Alexander Bjernvinge

Alexander Bjernvinge

Varför väljer man att läsa Digital Marketing & Sales Analytics? Vi möter Alexander Bjernvinge som läser första året på utbildningen.

Att försöka förstå framtidens jobb

Hej Alex, kul att du tog dig tid. Hur tänkte du när du sökte den här utbildningen?

– Hej, kul att bli intervjuad! Jag flyttade upp till Stockholm för ca 7 år sedan med drömmen om att bli rockstjärna. Jobb för mig, på den tiden, var bara något nödvändigt ont. Men i takt med att rockstjärnedrömmen falnade och det gick bättre och bättre i mitt jobb som säljare så började jag inse att det är kul att jobba och vara en del av en process framåt mot ett mål. 

Efter ett antal jobb inom sälj så hamnade jag på Klarna och här började jag förstå, på riktigt, vad jag ville syssla med i framtiden – konverteringsoptimering. Vi hade många bra internutbildningar på Klarna som gjorde att mitt intresse för detta bara ökade.

Och om du fördjupar dig lite i vad konverteringsoptimering är så att vi som är lite äldre också förstår!

– Skratt! Då får jag se om jag har den pedagogiska talangen. Men i korthet kan man säga att det handlar om att ta hand om den trafik som man, genom diverse aktiviteter, får in på sin sida eller webbshop. Det här i syfte att få kunden att känna sig bekväm och göra det så enkelt som möjligt i kundens resa mot köp. Om man har en teori om hur den perfekta kundresan ska se ut så mäter man utfallet i realtid, förändrar utifrån den verklighet som kunden levererar, tittar på vilken väg kunden har kommit in via, skruvar och förbättrar alla delar av den processen. Känns det klart?

Ja, spännande!

– Ett exempel skulle kunna vara om du ser att trafiken på din hemsida leder till köp (eller annat mål) i 20% av fallen, alltså 1 av 5 besökare som handlar, vad behöver vi göra för att 2 av 5 ska handla? Driver vi rätt trafik mot sidan, när 4 väljer att inte handla? Eller ska vi försöka bibehålla 20% som handlar men öka trafiken? Det finns massor av dimensioner i det här.

Läs mer och ansök till höstens start av Digital Marketing & Sales Analytics här

Och det är detta ni lär er?

– Ja och mycket annat.

Innebär detta att, även om du aldrig möter någon kund, så ser du dig som en säljare?

– Ja det kan man säga. Säljprocessen har och kommer förändras mycket och jag ser mig definitivt som en del av det team som leder mot sälj.

Du har arbetat som säljare några år innan utbildningen och har en hel del kompetens på området, vad var det som gjorde att du kände ett behov av att utbilda dig?

– Som jag var inne på innan så förändras säljprocessen hela tiden och många av de telesäljbolag som jag känner till går sämre och sämre. Det som driver den förändringen är det faktum att kundens beteenden förändras i takt med att de digitala plattformarna utvecklas.

Idag vill kunden söka informationen när det finns tid till det och i sin egen takt, vår roll blir att tillhandahålla det som kunden efterfrågar när det gäller information och inspiration, sedan tar kunden själv kontakt med sälj eller genomför sitt köp digitalt.

Men om man bara skapar innehåll som handlar om den specifika produkten och olika säljbudskap så skapar man väldigt lite relation till varumärket eller företaget.

– Ja, man måste ha en bredare contentstrategi där det som vi kallar för intresseväckare inte nödvändigtvis behöver handla om produkten eller företaget, det kan handla om saker som företaget är intresserad av och vill synliggöra för att det kan skapa värden hos kunderna att man tycker på ett specifikt sätt.

Dessutom så anser jag att målet att hjälpa kunden på sin kundresa inte per automatik innebär att just vi ska sälja till den kunden, det kan finnas lösningar hos andra som passar bättre.

Och vad tror du vd:n säger om du slussar kunder vidare till andra?

– Att vara öppen och transparent vinner man alltid på och om vi är de som kunden fått hjälp av, oavsett om det är genom oss eller om det är hos någon som vi rekommenderat, så kommer de att prata och gilla oss så att vi kanske är aktuella vid nästa köp. Dessutom så belastar vi inte våra egna resurser med felaktiga kunder utan kan istället optimera för våra rätta kunder.

Jag förstår, men allt detta bygger också på att kunden lämnar ett digitalt avtryck som du kan följa och optimera utifrån, och då kommer vi in på det här med ”storebror ser dig”-skräcken och folks integritet, hur ser du på det?

– Med skräckblandad förtjusning! Naturligtvis kan det på många sätt förenkla min vardag, om vi tittar på begreppet ”Internet of things”, att alla apparater är uppkopplade mot nätet, så kan det kännas både bekvämt och skrämmande. Om vi tänker oss att jag har en tvättmaskin som är uppkopplad, där jag fyller på doseringsdelen med tvättmedel av ett visst märke, så känner maskinen av när tvättmedlet börjar ta slut och skickar iväg en inköpsorder digitalt som gör att jag nästa dag har nytt tvättmedel i brevlådan utifrån den kravspec som jag själv satt – känns det bekvämt?

Ja, verkligen!

– Men det innebär också att jag inte kommer få några nya inputs vad gäller tvättmedel, för processen är automatiserad, och därför kanske jag inte kommer se att det finns bättre alternativ än det jag valt. Nu kanske det inte spelar så stor roll vad gäller just tvättmedel, men tanken kan appliceras i många sammanhang och det är det här som blir våra små filterbubblor. Urvalet av mina inputs blir väldigt kontrollerat. Det gäller även i ditt flöde till exempel på Facebook, som optimeras efter det du har agerat på. Till slut så har du bara ungefär samma tankar, som du själv har, samlade kring dig. Kan vara bekvämt men kan också vara farligt.

Bra tankar! Nu har du snart gått ett halvt år på utbildningen och det är dags för första LIA:n (lärande i arbete) eller praktik som vi sa på min tid, känner du att du har utvecklats under utbildningen så att du går ut med stort självförtroende till det företag du ska till?

– Absolut, jag tycker att vi i klassen har utvecklats enormt mycket och vi har mycket intressanta diskussioner som för oss framåt. Jag ska göra min första LIA på ett företag som gör webbsidor för små och medelstora företag, så mitt projekt blir att optimera deras egen hemsida så att vi får fler leads, ska bli riktigt kul!

Så de har inte den kompetensen sedan innan?

– Jo, delvis, men som så ofta så kommer kundernas behov först och man hinner inte med sitt eget.  Och jag kommer från skolan med nya verktyg och modeller så vi kan nog sporra varandra.

Bra, du låter riktigt på! Var hittar jag Alex om fem år?

– Oj vad svårt! Det känns som jag har många möjligheter och jag vill kombinera webbteknik och analys. Jag gillar E-handel, gärna inom sport eller mode så någonstans i den världen hittar du mig. Jag återkommer gärna i frågan längre fram i utbildningen.

Då tackar jag dig för den här lilla pratstunden. Nu ska du tillbaka till klassen, vad gör ni just nu?

– Tack själv! Just nu har vi grupparbete om KPI:er i socialamedier, vi ska redovisa om en timma, kom och lyssna!

Det gör jag, vi ses då!

Text: Håkan Aludd

 

Digital Marketing & Sales Analytics

Vill du jobba med webbanalys, konverteringsoptimering och digital marknadsföring?

Till toppen av sidan Till topp