// //

Fyra saker alla marknadsförare bör veta om LOHAS

LOHAS, Lifestyle of Health and Sustainability, är livsstilen ingen verksamhet kan bortse från 2018. De är kunderna som är lika intresserade av företaget bakom produkten som produkten i sig, de är kunderna som kritiskt granskar varje köp de gör och det är kunderna ditt företag måste förhålla sig till. (Läs mer om vad LOHAS är här). 

Vi ringer upp Calle Peyron, grundare av LOHAS Sweden och IHM-lärare och frågade vilka råd han skulle ge marknadsförare som vill nå LOHAS. Här kommer hans tips:
 

Ta ställning för något du tror på

Om du har en gedigen värdegrund i organisationen – visa det i ord och handling. Ta ställning för något viktigt och kommunicera det – tjata inte bara rationella produktfördelar. Har ni ett syfte som innefattar hållbarhet, etik och social rättvisa så marknadsför dina varor och tjänster i en kontext där dessa värderingar är centrala. Stå för något mer än att enbart tjäna pengar.

Inte bara ekologiska groddar

En hälsosam livsstil i all ära, men LOHAS innebär inte enbart sunda matvanor. Det viktiga är inte valet mellan godis och frukt utan processen som står bakom respektive produkt - problemet med en påse chips är inte att den är onyttig, utan att den kan innehålla artificiella tillsatser eller produceras av ett samvetslöst bolag. 

If you fake it - you won’t make it!

LOHAS har en känslig radar för icke-sanningsenlig marknadsföring. De ratar sekundsnabbt reklam som försöker ”sminka grisen”, dvs försköna, överdriva fördelar eller dölja brister. Green-washing – metoden att hävda positiva miljöeffekter utan saklig grund är ett rött skynke för LOHAS. Var rättfram, transparent och agera med integritet. Det lönar sig.

LOHAS är ”influencers”, både online och offline

LOHAS ser dokumentärer, samhälls- och kulturprogram och kommenterar dem i inlägg på Twitter och Facebook. LOHAS läser kultursidorna i dagstidningen och delar recensioner vidare digitalt. De läser facklitteratur, yrkestidningar och populärvetenskapliga magasin i högre utsträckning än genomsnittet och diskuterar innehållet flitigt med sina vänner över en kopp Chai eller en god middag. De är alltså ivriga vidareförmedlare och påverkar många andra genom sina stora sociala nätverk. LOHAS kan vara dina viktigaste ”Influencers”.

Skapa ett koncept för både traditionella och digitala medier

Det räcker alltså inte att med att köpa reklam i displaynätverken hos Facebook, Youtube, Instagram etc. Det fungerar ännu sämre att lägga alla pengar i reklam-tv. Du behöver hitta deras intressesfärer och göra dig till en drivande kraft med relevant content inom ett område som betyder något för en LOHAS. Då vinner du deras uppmärksamhet. Smart PR för ett trendigt sushihak kan riktas till LOHAS som uttalat sig om ämnet hälsosam internationell matkultur, men kanske inte gör så mycket nytta i en djurrättsaktivists facebook-flöde.

Bra reklam räcker inte

Visa att ni är en av dem. De ser igenom annonser och litar inte på ett företag innan de gjort sin research, oavsett hur ekovänligt reklambudskapet är. 

De läser alla innehållsförteckningar, de googlar, de diskuterar på sociala medier och köper inte en produkt förrän det står glasklart att produkten representerar något äkta. Allt från produktion till placeringen på webbshopen eller butikshylla måste signalera hälsa, autenticitet och hållbarhet. 

En typisk LOHAS

  • köper gärna närodlade eller ekologiska grönsaker men undviker billiga jeans från multinationella företag. 
  • bor gärna centralt i storstadsregionerna men älskar naturupplevelser. 
  • har tröttnat på svensk blockpolitik och vill hellre se nya hållbara politiska visioner än politiskt rävspel. 
  • festar med måtta, spenderar hellre tid på avslappningsmetoder som yoga och spa.
  • kallar sig världsmedborgare och brinner för att resa - ekoturism är det som gäller.
1 mars 2018
Mäta kan alla klara av, men alltför få mäter rätt saker.

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Till toppen av sidan Till topp