Hoppa till innehåll
hero1
Alla utbildningar/

Sökmotor-optimering (SEO)

SEO-kurs på distans

Förståelse för marknadsföring via sökmotorer är avgörande för marknadsarbetet - i denna SEO-kurs lär du dig viktigaste verktygen för att synliggöra din verksamhet högst upp i sökmotorerna och hur du optimerar arbetet med SEO.

IHM Sökmotoroptimering (SEO) lär dig ta plats på sökmotorerna. Search Engine Optimizing är en avgörande källa för värdefull trafik till din webbplats. Under kursen kommer du lära dig de arbetsmetoder och verktyg som krävs för att effektivt och systematiskt driva resultatdrivande trafik till din webbplats.


FÖR VEM PASSAR UTBILDNINGEN?

Den här utbildningen passar dig som har en strategisk roll inom ditt företags marknadsarbete - men även du som främst arbetar operativt med digital marknadsföring och saknar djupare kunskaper inom SEO kommer få stor nytta av denna utbildning.


RESULTAT EFTER UTBILDNINGEN

  • Förståelse för hur Googles algoritmer fungerar och hur du kan anpassa din webbplattform och dess beståndsdelar efter det
  • Förståelse för ur man skapar en sökordsanalys och hur man skapar innehåll som möter analysen
  • Förståelse för långsiktig SEO-strategi
  • Förståelse för Off-page SEO och din webbplats relation till sitt eget ekosystem

Anmälan

Summa:
14.900 kr
Moms:
(exkl. moms)
Anmäl deltagare

Utbildningens slutliga pris kan komma att förändras i kassan beroende på eventuella rabatter, moms och anmälningsavgifter.

Ort och startdatum

Distans

  • 8 december 2022

Kurstillfällen

Distans: 8-9 december 2022

Omfattning

2 heldagar, kl. 09.00-16.30

Avgift

14 900 kr exkl. moms

18 625 kr inkl. moms

Kontakta mig gärna

Jag svarar på dina frågor och guidar dig till den utbildning som bäst matchar dina behov.

Elisabet-ek-rund-transparent-500x500.png

Elisabet Ek - Utbildningsrådgivare
Telefon: 040-601 23 08
E-post: elisabet.ek@ihm.se

Kursmoment

DAG 1: Sökord och Innehåll

Under första dagen lägger vi ut grunderna för Search Marketing med start i SEO (Search Engine Optimization). Vi börjar med sökord och content och ställer frågor som:

Hur rör sig din målgrupp på Google?
Vilka sökfraser använder de under olika delar av kundresan?

Utifrån denna analys lär du dig hur du ska bygga upp innehållet på din webbplats så att dess innehåll matchar dina kunders beteende på sökmotorerna

  • Sökintention & Kundresan - lär dig förstå hur din målgrupp agerar
  • Algoritmer & Google Eat - få en förståelse för algoritmernas logik
  • Sökordsanalys - identifiera relevanta söktermer för din verksamhet 
  • Sökordsstrategi - förstå vilka resurser du kan och bör avsätta och besluta om din sökordsstrategi
  • Innehållsstrategi & Cluster Topic - hur man skapar rätt innehållsstruktur på webbplatsen
  • Content Audit & Planering - identifiera innehåll som behöver förbättras och planera ditt arbete
  • Innehållsproduktion & optimering - skriv relevant innehåll och sökoptimera dina texter för olika websidor som produkt/tjänstesidor, landningssidor, blogg/nyhetsinlägg, cornerstone conten och klustersidor mm.
  • Nyckeltal & verktyg - få en förståelse för olika verktyg som du kan använda i ditt SEO-arbete
  • Övning - skriv och sökmotoroptimera innehåll för två olika webbsidor

 

DAG 2: Optimera din webbplats

Under andra dagen fortsätter vi fokusera på SEO. Denna dag tittar vi på hur din webbplats kan bygga relationer med andra webbplatser via länkning. Vi går även in på några få, men viktiga tekniska delar av SEO som måste vara på plats och fungera för att du ska lyckas med ditt SEO-arbete.

  • Offpage SEO - förstå offpage inverkan, backlinks och mentions
  • Så tar du fram en länkstrategi utan att bryta mot Googles riktlinjer
  • Nyckeltal - lär dig vilka verktyg och KPI:er som du ska analysera och bevaka inom Offpage SEO
  • Teknisk SEO - få insikt i olika tekniska SEO-analyser och några arbetsmoment
  • Indexering - undersök så att din webbplats indexeras korrekt och få en förståelse för sitemap och robots.txt 
  • Google Core Web Vitals - lär dig grunderna för att identifiera förbättringar på din webbplats
  • Redirect - förstå och planera redirects som behövs exempelvis vid skapandet av ny webbplats
  • Google Search Console - lär dig förstå vilka nyckeltal och verktyg du bör använda
  • Nyckeltal - lär dig hitta och tolka relevanta nyckeltal inom Teknisk SEO och förstå åtgärder
  • Övning - gör en Core Web Vitals-analys av dig egen webbplats
image

5 insikter om Google’s senaste SEO-uppdatering

Helpful Content är en av Google’s senaste algoritmuppdateringar. Uppdateringen är viktig och signalerar vad som gäller framöver inom SEO-världen.

Konkurrensen på Google hårdnar och att förstå Helpful Content kommer öka dina chanser till bättre innehåll, bättre placeringar och fler kunder.

Delta på webinaret och ta del av 5 insikter som kan hjälpa dig i ditt SEO-arbete med din webbplats.

Vi ses den 20 oktober!

10 % rabatt

Dra av 10 % När du köper två utbildningar från vår Digital-Marketing-portfölj, använd koden Digital10

Huvudlärare på kursen

Kontaktuppgifter till Magnus Äng

Magnus Äng har arbetat med digital kommunikation och försäljning i över 25 år, både med svenska och internationella företag, och är ett känt namn inom E-handelsvärlden. Idag driver Magnus den digitala marknadsföringsbyrån Topvisible där en stor del av arbetet omfattar samspelet mellan sälj- och marknadsavdelningen.

Har du några frågor?

image
image

Vanliga frågor och svar

Vi har filmat de vanligaste frågorna kring våra öppna utbildningar inom Business Professional - inkluderat specifika frågeställningar kring DIHM-utbildningarna.

image

Vill du företagsanpassa utbildningen?

Vill du anpassa utbildningen till att matcha ditt företags förutsättningar? Prata med våra affärsutvecklare så hjälper de till att skapa det upplägg ni vill ha.  

Stockholm: Johan Walkendorff tfn: 0730-43 74 76
Stockholm: Petter Lövbom tfn:0726-604298
Göteborg: Annelie Nordström tfn: 031-335 20 50
Göteborg: Jenny Widén Nilsson tfn: 031-335 20 04