Ha det gott!

Aludd - Content strategist & creator för små och stora företag.

p.s. Imorgon kommer min leverans, undrar om jag hinner få något mer mail innan? Det här var bara några exempel som jag råkat ut för de senaste dagarna. Ni får gärna kommentera med era exempel också!