Hoppa till innehåll
None None 08/23/2023, 13:50 adc4b895-cf1b-42ed-844e-01300f225012
hero1
Alla utbildningar/

Sökmotor-optimering (SEO)

Öka synlighet och trafik med SEO

Förståelse för marknadsföring via sökmotorer är avgörande för marknadsarbetet - i denna SEO-kurs lär du dig de viktigaste verktygen för att förbättra webbplatsens synlighet och därmed öka antalet besökare som kommer från sökmotorerna.

Magnus Äng 800x500.jpg

– IHM Sökmotoroptimering (SEO) lär dig ta plats på sökmotorerna. Search Engine Optimizing är en avgörande källa för värdefull trafik till din webbplats. Under kursen kommer du lära dig de arbetsmetoder och verktyg som krävs för att effektivt och systematiskt driva resultatdrivande trafik till din webbplats.

Magnus Äng, huvudlärare


RESULTAT EFTER UTBILDNINGEN

  • Förståelse för hur Googles algoritmer fungerar och hur du kan anpassa din webbplattform och dess beståndsdelar efter det
  • Förståelse för hur man skapar en sökordsanalys och hur man skapar innehåll som möter analysen
  • Förståelse för långsiktig SEO-strategi
  • Förståelse för Off-page SEO och din webbplats relation till sitt eget ekosystem

Det här är en företagsanpassad utbildning och kan inte köpas av privatkund.

Låter den här utbildningen intressant för ditt företag?

IHM:s erbjudande till företag är optimerad för att effektivisera framtagning, genomförande och analys av utbildningssinsatser - insatser som anpassas efter varje kunds förutsättningar och målbild.

För att uppnå högsta möjliga resultat använder vi oss av en mix av forskningsbaserade modeller och dynamiskt utbildningsinnehåll inramat av erfarna handledare med fokus på praktiskt tillämpning.

Kontakta gärna mig så berättar jag mer om hur denna utbildning kan anpassas efter era specifika förutsättningar.

Annelie Nordström rund.jpg

Annelie Nordström

Telefon: 031-335 20 50
E-post: annelie.nordstrom@ihm.se

Webinar

Helpful content är en av Google's senaste algoritmuppdateringar. Uppdateringen är viktig och signalerar vad som gäller framöver inom SEO-världen. Ta del av insikterna nu

➤ 5 insikter om Googles senaste SEO-uppdatering

Utbildningens innehåll

SÖKORD OCH INNEHÅLL

Här lägger vi ut grunderna för Search Marketing med start i SEO (Search Engine Optimization). Vi börjar med sökord och content och ställer frågor som

Hur rör sig din målgrupp på Google?
Vilka sökfraser använder de under olika delar av kundresan?

Utifrån denna analys lär du dig hur du ska bygga upp innehållet på din webbplats så att dess innehåll matchar dina kunders beteende på sökmotorerna

  • Sökintention & Kundresan - lär dig förstå hur din målgrupp agerar
  • Algoritmer & Google Eat - få en förståelse för algoritmernas logik
  • Sökordsanalys - identifiera relevanta söktermer för din verksamhet 
  • Sökordsstrategi - förstå vilka resurser du kan och bör avsätta och besluta om din sökordsstrategi
  • Innehållsstrategi & Cluster Topic - hur man skapar rätt innehållsstruktur på webbplatsen
  • Content Audit & Planering - identifiera innehåll som behöver förbättras och planera ditt arbete
  • AI-verktyg - hur du kan använda olika AI-verktyg som ChatGPT, för att effektivisera ditt arbete och hur Google bedömer AI-skrivet innehåll 
  • Innehållsproduktion & optimering - skriv relevant innehåll och sökoptimera dina texter för olika websidor som produkt/tjänstesidor, landningssidor, blogg/nyhetsinlägg, cornerstone conten och klustersidor mm.
  • Nyckeltal & verktyg - få en förståelse för olika verktyg som du kan använda i ditt SEO-arbete
  • Övning - skriv och sökmotoroptimera innehåll för två olika webbsidor

OFFPAGE SEO & TEKNISK SEO

Under den andra delen av kursen tittar vi bland annat på hur din webbplats kan bygga relationer med andra webbplatser via länkning, så kallad Offpage SEO.

Vi undersöker vidare hur man optimerar SEO utifrån aspekter som tid det tar att ladda en sida eller sidstruktur, så kallad teknisk SEO.

  • Offpage SEO - förstå offpage inverkan, backlinks och mentions
  • Så tar du fram en länkstrategi utan att bryta mot Googles riktlinjer
  • Nyckeltal - lär dig vilka verktyg och KPI:er som du ska analysera och bevaka inom Offpage SEO
  • Teknisk SEO - få insikt i olika tekniska SEO-analyser och några arbetsmoment
  • Indexering - undersök så att din webbplats indexeras korrekt och få en förståelse för sitemap och robots.txt 
  • Google Core Web Vitals - lär dig grunderna för att identifiera förbättringar på din webbplats
  • Redirect - förstå och planera redirects som behövs exempelvis vid skapandet av ny webbplats
  • Google Search Console - lär dig förstå vilka nyckeltal och verktyg du bör använda
  • Nyckeltal - lär dig hitta och tolka relevanta nyckeltal inom Teknisk SEO och förstå åtgärder
  • Övning - gör en Core Web Vitals-analys av dig egen webbplats

Huvudlärare på kursen

Kontaktuppgifter till Magnus Äng

Magnus Äng har arbetat med digital kommunikation och försäljning i över 25 år, både med svenska och internationella företag, och är ett känt namn inom E-handelsvärlden. Idag driver Magnus den digitala marknadsföringsbyrån Topvisible där en stor del av arbetet omfattar samspelet mellan sälj- och marknadsavdelningen.

Har du några frågor?

image
image

Vill du företagsanpassa utbildningen?

Vill du anpassa utbildningen till att matcha ditt företags förutsättningar? Prata med våra affärsutvecklare så hjälper de till att skapa det upplägg ni vill ha.  

 

Relaterade utbildningar

Digital Analys

Kurser
3 dagar  |  Deltid / Parallellt med jobb

Strategisk Digital Marknadsföring

Kurser
Både på distans och på din IHM-ort  |  Deltid / Parallellt med jobb