Hoppa till innehåll
None None 05/22/2023, 06:49 adc4b895-cf1b-42ed-844e-01300f225012
hero1
Alla utbildningar/

Sökmotor-optimering (SEO)

Öka synlighet och trafik med SEO

Förståelse för marknadsföring via sökmotorer är avgörande för marknadsarbetet - i denna SEO-kurs lär du dig de viktigaste verktygen för att förbättra webbplatsens synlighet och därmed öka antalet besökare som kommer från sökmotorerna.

Magnus Äng 800x500.jpg

– IHM Sökmotoroptimering (SEO) lär dig ta plats på sökmotorerna. Search Engine Optimizing är en avgörande källa för värdefull trafik till din webbplats. Under kursen kommer du lära dig de arbetsmetoder och verktyg som krävs för att effektivt och systematiskt driva resultatdrivande trafik till din webbplats.

Magnus Äng, huvudlärare


FÖR VEM PASSAR UTBILDNINGEN?

Den här utbildningen passar främst dig som jobbar på en marknadsavdelning och behöver konkreta verktyg och metoder för att öka din synlighet på sökmotorerna och få mer trafik till din webbplats.  


RESULTAT EFTER UTBILDNINGEN

  • Förståelse för hur Googles algoritmer fungerar och hur du kan anpassa din webbplattform och dess beståndsdelar efter det
  • Förståelse för hur man skapar en sökordsanalys och hur man skapar innehåll som möter analysen
  • Förståelse för långsiktig SEO-strategi
  • Förståelse för Off-page SEO och din webbplats relation till sitt eget ekosystem

Nästa start

Vi håller just nu på och förbereder för nästa utbildningsstart - anmäl ditt intresse så hör vi av när exakt startdatum är satt.

Intresseanmälan-knapp.png

Omfattning

2 heldagar, kl. 09.00-16.30

Avgift

19 900 kr exkl. moms

24 875 kr inkl. moms

Köp kursen för 726 kr/månad

Tillsammans med Wasa Kredit kan vi nu erbjuda dig en möjlighet att delbetala utbildningen.

  • Månadskostnad: 726 kr
  • Kampanjavgift: 495 kr
  • Räntestöd: 0 %

Ladda ner

Kontakta mig gärna

Jag svarar på dina frågor och guidar dig till den utbildning som bäst matchar dina behov.

Elisabet-ek-rund-transparent-500x500.png

Elisabet Ek - Utbildningsrådgivare
Telefon: 040-601 23 08
E-post: elisabet.ek@ihm.se

Utbildningens innehåll

SÖKORD OCH INNEHÅLL

Här lägger vi ut grunderna för Search Marketing med start i SEO (Search Engine Optimization). Vi börjar med sökord och content och ställer frågor som

Hur rör sig din målgrupp på Google?
Vilka sökfraser använder de under olika delar av kundresan?

Utifrån denna analys lär du dig hur du ska bygga upp innehållet på din webbplats så att dess innehåll matchar dina kunders beteende på sökmotorerna

  • Sökintention & Kundresan - lär dig förstå hur din målgrupp agerar
  • Algoritmer & Google Eat - få en förståelse för algoritmernas logik
  • Sökordsanalys - identifiera relevanta söktermer för din verksamhet 
  • Sökordsstrategi - förstå vilka resurser du kan och bör avsätta och besluta om din sökordsstrategi
  • Innehållsstrategi & Cluster Topic - hur man skapar rätt innehållsstruktur på webbplatsen
  • Content Audit & Planering - identifiera innehåll som behöver förbättras och planera ditt arbete
  • AI-verktyg - hur du kan använda olika AI-verktyg som ChatGPT, för att effektivisera ditt arbete och hur Google bedömer AI-skrivet innehåll 
  • Innehållsproduktion & optimering - skriv relevant innehåll och sökoptimera dina texter för olika websidor som produkt/tjänstesidor, landningssidor, blogg/nyhetsinlägg, cornerstone conten och klustersidor mm.
  • Nyckeltal & verktyg - få en förståelse för olika verktyg som du kan använda i ditt SEO-arbete
  • Övning - skriv och sökmotoroptimera innehåll för två olika webbsidor

OFFPAGE SEO & TEKNISK SEO

Under den andra delen av kursen tittar vi bland annat på hur din webbplats kan bygga relationer med andra webbplatser via länkning, så kallad Offpage SEO.

Vi undersöker vidare hur man optimerar SEO utifrån aspekter som tid det tar att ladda en sida eller sidstruktur, så kallad teknisk SEO.

  • Offpage SEO - förstå offpage inverkan, backlinks och mentions
  • Så tar du fram en länkstrategi utan att bryta mot Googles riktlinjer
  • Nyckeltal - lär dig vilka verktyg och KPI:er som du ska analysera och bevaka inom Offpage SEO
  • Teknisk SEO - få insikt i olika tekniska SEO-analyser och några arbetsmoment
  • Indexering - undersök så att din webbplats indexeras korrekt och få en förståelse för sitemap och robots.txt 
  • Google Core Web Vitals - lär dig grunderna för att identifiera förbättringar på din webbplats
  • Redirect - förstå och planera redirects som behövs exempelvis vid skapandet av ny webbplats
  • Google Search Console - lär dig förstå vilka nyckeltal och verktyg du bör använda
  • Nyckeltal - lär dig hitta och tolka relevanta nyckeltal inom Teknisk SEO och förstå åtgärder
  • Övning - gör en Core Web Vitals-analys av dig egen webbplats

10 % rabatt

Dra av 10 % När du köper två utbildningar från vår Digital-Marketing-portfölj, använd koden Digital10

image

Webinar - 5 insikter om Google´s senaste SEO-uppdatering

Helpful content är en av Google's senaste algoritmuppdateringar. Uppdateringen är viktig och signalerar vad som gäller framöver inom SEO-världen. Ta del av insikterna nu

Huvudlärare på kursen

Kontaktuppgifter till Magnus Äng

Magnus Äng har arbetat med digital kommunikation och försäljning i över 25 år, både med svenska och internationella företag, och är ett känt namn inom E-handelsvärlden. Idag driver Magnus den digitala marknadsföringsbyrån Topvisible där en stor del av arbetet omfattar samspelet mellan sälj- och marknadsavdelningen.

Har du några frågor?

image
image

Vanliga frågor och svar

Vi har filmat de vanligaste frågorna kring våra öppna utbildningar inom Business Professional - inkluderat specifika frågeställningar kring DIHM-utbildningarna.

image

Vill du företagsanpassa utbildningen?

Vill du anpassa utbildningen till att matcha ditt företags förutsättningar? Prata med våra affärsutvecklare så hjälper de till att skapa det upplägg ni vill ha.  

 

Relaterade utbildningar

Digital Analys

Kurser
3 dagar  |  Deltid / Parallellt med jobb

Social Media Marketing

Kurser
  |  Deltid / Parallellt med jobb

Strategisk Digital Marknadsföring

Kurser
Både på distans och på din IHM-ort  |  Deltid / Parallellt med jobb