Adam Vilhelmsson

Möt Adam, som arbetar med Online Expansion på H&M New Business. Ett jobb han fick redan under utbildningstiden på IHM E-commerce Manager.

Utbildningen ledde till ett drömjobb på H&M!

När vi träffade dig senast var du i sluttampen av YH-utbildningen E-commerce Manager. Du hade hunnit varit ute på två LIA, hos H&M och Cheap Monday. Och nu har du fått fortsatt anställning hos H&M – vad kul!
 – Ja, det stämmer. Redan efter LIA1 fick jag erbjudande om att avsluta skolan och börja hos H&M på 100 %, men valde då att arbeta 25 % på H&M parallellt med min utbildning på IHM. Som avslutning lyckades vi få utmärkelsen för bästa examensarbete, ett expansionsprojekt för Cheap Monday, vilket självklart var väldigt roligt. Efter examen arbetade jag på Cheap Mondays e-handelsavdelning fram tills alldeles nyligen. Nu befinner jag mig istället på H&M New Business Online, där jag arbetar med expansion för interna varumärken (Cheap Monday, COS, & Other Stories, Weekday och Monki).
 
Får du nytta av utbildningen som E-commerce Manager i din nya tjänst?
– Jo det måste jag säga! Jag tycker att det är lika roligt och inspirerande att jobba med såväl de detaljerade som de strategiska frågorna kring e-handel. Och utbildningen gav mig just detta:  en förståelse för helheten genom delarna inom affärsmannaskap, marknadsstrategi och företagsekonomi, och inriktningen mot e-handel gav mig förståelse för e-handel ur ett operativt perspektiv.
 
Man har mycket att vinna på att få en kunskapsbas och de verktyg man behöver genom utbildning. Jag menar, att veta på en övergripande nivå hur företaget fungerar, vilka krafter som påverkar i marknaden och att ha förståelse för sina nyckeltal är någonting som ger en trygghet i grunden.
 
Eftersom e-handeln som bransch är väldigt snabbrörlig där nya trender, köpmönster och konkurrens föds snabbt, kräver detta att man tar ett eget individansvar löpande  håller sig uppdaterad. För företag tror jag det handlar om att förnya sin affärsmodell och att inte bli passiv inför utvecklingen, för att vara framgångsrik och möta en mogen e-handelskonsument över tid. 
 
För att sammanfatta så skulle jag vilja säga att en bra grund i det affärsmässiga tillsammans med detaljkunskaper inom e-handel är någonting som jag känner har gett mig värde från utbildningen samt att praktikperioderna innebär en fot in hos företag för att visa vad man går för.
 
 

 

E-commerce manager

Vill du driva och utveckla e-handel och digital marknadsföring?

Till toppen av sidan Till topp