SÖKORD OCH INNEHÅLL
Här lägger vi ut grunderna för Search Marketing med start i SEO (Search Engine Optimization). Vi börjar med sökord och content och ställer frågor som
Hur rör sig din målgrupp på Google?
Vilka sökfraser använder de under olika delar av kundresan?
Utifrån denna analys lär du dig hur du ska bygga upp innehållet på din webbplats så att dess innehåll matchar dina kunders beteende på sökmotorerna
- Sökintention & Kundresan - lär dig förstå hur din målgrupp agerar
- Algoritmer & Google Eat - få en förståelse för algoritmernas logik
- Sökordsanalys - identifiera relevanta söktermer för din verksamhet
- Sökordsstrategi - förstå vilka resurser du kan och bör avsätta och besluta om din sökordsstrategi
- Innehållsstrategi & Cluster Topic - hur man skapar rätt innehållsstruktur på webbplatsen
- Content Audit & Planering - identifiera innehåll som behöver förbättras och planera ditt arbete
- AI-verktyg - hur du kan använda olika AI-verktyg som ChatGPT, för att effektivisera ditt arbete och hur Google bedömer AI-skrivet innehåll
- Innehållsproduktion & optimering - skriv relevant innehåll och sökoptimera dina texter för olika websidor som produkt/tjänstesidor, landningssidor, blogg/nyhetsinlägg, cornerstone conten och klustersidor mm.
- Nyckeltal & verktyg - få en förståelse för olika verktyg som du kan använda i ditt SEO-arbete
- Övning - skriv och sökmotoroptimera innehåll för två olika webbsidor
OFFPAGE SEO & TEKNISK SEO
Under den andra delen av kursen tittar vi bland annat på hur din webbplats kan bygga relationer med andra webbplatser via länkning, så kallad Offpage SEO.
Vi undersöker vidare hur man optimerar SEO utifrån aspekter som tid det tar att ladda en sida eller sidstruktur, så kallad teknisk SEO.
- Offpage SEO - förstå offpage inverkan, backlinks och mentions
- Så tar du fram en länkstrategi utan att bryta mot Googles riktlinjer
- Nyckeltal - lär dig vilka verktyg och KPI:er som du ska analysera och bevaka inom Offpage SEO
- Teknisk SEO - få insikt i olika tekniska SEO-analyser och några arbetsmoment
- Indexering - undersök så att din webbplats indexeras korrekt och få en förståelse för sitemap och robots.txt
- Google Core Web Vitals - lär dig grunderna för att identifiera förbättringar på din webbplats
- Redirect - förstå och planera redirects som behövs exempelvis vid skapandet av ny webbplats
- Google Search Console - lär dig förstå vilka nyckeltal och verktyg du bör använda
- Nyckeltal - lär dig hitta och tolka relevanta nyckeltal inom Teknisk SEO och förstå åtgärder
- Övning - gör en Core Web Vitals-analys av dig egen webbplats